قال الأستاذ سيد مدير مدرسة ناهيا للتعليم الأساسى بناهيا ، ان هناك مشكلة تواجههم وهى مشكلة الكثافة داخل الفصول حيث قال "بتواجهنا مشكلة الكثافة .. أنا عندى الحمد لله المدرسة متميزة ، واخده الجودة فى رياض الأطفال ، وكنت عايز أطبقها فى الابتدائى والمرحلة الإعدادية ، بس للأسف عشان الكثافة وصلت عندى ل107 فى قلب الفصل فدى صعبه جدا ، وبعت ان احنا نقدر نقضى على موضوع الكثافة ، فتم بناء مدرستين ، وإن شاء الله دول هيتسلمو فى شهر واحد ، والكثافة هتتحل إن شاء الله".