سعد الدين الهلالى: المراجع تؤكد أن فرعون "موسى"من خرسان واسمه "وليد"

الأربعاء، 27 سبتمبر 2017 01:21 ص
سعد الدين الهلالى: المراجع تؤكد أن فرعون "موسى"من خرسان واسمه "وليد" الدكتور سعد الدين الهلالى، أستاذ الفقه المقارن بجامعة الأزهر
كتب أيمن رمضان

مشاركة

اضف تعليقاً واقرأ تعليقات القراء
قال الدكتور سعد الدين الهلالى، أستاذ الفقه المقارن بجامعة الأزهر، إنه علم من خلال بعض المراجع التى أطلع عليها، إن فرعون مصر الذى تحاجج مع سيدنا موسى عليه السلام ليس مصرياً بل هو من خرسان وهى منطقة تقع بين إيران وأفغانستان ويسمى وليد بن ريان.
 
وأضاف "الهلالى"، خلال حواره مع الإعلامى عمرو أديب، ببرنامج "كل يوم"، المذاع عبر فضائية "ON E"، وراديو نغم "FM"، قائلاً:" أول ما قرأت عن فرعون فى كتاب للفيروز آبادى أسمه بصائر ذوي التمييز فى لطائف الكتاب العزيز وبن منظور فى كتابه الشهير لسان العرب والفيومى فى كتابه المصباح المنير، فى هذه المراجع الثلاثة يقولون أن فرعون ليس مصريا بل من خرسان وأسمه مصعب بن الوليد أو وليد بن ريان".









مشاركة

اضف تعليقاً واقرأ تعليقات القراء
التعليقات 10

عدد الردود 0

بواسطة:

Fouad Ahmed

اخر فتاوى الجهابزة الازهريين

اخر فتاوى الجهابزة الازهريين ٠٠٠ فرعون مصر الذى تحاجج مع سيدنا موسى عليه السلام ليس مصرياً بل هو من خرسان و اسمه وليد٠٠٠ ده ايه الحلاوة دى ٠٠ على كده رمسيس اسمه الحقيقى تامر ٠٠ واحمس يبقى هيثم ٠٠٠ اما كيلوباترا فاسمها الحقيقى ميريهان ٠٠٠ و اصلهم من الدانمرك

عدد الردود 0

بواسطة:

عصام

التراث ومايدرسونه

هو يقصد بأن كتب التراث غلط

عدد الردود 0

بواسطة:

Akanak mesh AteF

عيب عليك وعلي مراجعك الفاشلة

تخاريف اخر الزمن ياراجل عيب عليك تقول هذا الكلام او تردد هذا الكلام الغبي الذي صدقته انت وتريد ان يصدقه اخرين عيب علي علمك ياعم الشيخ

عدد الردود 0

بواسطة:

ريمير

يعني الأهرامات الثلاثة اسمها - خوفو خفرع وليد

ههههخخخخععع

عدد الردود 0

بواسطة:

مصري ونصيح للشيخ احمد شيخ الازهر

وماله يااخويا اسمه وليد خالد بن الوليد المهم انه فرعون اسمه اسم دلع غير اسمه

يادكتور سعد لاتتلف الحضاره الفرعونيه بكلام غير صحيح وناقص تقول ان الاسلام كان موجود قبل فرعون وموسي النبي كان غير وجود اهم حاجه عرفناها ان فرعون اسمه وليد ولسه ياما في كتب التراث حتسمع عجايب لاتتلف الحضاره الفرعونيه وخليكم في الحضاره البدويه التي في السعوديه وخليكم في الخيام لاننا نعتز بحضاره المصريين القدماء الذين كانوا متقدمين في كل شئ وكانوا من مصر ولم يكن اسمه كما تقول ارجع للتاريخ وبلاش تتلف الحضاره الفرعونيه

عدد الردود 0

بواسطة:

د.عادل هلال-كلية الآداب بدمنهور

تخاريف الهلالى فى علم التاريخ والأنثروبولوجيا

أيه البلاوى والجهلاء اللى بيفتوا فى كل حاجة؟ اتلموا وكفاية فضحتونا بجهلكم أيها الحمقى.تفتى بجهل فى الدين ماشى، لكن فى التاريخ والآثار وعلم السلالات؟ دا انت ضربت خالص. وهل خراسان كانت بتتكلم عربى أو مسلمة وقت النبى موسى حتى تسمى الوليد؟

عدد الردود 0

بواسطة:

فؤاد مشعل

ووزيره كان اسمه هانى

تمام ووزير مش هامان ده كان اسمه هانى. امثالك لايرد عليهم

عدد الردود 0

بواسطة:

مختار صبري

أين أصل الدليل ...

أين الدليل يا دكتور دول ناس كتبهم ليست حجة لهم بل عليهم أين التثبت يا رجل..سأقول لك ما قاله سبحانه وتعالى لنبيه الكريم عن من يعون أشياء بلا برهان قال تعال ..((ائتوني بكتاب من قبل هذا أو أثارة من علم إن كنتم صادقين )) يعنى دليل مبرهن على إدعاءاتكم ... هذا منهج ليس خليق بك .يعنى حتى إنت لا تتبع المنهج العلمى تتبع الأدلة و مجرد تنقل عن كلام الحشوية السلفية ...!!!! ..

عدد الردود 0

بواسطة:

وطني

رداً على المعلقين الظُراف الخُفاف اللي مودين البلد كلها في داهية بنكتهم السخيفة على كل حاجة

وليه لأ؟ هل حد فيكم يقدر يجيب دليل علمي على إن اليهود أصلاً كانوا في مصر في أي فترة؟ هل حد يقدر يجيب دليل تاريخي واحد على وجودهم هنا من الأساس؟ طيب حد فيكم يقدر ينورنا ويقول لنا هو كان مين بالتحديد في الفراعنة -من وسط أكتر من 150 فرعون على 30 عائلة حاكمة على مدى 3000 سنة من الحضارة المصرية القديمة- اللي مذكور في قصة سيدنا موسى؟ ده الإسرائليين نفسهم حيموتوا ويثبتوا أياً من ده ومش عارفين يثبتوا حاجة ولجأوا للتضليل والتزوير زي موضوع إنهم اللي بنوا الهرم، بس الحقيقة الواضحة البسيطة هي إنه لا يوجد أي دليل على وجود اليهود في مصر ولا وجود دولة إسرائيل المزعومة غير في حواديتهم هما، في وسط الحضارة المصرية اللي إهتمت بتسجيل كل صغيرة وكبيرة وفي كل اللي موجود عندنا لا يوجد أي دليل على وجود يهود فيها أو على دولة أو حتى قرية إسمها إسرائيل، يبقى ليه ميكونش كلام الشيخ يحتمل الصحة؟

عدد الردود 0

بواسطة:

الصاعق الماحق..

ياليله طين مش طالعلها نهار !!!!!

حانصدق ألفيروز آبادى وبن منظور والفيومى ونكذب الكتابه الفرعونيه المحفوره على جدران المعابد و المسلات ألفرعونيه منذ أكثر من 7000 سنه ؟؟؟؟ مصيبه يطلع إبنه هو خالد بن الوليد ويطلع هو اللى بنى الهرم ألأكبر ويطلع طريق الكباش إسمه طريق الجمال ومعبد أبو سمبل يبقى معبد أبو جهل وأبو الهول يبقى أبو لهب وهلم جر, الحق لم غنمك ياجحا وأهرب الديابه جايه تاكلك.

اضف تعليق

تم أضافة تعليقك سوف يظهر بعد المراجعة





الرجوع الى أعلى الصفحة