خالد صلاح

خطوات بسيطة تساعدك على إنقاص وزنك الزائد بعد رمضان

الإثنين، 19 يونيو 2017 04:00 ص
خطوات بسيطة تساعدك على إنقاص وزنك الزائد بعد رمضان إنقاص الوزن - أرشيفية

كتبت آلاء الفقى

مع اقتراب انتهاء شهر رمضان إذا كنت خارجا من الشهر الكريم تعانى من زيادة فى الوزن، فيقدم الدكتور هانى كمال أخصائى التغذية والسمنة، خطوات بسيطة تساعد على إنقاص الوزن الزائد والحصول على جسم رشيق، وتتضمن الآتى:

 

1- أولا قم بتسخين جسمك فهذا يساعد على تدفق الدم إلى جميع أجزاء الجسم.

2- ممارسة أحد التمرينات كشد جسمك مستقيما محملا على ساقيك بملامسة اليدين والقدمين للأرض وباقى الجسم لأعلى، وشد عضلات صدرك قليلا لمدة 10 ثوان، ثم استرخ وعُد للوضع مرة أخرى.

3- الخطوة الثالثة، استخدم مقعد وضع يديك أسفل ظهرك بالاستناد على المقعد، ارفع جسمك قليلا عن الأرض فى وضع الجلوس، وقم بتحميله على يديك بإسنادها على الكرسى وقدميك على الأرض لمدة 10 ثوان.

4- أما بالنسبة للخطوة الرابعة قم برفع الدمبل بذراعيك لأعلى لمدة 10 ثوان، فإنه يعمل على تقوية العضلات.

5- قم بالجلوس فى وضع القرفصاء وتشديد الفخذين بشكل بسيط دون أن تسبب أى ألم لساقيك وقم بمد ذراعيك للأمام لمدة 10 ثوان.





التعليقات 0

عدد الردود 0

بواسطة:

بنت مصرية

الآية انقلبت للأسف !!

من حكم ربنا سبحنه وتعالى فى صيام رمضان , ان الجسم يرتاح لمدة شهر من الطعام الدسم والمسبك والمقلى والمحمر والمشمر والمملح والمسكر , والجهاز الهضمى ياخد اجازة من الطاحونة اللى دايرة طول السنة , ويتحول الغذاء الى غذاء روحى باستشعار حلاوة الأمتثال لأوامر الله واداء عباداته والشعور بكرمه فى ان كل خير بتعمله بتتجازى عنه اضعاف اضعاف ما بتتجازى فى اى شهر تانى , فالطبيعى والمنطقى ان الناس تخرج من رمضان وزنها اقل منه قبل رمضان , أو على اقصى تقدير تخرج منه بنفس الوزن اللى دخلته بيه , انما لأننا حولناه من شهر الصيام لشهر الطعام , وبقت الناس بتاكل فيه اضعاف اضعاف ما بتاكل فى أى شهر تانى وكأن الأكل بيختفى طول السنة ومبيظهرش الا فى رمضان !! فنلاقى نعمة ربنا حولناها لنقمة !! وتلاقى الناس فى رمضان ضغطها بيعلى وكوليسترولها ودهونها الثلاثية بتزيييد , وسكرها يضرب فى السما , وهدومها تضيق وكروشها تمتد وتكبس على أنفاسها , وممكن تحتاج تعمل ريجيم شهرين تلاتة بعد رمضان علشان تنزل الوزن اللى زادته فى رمضان , اللى هو شهر الصيام !! ونلاقى الموضوع المطروح على الموائد الطبية وبرامج المرأة , ازاى تخسر أو تخسرى وزنك الزائد بعد رمضان !! لله الأمر من قبل ومن بعد !!

اضف تعليق

تم أضافة تعليقك سوف يظهر بعد المراجعة



مشاركتك بالتعليق تعنى أنك قرأت بروتوكول نشر التعليقات على اليوم السابع، وأنك تتحمل المسئولية الأدبية والقانونية عن نشر هذا التعليق بروتوكول نشر التعليقات من اليوم السابع
الرجوع الى أعلى الصفحة