"القومى للبحوث الجنائية": عدد أطفال الشوارع فى مصر يبلغ 16 ألفا

الخميس، 23 فبراير 2017 04:45 م
"القومى للبحوث الجنائية": عدد أطفال الشوارع فى مصر يبلغ 16 ألفا أطفال الشوارع أرشيفية
كتب : نورا فخرى - هشام عبد الجليل

مشاركة

اضف تعليقاً واقرأ تعليقات القراء

أكد مسئولو المركز القومى للبحوث الجنائية والاجتماعية، لأعضاء لجنة التضامن بمجلس النواب، أن عدد أطفال الشوارع فى مصر بلغ  16 ألفًا، طبقًا لآخر مسح شامل قام به المركز اعتمادًا على لجان شٌكلت على أعلى مستوى بالتعاون مع جهات متعددة، منها المجلس القومى للطفولة والأمومة، فى ضوء توجيهات الرئيس عبد الفتاح السيسي.

وقالت الدكتورة نسرين البغدادى، رئيسة المركز، خلال زيارة وفد لجنة التضامن بمجلس النواب برئاسة النائب عبد الهادى القصبى إلى المركز، اليوم الخميس، إن المركز يقوم بالتنسيق مع الجهات المختلفة لتقديم المعلومات، حيث يجرى حاليًا بحثا بشأن المحليات فى ضوء الانتخابات المحليه المرتقبة.

وأضافت البغدادى، أن المركز يعمل أيضًا على تقديم التوصيات ومُقترحات التشريعات والأدوات المطلوبة لإصلاح مشاكل العنف بالمجتمع، مشيرة إلى وجود تعاون مع وزارة التضامن الاجتماعى، لاستخراج دفاتر توفير لأطفال المؤسيات الإصلاحية.

ومن جانبه، أكد الدكتور عبد الهادى القصبى، رئيس لجنة التضامن والأسرة بمجلس النواب، إن الزيارة تأتى حرصًا من اللجنة على الاستفادة من خبرات المركز فى كثير من القضايا، لاسيما المتعلقة بالأسرة والطفل، مشددًا على أهمية إلقاء الضوء على المؤسسات البحثية بمصر. 

وطالب القصبى المركز بإمداد اللجنة بدراسات عن دور الأيتام والمسنين والمؤسسات العقابية نظرًا لجود دراسات مماثلة يتم إعدادها من جهات موظفة لتشوية صورة البلاد.

 










مشاركة

اضف تعليقاً واقرأ تعليقات القراء
التعليقات 10

عدد الردود 0

بواسطة:

اتقو الله فى أطفال مصر

اتقو الله فى أطفال مصر

اتقو الله فى أطفال مصر يا أهل مصر تبرعو لهم وأحسنوا لهم وافعلوا الخير لهم لعل الله يرزقكم بالأفضل دائماً

عدد الردود 0

بواسطة:

غادة

ازاى

التقرير ده مش صحيح لان عددهم اكتر كتير 16 الف تحت كوبرى امبابة بس

عدد الردود 0

بواسطة:

منين نجيب الصبر

يا عينى لما الطفل تبهدلة الايام-ومن البرد والجوع ميعرفش يعيش ولا ينام-وتتحطم فى حياتة كل الاحلام

ومن مرض لمرض تنهش فى جسمة الالام-نصيبك كدة يا ولدى تكون مشرد لا تعرف طعم الامن ولا السلام-ومن قسم لقسم لنيابة دا كان ناقص يحكوموا عليك بالاعدام-معلش يابنى سلم امرك لربنا ماهو احنا عايشين فى وعود واوهام-للاسف يا حبيبى بيعاملوك كالقطيع والاغنام-والمسؤولين واقفين يتغرجوا عليك ولا يحركوا ساكنا كالاصنام-خليك زى ما انت مشرد وشوف لك حتة تجت الكوبرى وافرش كرتونة ونام-وابكى بحرقة ومن قلبك وقول على الانسانية يالة السلام-وعمرى فى يوم ما هكون انسان دايما كالدواب والانعام

عدد الردود 0

بواسطة:

مهندس / صلاح

اضرب فى مائة !

أعتقد ممكن يكون العدد مليون وستمائة الف ، وهذا هو إحصاء العين ، 16 الف ده رقم فى محطات السكك الحديدية على مستوى الجمهورية !

عدد الردود 0

بواسطة:

الاسكندراني

....لو 16 فرد فقط .....فهم مسؤلية رئيس الدوله ...وأمانه في رقبتخ ...وسوف يسأل عليها ...وليذهب كل تطور وتقدم وتنميه وهؤلاء الاطفال في الشارع .....فلن ننال خيرا ابدا طالما هم موجودون بالشارع .....ليس لها من دون الله كاشفه ......ارحموهم يرحمكم الله .

عدد الردود 0

بواسطة:

عايدة

ممكن نلحقهم

ممكن الاطفال دية نلحقها ... يعني العدد لو انقسم علي عدد المحافظات و نعمل لهم مكان للنهوض بيهم ممكن نلحق شوية ... قبل ما يكتروا ...... ايوة هي مسؤلية دولة لكن الدولة بتحاول مع اللي مع اهاليهم من منعهم التسرب من التعليم .... توفير صحة ليهم ... و توجيهة اطفال الشوارع تتولاة الجمعيات ومؤسساتها .....

عدد الردود 0

بواسطة:

احمد

هية وبعدين

هية وبعدين استفادوا استفادنا أية

عدد الردود 0

بواسطة:

مشمش

ههههه..احصائيه خاطئه...على ترام الاسكندريه xفقط/ من فيكتوريا الى الرمل حوالى 5 الاف طفل شوارع غلبان

..مساء الخير على اصدقائى ..عايده الجيزاويه..وحمو الاسكندرانى ..5..و 6...)**

عدد الردود 0

بواسطة:

عايدة

عامل اية يا مشمش ....... ان شالله تكون بخير

بنتقابل صدفة........ انت بتبالغ انت و رقم 2 تحت كوبري امبابة 16 الف طفل لا .. لا و انت يا مشمش بتتجني علي الاسكندرية ........ هما كام طفل بس ... و امبابة يتعدو الصوابع ...انا امشيت علي كوبري امبابة اليوم و كان الجو جميل جدا و لم اري اطفال تحت الكوبري ... بلاش تجني علي البلد

عدد الردود 0

بواسطة:

منين نجيب الصبر

ظلموة ظلموة طفل الشوارع ظلموة وعدوة يلحقوة اتاريهم قبل ما يلحقوة قتلوة-ظلموة ظلموة

انا اللى طول عمرى بهرب من عنية-وانا اللى قلبى دايما بشفق علية--ازاى عاتبتة ازاى ولية--وهو ذنبة فى الدنيا اية--جنى علية زمانة والناس اللى حوالية-ودلوقتى بعد ما شردتوة وظلمتوة جايين تدوروا ازاى تلحقوة--طب فين يا اخوانا امة وابوة--اللى سابوة او باعوة-دا طفل يا ناس يتيم لازم تحتضنوة وتساعدوة -مش تزودوا الامة وبالحياة تدفنوة--ياريت تتكاتفوا ومع اخوانة المشردين تلموهم وتلموة-ويا ست ام امين قولى ازاى ننجدوة--كنتى فين يا حكومة لما استحقرتوة وفى الياس رمتوة وشردتوة وضيعتوة وقتلتوة وبامالة حطمتوة

اضف تعليق

تم أضافة تعليقك سوف يظهر بعد المراجعة





الرجوع الى أعلى الصفحة