يوم فى حياة فتاة العربة بعد عام من لقائها بالرئيس.. منى السيد: السيسي عاملنى بتواضع وحياتى اتغيرت.. عمرى ما حسيت بتعب حتى فى عز الشتاء وهفضل اشتغل وأبقى نموذج لكل مصرية.. وأدعو الشباب للعمل من أجل مصر.. صور

الإثنين، 11 ديسمبر 2017 05:00 م
يوم فى حياة فتاة العربة بعد عام من لقائها بالرئيس.. منى السيد: السيسي عاملنى بتواضع وحياتى اتغيرت.. عمرى ما حسيت بتعب حتى فى عز الشتاء وهفضل اشتغل وأبقى نموذج لكل مصرية.. وأدعو الشباب للعمل من أجل مصر.. صور يوم فى حياة فتاة العربة
الإسكندرية – أسماء على بدر

مشاركة

اضف تعليقاً واقرأ تعليقات القراء

فى الثامنة صباحًا تستعد منى السيد الشهيرة بـ"فتاه العربة" للخروج من منزلها تبدأ يومها بنشاط وحيوية لتبدأ عملها فى توزيع البضائع على التجار شعارها العمل والاجتهاد حتى أصبحت قدوة للعديد من الشباب وكرمها الرئيس عبد الفتاح السيسى وشاركت معه فى مؤتمر الشباب بشرم الشيخ.

 

صور-منى-فتاه-العربة-(9)

وبعد عام من تكريم منى من الرئيس عبد الفتاح السيسى بقصر الاتحادية عندما انتشرت صورتها على السوشيال ميديا قضى "اليوم السابع" يومًا من الصباح فى معايشة مع السيدة منى بعد عام من لقائها بالرئيس عبد الفتاح السيسى وتسليمها سيارة جديدة وشقة جديدة مكافأة لها على جهدها طوال حياتها وإصرارها على العمل.

 

  • منى السيد بعد عام من مقابلة الرئيس

" بخرج من البيت الساعة 8 الصبح بصلى وبنزل أشوف شغلى أنا وولاد أخويا وببدأ فى توزيع البضاعة على التجار"، بهذه الكلمات بدأت منى حديثها بعدما خرجت من منزلها فى منطقة بحرى بشارع فرنسا يعرفها جميع التجار والجيران تخرج من منزلها وتلقى التحية على الجميع تتوجه إلى المخزن لتبدأ فى تجميل البضاعة على السيارة الجديدة والتروسيكل المفضل لها - على حسب قولها-  تتوجه إلى الأسواق المجاورة لها فى منطقة المنشية وبحرى والعطارين حتى محطة الرمل.

صور-منى-فتاه-العربة-(1)

بمجرد أن تبدأ عملها تجد شخصية مختلفة عن التى تتوقعها فهى تجيد الحساب وجمع المال وتتذكر جيدًا ما لها وما عليها سيدة مصرية كما يجب أن تكون لا يستطيع أحد خداعها فى الحساب ينادى عليها التجار خصيصا وينتظرنها بسبب شطارة تعاملها معهم وخبرتها فى العمل بالسوق.

صور-منى-فتاه-العربة-(2)

تبدأ فى حمل الصناديق وتنقلها للسيارة وتقول: "بشتغل بالعربية مع ابن أخويا وفى الزحمة بفضل التروسيكل عشان أسهل وأسرع  لأن شوارع السوق ضيقة وبقدر أشوف الناس كلها وبسلم عليهم فى ناس بتستنانى مخصوص كل يوم عشان تسلم عليا ".

صور-منى-فتاه-العربة-(11)

واستطرد فتاة العربة: "مبسوطة بالصدفة اللى حصلت وبقيت نموذج للشباب وقابلت الرئيس وشاركت فى مؤتمر الشباب واتكرمت وسط الملايين تجربة مش هنساها طول عمرى".

 

وعن بداية حياتها العملية تستعيد منى السيد حياتها فى بداية عملها وإصرارها للعمل بالتجارة منذ أن كان عمرها 20 عامًا باستعانتها بعربة لبيع الفشار ونجاحها فيها حتى أصبحت توزع على المدارس المجاورة"،  ثم تبتسم وتنظر إلى السماء وتقول: "ربنا كرمنى بعدها والناس حبتنى وده إدانى دفعة قوية إنى أنزل اشتغل أكتر وأكمل حياتى خاصة بعد ما أمى وأبويا أتوفوا وأصبح شقيقى هو المسئول عنى عشت معاه وبقيت زى ولاده بيعاملنى بحنيه وبيخاف عليا، وحاول يقنعنى كتير إنى أقعد فى البيت بس أنا رفضت وقولت له لازم أكمل وأساعدك وأسلى نفسى بدل قعدة البيت ".

 

تستوقف منى السيد حديثها بعد وصولها لأول تاجر تضع له الصناديق ويرحب بها ويستقبلها مبتسما: "حمدلله على السلامة يا منى" وتحاسبه وتتأكد من الأموال قبل انصرافها وتستكمل باقى الجولة .

 

وتضيف فتاة العربة: "عمرى ما حسيت بتعب من الشغل حتى فى عز الشتا والبرد بنزل أشوف شغلى البركة فى مرات أخويا حنينه عليا بتحضرلى أكلى لما أرجع من البيت وكانت بتعمل معايا زى ما أمى الله يرحمها ما وصتها وأولادها باعتبرهم اخواتى، عشان كده نفسى أودى مرات أخويا للحج وأديها لها هدية على الجميل اللى ليها على من يوم وفاة أمى وأبويا ".

 

  • كواليس جائزة الإبداع فى مؤتمر شرم الشيخ

وعن مقابلتها للرئيس عبد الفتاح السيسى ومشاركتها لمؤتمر الشباب تقول فتاة العربة: "مش مصدقة حتى الآن أن الدولة كرمتنى وشاركت فى مؤتمر الشباب فى شرم الشيخ أتمنى أن أكون قدوة بالفعل لكى يعمل الشباب ويجتهد عشان نفسه وبلده وينفع غيره" .

صور-منى-فتاه-العربة-(3)

" انتى بميه راجل".. تتحدث منى السيد عن هذا اللقب الذى اسعدها كثيرًا ولقبها به الكثير بعدما قاله الرئيس عبد الفتاح السيسى تعبيرًا عن الفخر والإعجاب بشخصيتها الفريدة الممزوجة بين الطيبة وقدرتها على العمل فى ظل الظروف الصعبة.

صور-منى-فتاه-العربة-(6)

" انتى منورانى يا ست منى" أول كلمة قالها لى الرئيس فى قصر الاتحادية أول ما شافنى وبعدها تحدثت معه بتلقائية ودعيت له كأنى بتكلم مع أفراد أسرتى شعرت منه بالتواضع الشديد".

 

  • تسليم الشقة والسيارة تقديرا لجهودها

تسلمت منى السيد الشهيرة بفتاة العربة شقتها بمنطقة سيدى بشر بشارع 30 المكونة من غرفتين وصالة بجميع المفروشات والأثاث، فى حفل حضره وزير الإسكان والمحافظ وأفراد أسرتها، كما تسلمت سيارة لتساعدها فى عملها .

صور-منى-فتاه-العربة-(4)

وتابعت منى السيد: "ابن اخويا بيشتغل معايا وبيساعدنى بنحمل البضاعة فى العربية عشان نكبر الشغل ويبقه عندى محلات ومخازن كبيرة أديرها أنا وأخويا وولاده المكافحين".

صور-منى-فتاه-العربة-(7)

  • منى تدعى لمصر أمام الكعبة

وأثناء حديثها عن أداء مناسك العمرة مع شقيقها وزوجته قالت فتاة العربة: "أسعد يوم فى حياتى وأنا واقفه أمام الكعبة وقفت ودعيت لمصر أن ربنا يبعد عنها كل شر ويحميها من الأعداء والمتربصين وربنا يوفق الرئيس ويحميه ويقويه فى مهمته ".

صور-منى-فتاه-العربة-(8)

وعن التغييرات التى طرأت عليها بعد عام تروى فتاة العربة: "شغلى بدأ يكبر وحياتى بفضل الله والرئيس عبد الفتاح السيسى اتغيرت الشغل بدأ يكبر ونفسى شغلى يكبر أكتر وولاد أخويا ينجحوا".

 

وأنهت منى السيد، جولتها بالخزن المجاور لمنزلها، مضيفة: "يومى بينتهى فى حدود الساعة الثامنة مساءا بس بأخذ راحة الساعة 4 وبقعد شوية وبرجع أكمل شغل تانى، العمل مش متعب ولكنه ممتع وهفضل اشتغل بنفسى وأبقى نموذج لكل سيدة مصرية لأنى فخورة ببلدى مصر ونفسى الشباب كلها تشتغل ومصر تبقى أحسن دولة فى العالم".

 

صور-منى-فتاه-العربة-(10)

 

صور-منى-فتاه-العربة-(12)









مشاركة

اضف تعليقاً واقرأ تعليقات القراء
لا توجد تعليقات على الخبر
اضف تعليق

تم أضافة تعليقك سوف يظهر بعد المراجعة





الرجوع الى أعلى الصفحة