الحكومة:لاصحة لحذف أى مواطن يتجاوز دخله الـ2500 جنيه من منظومة التموين

الثلاثاء، 20 مارس 2018 10:10 ص
الحكومة:لاصحة لحذف أى مواطن يتجاوز دخله الـ2500 جنيه من منظومة التموين مركز معلومات مجلس الوزراء
كتبت هند مختار

مشاركة

اضف تعليقاً واقرأ تعليقات القراء

كشف مركز معلومات مجلس الوزراء، أنه فى ضوء ما تردد من أنباء تُفيد باعتزام الحكومة سحب البطاقات التموينية من المواطنين الذين يصل دخلهم لـ 2500 جنيه أو أكثر، تواصل المركز مع وزارة التموين والتجارة الداخلية، والتي نفت صحة تلك الأنباء تماماً، مؤكدةً أنه لن يتم حذف أي مواطن يتجاوز دخله الـ 2500 جنيه من منظومة البطاقات التموينية، حيث إن وجود المواطنين في بطاقات التموين هو حق مكتسب لهم.

وأضافت أن الدولة تسعى لتوزيع الدعم بصورة عادلة على المواطنين، ومُشيرةً إلى أن ما يتردد من أنباء شائعات لا أساس لها من الصحة تهدف لإثارة البلبلة بين المواطنين، خاصةً مع بدء عملية الانتخابات الرئاسية.

وفى سياق متصل، أعلنت الوزارة أنه تم استخراج ما يقرب من 450 ألف بطاقة تموين بدل تالف وفاقد وفصل اجتماعى وبطاقات جديدة وفقًا للشروط المحددة، وذلك خلال شهرين ونصف من تطبيق خدمة استخراج البطاقات الذكية باستخدام الهاتف المحمول حتى الآن، حيث يتم تسليم البطاقات لمديريات التموين لتقوم بتسليمها للمواطنين من خلال المكاتب في مختلف المناطق على مستوى الجمهورية.

 

 










مشاركة

التعليقات 6

عدد الردود 0

بواسطة:

محمد المصرى

عايز أفهم من فضلكم

وزارة التموين كجزء من الحكومة هى اللى حددت مبلغ 1500 جنيه لمستحقى الدعم ... والآن تؤكد أن من يحصل على 2500 جنيه يستحق الدعم ... حد فاهم حاجة ؟ هى وزارة التموين شغالة عكس نفسها ؟ من فضلكم كفايه تهريج ... من فضلكم الدعم للمستحق فقط .. من فضلكم إتقوا الله ... من فضلكم  إما أن تعتدلوا أو تعتزلوا . كفاية قرف موظفين مش فاهمين حاجة .

عدد الردود 0

بواسطة:

اشرف سلامة

إطمئنوا تماما يا مليونيرات - بطاقة التموين الموروثة من ايام بابا جدو زى ماهى شغالة - و الى الابد

الله ينور عليكوا - فعلا هو دة توصيل الدعم الى مستحقيه - انا اعرف ناس كثير وارثين البطاقة من ايام ابائهم لما كانوا موظفين حكومة و كانت كل مصر معاها بطاقة - دلوقتى الباشوات اصبحوا "مليونيرات" عايشين فى فلل3 ادوار وراكبين عربيات تمنها مليون جنيه واكثر والبيت فيه 3 عربيات على الاقل - ورغم كدة البطاقة شغالة والعيش شغال وفرق نقاط الخبز شغال - طبعا مش حاتكلم عن البنزين المدعوم والكهربا والغاز والمياه

عدد الردود 0

بواسطة:

ماجد كمال

اهم حاجة : وصول الدعم لمستحقيه

والله عجايب - الحد الاقصى لدخل المواطن (الذى يعول اسرة كاملة) ويطلب استخراج بطاقة : 1200 جنيه ، يعنى اللى دخله 1300 جنيه مايستحقش بطاقة ، والباشاوات اللى معاهم بطاقات قديمة ودخلهم حاليا وصل ل10آلاف و20ألف وممكن نصف مليون ، وكمان ممكن مليون جنيه فى الشهر ، بطاقاتهم شغالة الله ينور تموين وعيش وفرق نقاط الخبز كمان - والدولة عمالة تكككعععع دعم "لمستحقيييييههههه" 

عدد الردود 0

بواسطة:

فاتن على

ياريت يفهمونا

طب حد يفهمنى يخوانا الاول كانوا بيرفضوا اى حد مرتبه اكتر من 1400 جنيهه هل جد جديد يعنى لغاية كام من حقى بطاقة ؟؟ 

عدد الردود 0

بواسطة:

اشرف محمود

تظلم ورحاء

ارجو من اليوم السابع مشكورة النشر انا مواطن على المعاش معاشى800ج اعول 5منهم 4بالتعليم سبق تقديمى بدل تالف من9-5-2017ولم تصدر البطاقة قدمت فى المنظومة الجديدة وصلتنى رسالة تحت التنفيذ من 15-2-2018برقم4202404وللاسف لااحد يشعر بمعاناتى أرجو انصافى

عدد الردود 0

بواسطة:

كوكو واوا

مناظر تجنن قدام دكانة التموين

مرتبى 5000 جنيه ومش مكفى اسرتى 3عيال وامهم ، رحت اطلع بطاقة قالولى هات مفردات مرتب لاتزيد عن 1200 جنيه !! وكل ما أعدى على دكانة جمعيتى بتاعة التموين اللى طبعا مش من حق مترف مثلى ان يصرف منها ألاقى ناس بسيارات فارهة واقفين يعبوا فى التموين ابو 50 جنيه - طب بالذمة مش دى حاجة تجنن  ؟  

اضف تعليق

تم أضافة تعليقك سوف يظهر بعد المراجعة





الرجوع الى أعلى الصفحة