فيديو يكشف لحظات قتل الحرس الثورى المتظاهرين فى إيران

الثلاثاء، 02 يناير 2018 02:10 ص
فيديو يكشف لحظات قتل الحرس الثورى المتظاهرين فى إيران الثورة الإيرانية
كتب: محمد أبو النور

مشاركة

اضف تعليقاً واقرأ تعليقات القراء

كشف مقطع فيديو تداولته صفحات على موقع "تويتر" للتغريدات المصغرة، متخصصة فى رصد تطور الأوضاع بإيران منذ انطلاق ثورة السابع والعشرين من ديسمبر الماضى، لحظات إطلاق النار من قبل قوات الحرس الثورى على المتظاهرين المدنيين السلميين.

 

وشهدت إيران فى الأيام الأخيرة ثورة عارمة انطلقت من مدينة مشهد عاصمة محافظة خراسان رضوى فى شمال شرقى البلاد، وعمت أرجاء الجمهورية من خلال انضمام 70 مدينة فى 25 محافظة من أصل 31 إلى أعمال الثورة التى طالبت برحيل النظام برمته.

 

وردد المتظاهرون فى أنحاء البلاد شعارات مناهضة للنظام ومنها: "الموت للديكتاتور" و"الموت لروحانى" و"استح يا خامنئى واترك الدولة" و"لا للجمهورية الإسلامية".

 










مشاركة

اضف تعليقاً واقرأ تعليقات القراء
التعليقات 4

عدد الردود 0

بواسطة:

مصر

بصرف النظر يعني ان مش باين حاجه في الفديو أصلا غير حد متصاب

وبصرف النظر ان نفس المتظاهرين دول حرقوا بنوك وعربيات وقاتلين عناصر من الشرطة الايرانية بالرصاص! لكني أهيب بالشعب الايراني انه يخليه ناصح كده وربنا يكرمه وينزل يجيب حقهم ويحرق بلده ويخربها؛ ونوصيه بجيشه بقي وقوات الصواريخ اللي قارفنا بيها لازم يدمروهم علشان الاسعار تبقي فله والمعيشه تبقي ألاجه!... نشوفها خراب زي ليبيا وسوريا بحق كسر السجون في مصر قادر يا كريم

عدد الردود 0

بواسطة:

جحا

التسلسل الطبيعي للدكتاتوريات و افقار الشعوب هو الثورات المدمرة

هل نحتاج لضرب امثلة ؟؟؟؟

عدد الردود 0

بواسطة:

مصري

رقم 2 الأخ جحا! يا ريت أمثلة زي الهند والصين ودي دول عظمي سعادتك! عارف مستوي معيشتهم؟

طيب تعرف ان أمريكا اقوي وأغني دولة في العالم فيها 3 ونص مليون مشرد "هوملس"؟ تعرف؟ طيب هل انت فاهم ان الصين والهند دي دول عظمي وتعدادهم حوالي 3 مليار؟ يعني نص البشر علي الارض؟ ومتعلمين قد حضرتك 10 مرات وبيشتغلوا قد حضرتك 50 مره! مجبناش سيرة دول افريقيا اللي فيها 1.2 مليار ولا أمريكا الجنوبية ولا الفلبين وفقراء جنوب شرق آسيا! بلاش اسطوانة افقار الشعوب دي وانت عايش افضل من 75% من البشر بدون اي مناسبه

عدد الردود 0

بواسطة:

متابع

الى رقم 3

وحضرتك زعلت ليه من كلام رقم 2 - الديكتاتورية شيء غير محمود بالمرة - والحكم بالقهر شيء غير جيد بالمرة - ثم ان ليس عيبا ان يطمح الانسان في الاحسن ومع العلم بان هذه ليست منحة من احد يعطيها من يشاء ويمنعها عمن يشاء - والفقر بالمناسبة ليس السبب الوحيد للثورات ولكن الظلم والقهر وانعدام الكرامة وحاجات كثيرة - ربنا خلقنا سواسية لا فضل لرئيس على مرؤوس ولا وزير على غفير - وحتى القوانين العالمية في اغلب الدول المحترمة - لافرق بين الناس امام القانون - في امريكا واغلب دول العالم واكرر المحترم رئيس الدولة يحاكم امام القانون - بنت كلينتون اوقفت ودخلت السجن وغرامة كبيرة لانها كانت تقود سيارتها تحت تاثير المخدر - هل سمعت عن مثل هذا الخبر ولو بالغلط في اي دولة ممن يقصدهم رقم 2 ؟

اضف تعليق

تم أضافة تعليقك سوف يظهر بعد المراجعة





الرجوع الى أعلى الصفحة