بالفيديو.. فتاة تتهم شابا باغتصابها وتروى قصتها على "فيس بوك".. هند: تراجعت عن قتله وحاولت الانتحار..وتواصلت معه فقال لى: اخبطى راسك فى الحيط وهبعتلك ناس تخطفك.. ويحيى يرد: معرفهاش ومش هعدى الموضوع بالساهل

الإثنين، 25 سبتمبر 2017 01:46 م
بالفيديو.. فتاة تتهم شابا باغتصابها وتروى قصتها على "فيس بوك".. هند: تراجعت عن قتله وحاولت الانتحار..وتواصلت معه فقال لى: اخبطى راسك فى الحيط وهبعتلك ناس تخطفك.. ويحيى يرد: معرفهاش ومش هعدى الموضوع بالساهل هند فتاة تروى قصة اغتصابها
كتب مريم بدر الدين - إسلام جمال

مشاركة

اضف تعليقاً واقرأ تعليقات القراء

فى واقعة جديدة تثير مواقع التواصل الاجتماعى، أحدثت فتاة عراقية تعيش فى مصر جدلًا كبيرًا بعد نشرها فيديو تروى بها قصة اغتصابها بعد تخديرها من شخص قريب منها.

 

وروت هند الشجيع عبد الرحمن، تبلغ من العمر 30 عامًا لأب مصرى، وأم أجنبية، تعمل ناشطة فى مجال حقوق الحيوان، من خلال جمعية خيرية تمتلكها، قصة اغتصابها من شخص تعرفت عليه قبل عامين ونصف، فى مظاهرة لصالح حقوق الحيوانات.

 فتاة تتهم شابا باغتصابها وتروى قصتها (3)

وقالت هند، فى فيديو بثته عبر صفحتها على موقع التواصل الاجتماعى "فيس بوك"، إن هذا الشخص لم تربطها به علاقة وثيقة خلال العامين ونصف الماضيين، إلا أنه من شهر ونصف اتصل بها لإيصال مساعدات وأطعمة للحيوانات وعرض عليها مساعدتها فى أعمال الجمعية.

 

وأوضحت الشجيع، أن هذا الشخص استمر أسبوع يذهب لها يوميًا لتناول طعام الغذاء معها فى أماكن عامة، لافتة إلى أنها كانت تستحى أن ترفض مقابلته لأنه يساعدها فى العمل الخيرى المتعلق بالحيوانات.

 

بعد أسبوع من التواصل اليومى، كما تروى هند، اتصل الشاب بها ليعرض عليها الخروج لتناول طعام الغذاء، إلا أنها اعتذرت عن الموعد بسبب انشغالها عن العمل، فعرض عليها أن يأتى بالطعام لتناوله معها بمقر الجمعية.

 

واستطردت هند: "بعد ما أكلنا حسيت نفسى داخية وفيه حاجة غلط، قولتله أنا حاسة أن فيه حاجة غلط، قالى إهدى ولو فيه أى حاجة حصلت هوديكى المستشفى، إلا أنه تحت تأثير المخدر استطاع خلع ملابسى اغتصبنى".

 

وتواصل هند روايتها: "بعد 7 ساعات اتصلت به، ثم اتصلت بالمحامى، فنصح بالتوجه للقسم وعمل محضر، والتوجه للطب الشرعى، إلا أنها لم تمتلك من القدرة النفسية والجسدية، أن تذهب لاتخاذ هذه الإجراءات"، مؤكدة على أنها حاولت الاتصال بهذا الشاب من جديد، ناوية قتله، إلا أنها لم تستطع ذلك، فهى كما تقول عن نفسها :"شخص يعيش فى عالمه الخاص لخدمة الحيوانات والإنسان".

 فتاة تتهم شابا باغتصابها وتروى قصتها (4)

وأشارت هند، إلى أنها حاولت الانتحار إلا أنها قررت أن تفضح هذا الشخص، لتحصل على حقها، خاصة بعدما حاولت التفاوض مع الشاب، الذى كانت إجابته :"اخبطى راسك فى الحيط يا قطة، أنا هبعتلك ناس تخطفك".

 

وأضافت الشجيع، أن والدها متوفى، مطالبة رواد مواقع التواصل الاجتماعى مساعدتها فى نشر الفيديو لتعريف الناس بهذا الشخص، كى لا يتمكن من فعل هذا الأمر مع فتيات أخريات.

 

 

ومن جانبه رد "يحيي" الشخص المتهم فى الواقعة عبر حسابه على "فيس بوك"، منكرًا كل هذه الاتهامات الموجهة إليه من الفتاة، قائلا: "البنت دى أنا معرفهاش على المستوى الشخصى.. وماقبلتهاش غير مرة واحدة وآخر مرة شوفتها من حوالى 3 أشهر.. بناء على طلب منها علشان أساعدها فى إنقاذ كلب ومساعدة فى "الجمعية الخيرية للكلاب إلى هيا بتتدعى إنها بتاعتها".

 

وتابع يحيى: "بعدها أنا رفضت أساعدها لأنى حسيت أن الفلوس إلى كانت بتاخدها للكلاب ماكنتش بتروح ليهم وكانت بتستغل موضوع الكلاب دا لأغراضها الشخصية ومش بس كدا.. لقيتها بتتكلم عن كذا شخص أنا أعرفهم شخصيا وبتتهمهم بالسرقة والنصب وبتقول كلام مش كويس عليهم زى ---- اختى الكبيرة وأعرفها من زمان جدا... فأول لما عرفت إنها بتستغل الناس.. فرفضت مساعدتها وبعدت عنها".

 فتاة تتهم شابا باغتصابها وتروى قصتها (1)

وأضاف يحيى: "الى حصل دا تلفيق واضح وصريح وإلى يعرفنى شخصيا عارف أنا مين وعارف سمعتى كويس جدا... أنا معرفش أيه الدافع إلى ممكن يخليها تقول الكلام دا.. واظن إلى ميعرفنيش ممكن يبص على البروفايل بتاعى وبتاعها وهاتعرفوا هيا مين وحايتها عاملة إزاى".

 

واستطرد يحيى، حديثه قائلا: "الى شاف الفيديو أكيد هيلاحظ تناقض تام ما بين كلامها وواضح جدا أنها بتمثل لو هيا عندها شهود أو اى دليل على إلى حصل .. يا ريت توريه للناس وتثبت كلامها وتقول الكلام دا أصلا حصل امتى وفين وإزاى ... مفيش بنت ممكن يحصل معاها موقف زى دا وتلجأ للسوشيال ميدا بدل ما تروح تعمل محضر تتهمنى فيه وتاخد إجراء قانونى.. دى قضية كبيرة ومفيش تهاون يعنى .".

 

وأختتم روايته: "أنا إلى حصل دا مش هعديه بسهولة.. وأنا وكلت محامى علشان ياخد إجراء قانونى ضدها باتهامى بالباطل والتشهير بيا وبسمعتى ولو هيا عندها أى إثبات على إلى حصل دا ياريت تطلعه قدام الناس وخاليها تروح الطب الشرعى وتثبت كلامها دا.. أنا على استعداد تام إنى أقعد مع أى حد وأقعد قدامها شخصيا وأواجها وجهًا لوجه وخاليها تقول الكلام دا كله قدامى.. وياريت محدش يتكلم ويبلبل على الفاضى من غير ما يعرف تفاصيل أو أى حاجة .. بلاش تطبلوا لأى حد".

 

وفى تطور جديد للأحداث تراجع الشاب المتهم من قبل الفتاة باغتصابها، وقام بحذف المنشور السابق من صفحته على موقع التواصل الاجتماعى فيس بوك.

 

رد يحيي

رد يحيي
 

وبعد نشر هذا التكذيب من جانب "يحيي"، نشرت هند فيديوهات تجمعهما من عدة أشهر لتثبت بها عدم صحة حديثه بأنه لم يلتق بها سوى مرة واحدة فقط.










مشاركة

اضف تعليقاً واقرأ تعليقات القراء
التعليقات 10

عدد الردود 0

بواسطة:

مواطن

تناقض

- فتاة عراقية من ام اجنبية واب مصري شوف ازاي - مفيش كاميرات مراقبة تقول جالك اصلا او لا -ابسط محضر هيجيبو لان دية قضية هتك عرض - هيا الجمعية دية مفياش امن او اي حد غيرك -التبرعات لازم تطلع بوصلذ... معاكي -معندكيش القدرة النفسية انك تعملي محضر ونفسك جابت انك تكلمي اللي عمل فيكي كده ده شكلو حوار مالوش لازمه

عدد الردود 0

بواسطة:

m

على ما اظن انت برىء بس هتجرجرك فى الاقسام

للأسف اصطادك انت واكيد مش انت الاول ولا الاخير والنصب كتير اليومين دول من البنات* بس بلاش اقول بنات من الستات ال مقطعة السمكه حتى زيلها

عدد الردود 0

بواسطة:

ههههههههه

هو المسلسل ده كام حلقه وهيخلص امتى

وياريت المخرج يريحنا ويقولنا النهايه ونقفل

عدد الردود 0

بواسطة:

بنت مصرية

ان كان المتحدث مجنون !!

واضح والله اعلم ان المدعية نصابة وان الواقعة محصلتش !! المدعية قالت ان الولد دسلها مخدر فى الأكل وبعدها خلعها ملابسها واغتصبها , المفهوم من كلامها ان ده حصل فى مقر الجمعية , لأنها مذكرتش انه أخدها لحتة تانية , \طيب ازاى ده يحصل فى مكان زى ده ؟؟ هو المقر ده مكانش فيه حد غيركم !! ولو المقر كان فاضى ومفيهوش غيركم امال شغل ايه اللى كنتى بتعمليه هناك لوحدك واللى كان شاغلك عن تلبية دعوته للغدا خارج المقر ؟؟ ثم بعد ما فقتى من المخدر واكتشفتى انك بدون ملابس ومغتصبة , كان التصرف الطبيعى اللى تعمله أى واحدة فى مكانك انك تطلعى على أقرب قسم شرطة تعمليله محضر تتهميه بأغتصابك ووقتها القسم كان هيحولك للطب الشرعى اللى كان هيثبت آثار الأغتصاب عليكى فبكده تاخدى حقك منه , مش تتصلى بالمحامى تسأليه تعملى ايه ؟؟ يعنى كنتى متوقعة المحامى هيقولك ايه ؟؟ يعنى انتى مكنتيش مستعدة نفسيا تروحى تعملى محضر وكنتى مستعدة نفسيا تتصلى بالمحامى !!, طيب كنتى بتسأليه ليه لما مش هتعملى محضر ؟؟ كنتى بتجيبى شاهد سماعى يشهد انك اتصلتى بيه وسألتيه ؟؟ هو انتى هبلك صورلك ان ده دليل على المدعى عليه ؟؟ يعنى لما واحدة صاحبتى تتصل بيا تقوللى انا شقتى اتسرقت اعمل ايه , ده يبقى دليل على ان شقتها اتسرقت فعلا !! اللى عاوزه افهمه بس , انتى استفدتى ايه من كل ده ؟؟ انك تفضحى الولد !! طيب على فرض لقيتى ناس هبل يصدقوا قصتك اللى مش راكبة على بعضها دى والولد بقى فى نظر الكل اغتصبك فعلا واتفضح , طيب ما انتى اتفضحتى معاه !! وللا متصورة بعدها انه هيتجوزك مثلا !! مش بعيد تكون القصة كلها ان الولد مرتبط ببنت وانك انتى او اى واحدة صاحبتك هايفة زيك عملتوا الفيلم ده علشان اللى مرتبط بيها تسيبه , ماهى الهيافة تعمل اكتر من كده !!

عدد الردود 0

بواسطة:

جدو

ان كيدهن عظيم

ربنا يحميك يا ابنى من هذه الاشكال .

عدد الردود 0

بواسطة:

منين نجيب الصبر

أستاذة ورئيسة قسم فى اصتياد الضحايا وأبتزازهم بفيديوهات المقابلات وهو شرب المقلب حتى وان كان مخطأ

لاحظوا جيدا طريقة كلامها قمة فى التمثيل --طب يا عسولة كنتى تعبانة طب لماذا لم تتصلى بالشرطة مباشرة وابلغتى عن الواقعة --ولماذا لم تطلبى الاسعاف --ولا مكنش معاك رصيد ولا تليفونك كان مهنج--لا لا لا القصة غير كدة خالص--تمثيل تمثيل تمثيل شوفى انتم أختلفتم فى أية بالظبط--بتقولى امى ست كبيرة ومقدرش أقول لها حاجة وأخواتى كمان --طب ما انت شيرتى هذا الفيديو والدنيا كلها عرفت--وبتقولى متعرفهوش الا من اسبوع بس والفيديو دة اللى انتما معا منذ فترة --انت كلمتى ربنا كتير طب مقلش لك ربنا ولغيرك لا تختلى بالشباب وما من رجل وأمراة اختلا بنفسيهما الا وكان الشيطان ثالثهما أقسم بالله العظيم ستثبت الايام عدم صحة البلاغ وان هناك ضحايا لها كتير أسلوبها فى الفيديو وعرض قصتها غير مقنع على الاطلاق --دا الف باء لو الواحد حصل لة شيئ يبلغ الشرطة والاسعاف او-- أى أحد معرفة او المقربين الية فورا مش يستنى فترة وبعدين يفكر يدلع ويتمخطر ويبلغ الناس عن طريق فيديو--طب والنبى دة اسمة كلام ناس عاقلين--وبتقول اعرفة منذ سنتين ونص ولم يكلمها نهائى الا بعد هذة المدة --يعنى الواد الوقح محتفظ بتليفونها لوقت اللزوم وكلمها وقال لها نتقابل وتقابلا اكثر من مرة --طب منين كل دة وهى بتقول لم اعرفة الا من اسبوع --وبعدين بتقول انا مش عارفة اخذ حقى بالقانون طب ما القانون بيقول اول ما يحصل لك شيئ بلغى الشرطة--طب عمل الحاجة دى واغتصبك فى مقر الجمعية وطبعا انت كنتى لوحدك--ماشاء الله--وبتقولى مقدرتش اروح الشرطة طب اقول لهم أية--ياناس اذا كان اللى بتكلم مجنون يبقى المستمع عاقل--كل هذا ليس دفاع عن العبيط يحيى لا هو كمان مخطأ --الحكاية فيها--أن--وأخواتها ومرة اخرى دائما نتقابل لتناول الطعام--شيئ محير تعرفية ولا متعرفهوش ومن امتى --ثم فى الفيديو التانى بتمدح فية وبتقول يحيى من احسن الناس اللى قابلتهم --وهو بيقول انا عندى قضية --يعنى هو كمان علية علامات استفهام--وكمان بتقول ابوها مصرى وامها اجنبية --وهى لهجتها لبنانية او سورية--اية اللخبطة دى كلها--ما تقولى الحقيقة وتلمى الموضوع ولا انت متعرفيش عقوبة التشهير فى القانون المصرى --وايضا هو فى الفيدو بيعترف اول مرة نتقابل من سنتين ونص--بالذمة كلامها وكلامة مش حاجة كدة ملعبكة --طب لية لا تتقدم ببلاغ الان وأهى الدنيا كلها عرفت والطب الشرعى سيثبت حالة الاغتصاب من عدمها مهما مضى عليها من وقت--ياناس نافوخنا ساح من حكايات الف ليلة وليلة دى--حلوا مشاكلم بدون فضايح أحسن--وهناك شؤال اية محل الفيديو الثانى من الاعراب --يعنى اية لزمتة ولا مناسبة عملتة الا اذا كان لنية مبيتة لاثبات انهما على علاقة وبيتقابلوا بعدها تفكر فيما هو أت واد عندة عربية وغبى وباين علية مقرش-يعنى مريش يعنى من عيلة مبسوطة ومعاة فلوس--طب لية ما العبش علية وأنفضة من فلوسة والله اعلم

عدد الردود 0

بواسطة:

Eng: Mohamed sadeq

لغايه امتي هنفضل كده

انا مش عندي رد غير حاجه واحده بس يترا لو ده حصل مع اختو او مراتو او امو رد فعلو هيكون عامل ازاي كل الي هقولو ان ربنا يستر علينا وعلي بلدنا ويارب تنظف من الأشكال الوسخه دي

عدد الردود 0

بواسطة:

حازم خالد

رساله الى / ... هند

عزيزتي هند / السلام عليكم ورحمة الله وبركاته هذه كلماتي لكى مما علمنا به رسولنا الأكرم .. لعلها تكون تسرية وصبرا لكى في محنتك .. لعل صغر سنك وعدم كفاية تجربتك في الحياه وعدم وجود من يرشدك عن ما يحدث في زماننا وأفعال البشر فبه هو من أوقعك في هذه التجربة المؤلمة .. ولكن ثقى بالله أكثر وأعلمى أن الله أوقعك فيما أنتى فيه اختبارا لقوة أيمانك فلا تضعي قدمك على أول طريق الكفر بالتفكير في الانتحار .. فأنك بذلك تلقيين بمنحة الحياه التي وهبك لك الله بلا مقابل في وجه خالقك ...فيا عزيزتي أعلمى أن الله واسع المغفرة .. وأنه سبقت رحمته عدله .. وأن كنتي قد فقدتي الأب وهو سندك في الحياه فقد رجعت الأمور لأصلها وأصبح سندك هو الله الذى هو في الأصل سندا لنا جميعا ونعم الوكيل .. أبعدي عن رأسك تماما فكرة الانتحار فهذا كفر ويأسا من رحمة الله تعالى وأعلمى أنك أرتقيتى بمحنتك .. لتكوني من أصحاب المظالم .. ولو علمتي عهد الله الذى وعد به كل من ظلم .. وأنكى من لحظة ظلمك في معية الله وتحت كفالته وتحت عهده .. لأطمئن خاطرك وقلبك وسأبين لكى عهد الله الذى أخذه على نفسه لنصرة كل مظلوم ففي الحديث القدسي عن رب العباد أنه قال / حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ الْعَبَّاسِ الْمُؤَدِّبُ ، وَحَفْصُ بْنُ عُمَرَ بْنِ الصَّبَّاحِ الرَّقِّيُّ ، قَالا : ثنا سَعْدُ بْنُ عَبْدِ الْحَمِيدِ بْنِ جَعْفَرٍ الأَنْصَارِيُّ ، ثنا عَبْدُ اللَّهِ بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ عِمْرَانَ بْنِ إِبْرَاهِيمَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ طَلْحَةَ بْنِ عُبَيْدِ اللَّهِ ، حَدَّثَنِي خُزَيْمَةُ بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ عُمَارَةَ بْنِ خُزَيْمَةَ بْنِ ثَابِتٍ ، عَنْ أَبِيهِ ، عَنْ جَدِّهِ ، عَنْ خُزَيْمَةَ بْنِ ثَابِتٍ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ ، قَالَ : قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ : " اتَّقُوا دَعْوَةَ الْمَظْلُومِ ، فَإِنَّهَا تُحْمَلُ عَلَى الْغَمَامِ ، يَقُولُ اللَّهُ عَزَّ وَجَلَّ : وَعِزَّتِي وَجَلالِي لأَنْصُرَنَّكِ وَلَوْ بَعْدَ حِينٍ " وفى حديث آخر / .. عن أبي ذر الغفاري - رضي الله عنه - عن النبي - صلى الله عليه وسلم - فيما يرويه عن ربه عز وجل أنه قال : ( يا عبادي إني حرمت الظلم على نفسي وجعلته بينكم محرما فلا تظالموا ، يا عبادي ، كلكم ضال إلا من هديته ، فاستهدوني أهدكم ، يا عبادي كلكم جائع إلا من أطعمته ، فاستطعموني أطعمكم ، يا عبادي كلكم عار إلا من كسوته ، فاستكسوني أكسكم ، يا عبادي ، إنكم تخطئون بالليل والنهار ، وأنا أغفر الذنوب جميعا ، فاستغفروني أغفر لكم ، يا عبادي ، إنكم لن تبلغوا ضري فتضروني ، ولن تبلغوا نفعي فتنفعوني ، يا عبادي ، لو أن أولكم وآخركم وإنسكم وجنكم كانوا على أتقى قلب رجل واحد منكم ما زاد ذلك في ملكي شيئا ، يا عبادي لو أن أولكم وآخركم وإنسكم وجنكم كانوا على أفجر قلب رجل واحد ما نقص ذلك من ملكي شيئا ، يا عبادي لو أن أولكم وآخركم وإنسكم وجنكم قاموا في صعيد واحد فسألوني فأعطيت كل إنسان مسألته ما نقص ذلك مما عندي إلا كما ينقص المخيط إذا أدخل البحر ، يا عبادي إنما هي أعمالكم أحصيها لكم ثم أوفيكم إياها ، فمن وجد خيرا فليحمد الله ، ومن وجد غير ذلك فلا يلومن إلا نفسه ) أخرجه مسلم في صحيحه. وفى حديث قدسى آخر ثبت في الحديث عن ابن عباس - رضي الله عنهما - أن النبي -صلى الله عليه وسلم - بعث معاذاً إلى اليمن وقال له : ( اتق دعوة المظلوم ، فإنها ليس بينها وبين الله حجاب ) رواه البخاري ومسلم .هذا موقف المظلوم وهذا عهد الله وقسمه على نفسه أترضيين أن تكوني في معية الله وتحت قسمه بسماعه دعائك واستغاثتك وانتصاره لكى ولمظلمتك أم ترضى أن تكونى من الكافرين بالانتحار .. فكرى وأدعى الله وأستغيثى به وهو ناصرك بأذنه تعالى .. كلمة أخيره لكى أو سميها نصيحه هناك طريق رسمه القانون لاسترداد حقك فسيرى فيه والأستاذ المحامي بينه لكى ولا تخشى من شيء طالما أن واقعة الاغتصاب حقيقيه وهناك إجراءات حددها القانون لأثبات وقوع الاعتداء عليكى وأعتقد أنها ستكون أرحم بكثير من لجوئك للسوشيل ميديا التي ربما ستجر عليكى بعض المتاعب لو كانت هذه الواقعة على غير ما ذكرتي أخيرا ألجئ الى الله وهو ناصر مظلمتك بأذنه وأبعدي عن رأسك فكرة الانتحار وأطلبى حقك بالقانون ... وتذكري أن الله ناصرك ولو بعد حين .................... أنتهى

عدد الردود 0

بواسطة:

وحيد

ضحية وجاني

البنت حتي لو مش احسن حاجة...برضوا مش من حق حد يستغلها ..دي غلبانة.. وصعبت عليا...بس هو كمان غلبان من شياطينة

عدد الردود 0

بواسطة:

احمد

حساس بفبركه

ال 2 اوسخ من بعض جتكم القرف فيكم وفى شكلكم

اضف تعليق

تم أضافة تعليقك سوف يظهر بعد المراجعة





الرجوع الى أعلى الصفحة