النائب محمود شحاتة: عودة عمال غزل المحلة للعمل غدا.. وتحقيق مطالبهم تدريجيا

السبت، 19 أغسطس 2017 09:28 م
النائب محمود شحاتة: عودة عمال غزل المحلة للعمل غدا.. وتحقيق مطالبهم تدريجيا محمود شحاتة عضو مجلس النواب
كتب أحمد سامح

مشاركة

اضف تعليقاً واقرأ تعليقات القراء

قال النائب محمود شحاتة، عضو مجلس النواب، إنه تم الاتفاق مع رئيس الشركة القابضة للغزل والنسيج، على تحقيق مطالب العمال المضربين بشكل تدريجى، حال عودتهم للعمل وعودة الإنتاج بكامل طاقته، مضيفا: "نطمئن العمال بالحصول على مستحقاتهم المالية بشرط تشغيل الماكينات بكامل طاقتها"، مؤكدا على أن العمال سيعودون للعمل بدءا من الغد.

 

وأوضح محمود شحاته، فى تصريحات تليفزيونية، أنه ونواب دائرة المحلة ورئيس الشركة القابضة للغزل، ناقشوا صرف ما يعادل علاوة 10% بمجرد بدء العمال فى عملهم، والنظر فى الترقيات وحركة الترقيات التى طالب بها العمال، وارتفاع بدل الغذاء تدريجيًا.

 

وأشار عضو مجلس النواب، إلى أن عودة العمال إلى أماكنهم لتشغيل الماكينات بطاقتها الكاملة، غدا، الأحد، مضيفًا: "المحلة أهل الكرم والرجولة وعمال شركة مصر دائمًا سيرفعون رأس مصر".










مشاركة

اضف تعليقاً واقرأ تعليقات القراء
التعليقات 9

عدد الردود 0

بواسطة:

المصرى افندى

دول جابوا راس مصر فى الارض

المفروض يتحاسبوا عن خسائر وقف العمل ويتعمل لهم خطة احلال فورا ، انتم لسه مشفتوش توابع هذا التصرف

عدد الردود 0

بواسطة:

ابو كريم

أهل كرم ايه وأهل رجوله

ناس بتلوي زراع الدوله ويطالبون بحقوقهم الغير مشروعه ولا يعملون باخلاص ولا بإتقان في العمل والدليل على ذلك خسائر الشركه ان الله يحب اذا عمل احدكم عملا ان يتقنه منكم لله ،،،،

عدد الردود 0

بواسطة:

maher

الحكومة محتارة

تفاوض صندوق النقد لاستئناف القروض وتفاوض المصريين على العمل كان الله في العون

عدد الردود 0

بواسطة:

عبد الرحمن

كالعاده فشل في التعامل مع الأزمات

نفسي مره واحده الحكومه تركز علي قادة الأضرابات وتفصل عشره أو عشرين واحد منهم إذا الباقي ماجلهمش تبول لا إرادي يبقي ليكم الحق ... مهو كل ده من دم الشعب تاخدوا من ميزانية الدوله وتصرفوا علي شوية تنابله شركاتهم بتخسر... الحل السليم إن الحكومه كانت انذرتهم كل ايام الأضراب مخصومه منهم وكل ما مدة الأضراب تطول يكون في عقوبات تصاعديه كالوقف عن العمل ثم تسريح جزء منهم وتعيين شباب جدد وهكذا ... هي دي الحلول اللي تخليهم ينسوا معني كلمة إضراب ... مش زي كلام الجهبذ نائب المجلس الموقر اللي فاكر إنه فتح عكا ... بقول لشوية التنابله دول تعالوا وشوفوا القطاع الخاص عامل فينا إيه ... 12 ساعه عمل يوميا غير ساعتين عذاب في المواصلات ولا لينا أي إجازات رسميه غير العيدين وساعات بنشتعل في بعض ايام العيد وكل ده ملناش غير المرتب اللي لايزيد عن 2000 جنيه لاحوافز ولا أرباح ولا تأمين ولا أي دلع من اللي همه فيه ... هي البلد دي الظلم إنتشر فيها كده ليه ... لأن الفشل والدلع بيولد الفساد ... بكره يا حكومة الهنا تلاقي إضراب في حته تانيه وهفكركم علي صفحات السابع ايضا .

عدد الردود 0

بواسطة:

عبده

رجال الكهرباء المحترمين

أنتو ليه بتنفقوا العمال اللى هما اصلان بيخسروا كل سنة 560مليون ج دى لوا شغالين على النقيض عمال الكهرباء لم يحصلوا على علاوة 2016 وكذالك 2017 وابلاغوهم بان موارد الشركة لا تسمح مع العلم بانه بشهاده الجميع قطاع الكهرباء من انجح القطاعات الحكومية بالدولة وغلبوا المصلحه العامه على المكاسب الشخصية هم دول رجاله بحق وحقيقى مش اللى المسئولين بينفقوهم علشان يشتغلوا وهما اصلان قطاع خسران.

عدد الردود 0

بواسطة:

الكابتن

نشاطركم الاحزان فى الست وطنيه والف مبروك لميلاد السيد بلطجه

الناس دى فيهم ناس طابور خامس ولابد من استئصالهم فورا حتى لاتتكرر هزه المأساه ولى زراع البلد

عدد الردود 0

بواسطة:

عبدالغنى السيد

دى نتيجة الطبطبة

يعنى ايه شركة يقف انتاجها ..يجب ان يتم خصم خسائر الشركة من العمال .. وان ما اشتغلوش فيه 30 مليون عاطل هما اولى .. اشتغل وطالب بحقوقك من غير ما ترجع البلد لوره .. هى ناقصة

عدد الردود 0

بواسطة:

الغرباوى

ياريت تتخصص وتؤل الى القطاع الخاص ..

القطاع الخاص هياخد حقه تالت ومتلت والميش عجبه ...؟؟ اما القطاع المختلط والحكوكى معدش نافع معانا ....هذه المشاة تخسر سنويا

عدد الردود 0

بواسطة:

عبد الله المصري أدم

الفرق بين مجتمع ومجتمع أخر !

هناك مجتمعات يُمكن بإساءة الأدب و"خيانة الأمانه" والتفريط في الشرف وإهدار القيم والأخلاق و"البلطجه" تحقيق الغايات والطموحات , بينما في مجتمعات أخري فإن إتباع أي من تلك الوسائل كافي لأن يخسر الإنسان كل شئ .

اضف تعليق

تم أضافة تعليقك سوف يظهر بعد المراجعة





الرجوع الى أعلى الصفحة