إحنا اللى طبخنا القنديل.. سيدة مصرية تقلى القناديل وتأكلها مع أسرتها

الخميس، 29 يونيو 2017 10:33 ص
إحنا اللى طبخنا القنديل.. سيدة مصرية تقلى القناديل وتأكلها مع أسرتها المهندسة منال الهجرسى
كتب محمد تهامى زكى

مشاركة

اضف تعليقاً واقرأ تعليقات القراء

سادت حالة من الذعر والخوف بين المصطافين بعد انتشار القناديل على شواطئ البحر المتوسط بشكل كبير خلال الأيام الماضية، البعض قطع إجازته وعاد لمنزله والبعض متخوف من الذهاب للشواطئ خوفا من لسعات القناديل الحارقة، لكن الفتاة المصرية الأصيلة منار الهجرسى استطاعت صناعة حالة جديدة للتعامل مع هذه القناديل.

 

استطاعت منار الهجرسى تحدى كل التقاليد ونجحت فى استغلال هذه القناديل بعيدا عن لسعاتها فى الغذاء، وبعد البحث والفحص قررت أن تصنع وجبة غذائية من القناديل لتعكس جميع التوقعات والمخاوف، بدأت القصة لديها بنشر بوست عبر صفحتها على فيس بوك تحاكى تجربتها مع اصطياد القناديل، لكنها لم تتخيل أن يتسبب هذا البوست فى تغيير مفاهيم جديدة تجاه هذه القناديل، وتحول البوست الذى تخطى 10 آلاف مشاركة.

 

طاجن قناديل
طاجن قناديل

 

تقول منار التى تعمل مُهندسة مدنية، فى تصريحات خاصة لـ"اليوم السابع"، إنها ذهبت لقضاء إجازة المصيف على شواطئ الإسماعيلية برفقة أسرتها وعائلتها، ولفت نظرها انتشار القناديل بشكل كبير، قائلة: "كل القناديل دى حتموت.. أكيد لها لازمة"، فقررت البحث عن فوائد هذه القناديل حتى فوجئت أنه الوجبة الشعبية لعدة دول فى شرق آسيا منها هونج كونج والهند، وعرفت الأنواع المفيدة من الأنواع السامة.

 

طبق قناديل بالبصل المكرمل
طبق قناديل بالبصل المكرمل

 

وأوضحت منار بعد الاطلاع ومعرفة فوائد القناديل أرسلت الأطفال لاصطيادها من على الشواطئ، وبالفعل اصطادوا كمية لا بأس بها، ثم بدأت فى الطهى، موضحة طريقة العمل، قائلة: (بدأت بإزالة أقدام القناديل، ولبست جوانتى وشيلتها بمعلقة ويتكحت لحد ميتبقى الطبق، بس امسكى الطبق ده انقعيه فى مياه وخل وليمون ربع ساعة، وبعدين تعملى تتبيلة السمك العادية كمون وتوم وملح وزى ما بتحبيها، وبعدين قطعيه جزل كبيرة، وتتحط فى التتبيلة والدقيق وبعدين فى الدقيق والبقسماط زى السبيط بالضبط ويتقلى لحد ما لونه يبقى ذهبى وطلعيه هيبقى مقرمش خالص وطعمه أجمل من السبيط بجد".

 

19510118_10158877166850075_5124969951016449449_n
قناديل مقلية

 

وعن ردود أفعال المحيطين بها قالت منار: "فى الأول كانوا متخوفين من أكله لحد ما جربوه وبعدين اتخانقوا عليه بعد كده"، موضحة أنه تمت تجربته على الكلاب لمعرفة إذا كان ساما أم لا، فكانت المفاجأة أن الكلب التهم الوجبة بأكملها، أما عن ردود أفعال رواد السوشيال ميديا، فقالت منار: "أشاد الغالبية العظمى بهذه الفكرة وبالفعل بدأوا فى تجربته وطهيه بعدة طرق مختلفة، لكن كان هناك فئة أخرى قليلة استنكرت هذه الطريقة قائلين "إيه العك ده".









الموضوعات المتعلقة


مشاركة

اضف تعليقاً واقرأ تعليقات القراء
التعليقات 10

عدد الردود 0

بواسطة:

Tarekawy

والله شاطرة

طبق المقلي المقرمش ده شكله شهي جداً

عدد الردود 0

بواسطة:

ابو بسمة وعبد الرحمن

سندويتش قنديل

بعد ساعات معدودة ساكون اول من يبيع سندويتشات القنديل

عدد الردود 0

بواسطة:

هشام

الله يفتح عليكى

هو ده أحسن مثل للتفكير خارج الصندوق كل الناس بتبكى و تصرخ من القناديل أما إنتى ففكرتى بإيجابيه ... الله يفتح عليكى ... شاطرة.

عدد الردود 0

بواسطة:

محمد مشعل

أروبة يا منار

طبق القنديل المقرمش شكله شهي جداً ... بجد نفسي أجرب

عدد الردود 0

بواسطة:

وليد الدمياطي

كنوز مصر

فيه في مصر كنوز عاوزه تفكير وعقل

عدد الردود 0

بواسطة:

احمد

الشطارة

كلما كان الإنسان كيسا فطنا ادار أموره بشطارة وكان إيجابيا فى مواجهة أى مشكلة ومشعا لطاقة من الإرادة والإيجابية لغيره

عدد الردود 0

بواسطة:

ابو بسمة وعبد الرحمن ورضوي

المصري يوكل

واعية وناصحة وشاطرة وذكية .. واروبة

عدد الردود 0

بواسطة:

عايده

لو يدفعوا فلوس

ان اتناول هذا الشيء لم و لن افعل ...دة شكلة مقزز

عدد الردود 0

بواسطة:

وسام نادر

بتقولك جربتة على الكلاب الاول

يعنى هى بحثت و عرفت انه مش سام لكنها لسة خايفة تقوم تجربة على الكلاب الأول ؟؟؟؟

عدد الردود 0

بواسطة:

مجدى مسعد ألشامى ( ببورسعيد ألباسلة )

من أفيد ألأسماك لصحتك هو ألبحر قنديل

هذة حقيقة فعلاً فهى وجبة من أشهر ألوجبات فى جنوب شرق أسيا و بصفة خاصة فى ألمطاعم أليابانية تعتبر من أغلى ألأطباق لفوائدها ألصحية و أيضاً فى أستراليا و كثير من بلدان ألعالم. و جميع أنواعة ألتى تعيش فى ألبحر ألأبيض غير سامة نهائياً. يطلق علية فى ألخارج جيليفيش و تجدة معلب أيضاً مثل ألتونة و يحمل أسم jellyfish

اضف تعليق

تم أضافة تعليقك سوف يظهر بعد المراجعة





الرجوع الى أعلى الصفحة