سعد الدين الهلالى : الإنسان الجاهل بحكم الدين ولديه حسن نية لا يحاسبه الله

الأربعاء، 31 مايو 2017 04:30 ص
سعد الدين الهلالى : الإنسان الجاهل بحكم الدين ولديه حسن نية لا يحاسبه الله سعد الدين هلالى
كتب كامل كامل – أيمن رمضان – أحمد عرفة

مشاركة

اضف تعليقاً واقرأ تعليقات القراء

قال الدكتور سعد الدين الهلالى أستاذ الفقه المقارن بجامعة الأزهر، إن الإنسان الجاهل بحكم الدين فى أمر ما ولديه حسن النية فلا يحاسب لقوله تعالى "وما كنا معذبين حتى نبعث رسولا"تحديث.

 

وأوضح خلال برنامجه "مجلس الصائمين"، أن الجهل سببا يجعل الله سبحانه وتعالى لا يحاسب عبده على أفعاله التي يفعلها وهو جاهل بها.

 








الموضوعات المتعلقة


مشاركة

اضف تعليقاً واقرأ تعليقات القراء
التعليقات 10

عدد الردود 0

بواسطة:

مهندس / صلاح

طبعا حرام !

لأنه ممكن يكون له أولاد من آلام وبنتها، فهل يصلح هذا الوضع ؟

عدد الردود 0

بواسطة:

مجدى

أصحاب البلبلة غير متفقين

تعليم أصول الدين بين المناصب حائرة كل واحد عاوز يظهر نفسة على الحساب الآخر و اخيرا تحدث البلبلة بين المواطنين

عدد الردود 0

بواسطة:

مشمش

نفرض ان الزوجه لديها اطفال من الزوج... والله حرام ما يفعله هذا الداعيه بالاسلام

ماهى علاقه النسب التى تربط اولاد الرجل...وبنت الزوجه !؟؟....هذه افتكاسه كبرى من الذين يسمح لهم الاعلام ...بالفتى ..وهم غير مرخصين او مؤهلين لذلك

عدد الردود 0

بواسطة:

بنت مصرية

اختلاف الفقهاء رحمة !!

بداية انا مش بفتى فى الدين ولا لى حق الفتوى فيه أصلا , وكلامى مبنى على مجرد الفهم اللغوى للأية الكريمة , وعارفة ان ده ممكن ميكونش كافى لكن ده مجرد رأيى ويحتمل الخطأ والصواب , واللى يقرأه ويكون عنده تصويب أو تعليق فيا ريت يفيدنى بيه وجزاه الله كل الخير , الآية الكريمة بتقول صراحة (( وربائبكم اللاتى فى حجوركم )) صح كده ؟؟ تمام , لو قلنا ان ربائبكم زى ما تفضل معناها بنات زوجاتكم , يعنى الربيبة هى بنت الزوجة , طيب وجملة ( فى حجوركم ) معناها ايه ؟؟ معناها اللى اتربوا فى كنفكم ورعايتكم , حتى التعبير البلدى بيقولك فلان ده متربى فى حجر فلان , دلالة على ان فلان ده هو اللى مربيه منذ طفولته لأن العادة ان اللى بيربى طفل بيقعده على حجره , صح كده وللا انا فاهمة غلط ؟؟ معنى كده ان الآية الكريمة اشترطت لتحريم زواج الرجل من بنت زوجته ان بنت زوجته دى تكون اتربت فى حجره !! ومعنى كده برضه انها لو متربية بعيد عنه ميبقاش زواجه منها حرام , وعلى فكرة ده كان رأى الأمام على بن ابى طالب فعلا , يبقى اذن الموضوع ان ده رأى فقهى متروك أو غير مأخوذ بيه , لكنه رأى ومبنى على دليل من القرآن مجاش من الهوى كده !! وبالنسبة للمهندس صلاح اللى بيستدل فى الحرمة بأن الرجل فى الحالة دى ممكن ينجب من الأم وبنتها , هقوله ده مش سبب للتحريم , لأنه ببساطة الرجل ممكن ينجب من اختين , هو الواحد مش بيكون متزوج واحدة وتتوفى وهو مخلف منها , وبعدين ممكن يتزوج اختها ويخلف منها برضه !! وبيبقى الولد وابن خالته اخوة من الأب !! ايه المشكلة يعنى , ده مش دليل حرمة يا باش مهندس , فأنا رأيى ان رأى الشيخ سعد الدين الهلالى استنادا للآية الكريمة صحيح , والله ورسوله اعلم .

عدد الردود 0

بواسطة:

ســعيد مـتولـى

ما فائدة هـذه الفـتوى ؟ هي الحريم خلصـت و بتضور على حل

دايمـا تبحـث عن المختلف فيه ، أو الحرام لتحلله ، إنت في خريف العمـر محتاج إيـه ، مش كفاية بشـرتنا بإثنين من الرسـل ؟ ، كفاية نفاق

عدد الردود 0

بواسطة:

محمد

نرجوا تصحيح الايه في محتوي الخبر

بسم الله الرحمن الرحيم "حرمت عليكم أمهاتكم وبناتكم وأخواتكم وعماتكم وخالاتكم وبنات الأخ وبنات الأخت وأمهاتكم اللاتي أرضعنكم وأخواتكم من الرضاعه وأمهات نسائكم وربائبكم اللاتي في حجوركم من نسائكم اللاتي دخلتم بهن فإن لم تكونوا دخلتم بهن فلا جناح عليكم وحلائل أبنائكم الذين من أصلابكم وأن تجمعوا بين الأختين إلا ما قد سلف إن الله كان غفورا رحيما" صدق الله العظيم.

عدد الردود 0

بواسطة:

M Massoud

تبقى عينه منها من أول

الراجل قال إنه حرام بإجماع الصحابة وجمهور الفقهاء وقال إنه يجوز عند الظاهرية والإمام علي بن ابي طالب ... إيه بأه لزوم الهرتلة وطول اللسان ؟

عدد الردود 0

بواسطة:

احمد بيومى

زواج بنت الزوجة

يقول اللة سبحانة و تعالى ولاتنكحوا مانكح اباؤكم صدق اللة العظيم

عدد الردود 0

بواسطة:

حسن صبحى حموده

منهاج الدكتور سعد الدين الهلالى

للدكتور سعد منهاج معين يتبعه وهو الا يفرض وصايته أو قناعته برأى فقهى معين على المسلمين وانما يقوم بعرض كافه الأراء الفقهيه ومدى الأجماع عليها ثم يترك للمشاهد ليحدد أى الأراء كان أكثر راحه لقلبه وهى أمانه مطلوبه وليس معنى أنه يعرض رأى ما أنه مقتنع به لذلك فلا داعى لمهاجمه الرجل.

عدد الردود 0

بواسطة:

مصري

عجيب امر شيوخ الازهر

الرجل لم يفتي ولم يحلل او يحرم...هو وضح ماذا تقول المذاهب كلها في الأمر. اما ان السادة شيوخ الازهر لا يفهمون معني كلامه فهذا شئ اخر

اضف تعليق

تم أضافة تعليقك سوف يظهر بعد المراجعة





الرجوع الى أعلى الصفحة