وزير البيئة: إعداد تشريع لتحريك رسوم النظافة.. ولن يؤثر على محدودى الدخل

الخميس، 25 مايو 2017 04:34 م
وزير البيئة: إعداد تشريع لتحريك رسوم النظافة.. ولن يؤثر على محدودى الدخل خالد فهمى وزير البيئة
كتب محمود حسين - تصوير حازم عبد الصمد

مشاركة

اضف تعليقاً واقرأ تعليقات القراء

قال خالد فهمى، وزير البيئة، إنه تم التوافق على تحريك أسعار رسوم القمامة، وتم إعداد تشريع بهذا الشأن، قائلا: "توافقنا على تحريك أسعار رسوم القمامة وأعددنا تشريع بذلك".

 

جاء ذلك فى كلمته، خلال جلسة الاستماع التى تعقدها لجنة الإدارة المحلية بمجلس النواب، برئاسة المهندس أحمد السجينى، حول حل مشكلة القمامة.

 

وأكد وزير البيئة، على أن تحريك أسعار الرسوم لن يؤثر على محدودى الدخل، وذلك فى إطار منظومة الشركة القابضة، التى ستكون كيان وطنى من شأنه التغلب على إشكاليات كثيرة فى أزمة القمامة التى تعانى منها قطاعات كبيرة من الدولة.

 

وطمأن وزير البيئة العاملين فى قطاع القمامة، وجامعى القمامة، مؤكدًا على أن منظومة الشركة القابضة لن تؤثر عليهم من قريب أو من بعيد، مشيرًا إلى أن أساس هذه المنظومة هو الجمع السكنى ولكن وفق رؤية محددة وإيجابية قائلا: "جامعى القمامة لن يتأثروا من الشركة القابضة".

 

وأشار فهمى، إلى أن الشركة القابضة لن تقوم إلا بجامعى القمامة وتنجح بهم، موضحًا أنه لن يتم المد لأى من الشركات الأجنبية قائلا: "صوت جامعى القمامة فى الحكومة ولن يتأثروا بالسلب".

 

وأكد وزير البيئة، على أن الشركة القابضة كيان وطنى،  فى كل محافظات مصر، ولكنها قد تختلف من محافظة لمحافظة أخرى، لكن كل محافظة لها خصوصية، مؤكدًا على أن المهمة  للحكومة فى إنجاح هذه الشركة بأى شكل من الأشكال.


 

 


 

 


 

 


 

 


 

 










مشاركة

اضف تعليقاً واقرأ تعليقات القراء
التعليقات 10

عدد الردود 0

بواسطة:

ندي

هي ناقصة !!!!!!!!! دا القمامه ثروه

هي ناقصة.... وبعدين دا القمامه كلها مكاسب....ترفعوا الرسوم ليه.....دا المفروض تشتروه مننا...!!!!!! اي عك هذا....وفين المجلس الي هيوافق علي ذلك.....!!!!!

عدد الردود 0

بواسطة:

المصري افندي

الحل سهل جدا.... الا اذا كان هناك شئ غامض ؟؟؟؟

طالما اكتشفنا فجأه ان الزباله ليها تمن.... لماذا كنتوا تجمعوها من البيوت مجانا... وبالاضافه الي ذلك... تحصلون من كل شقه مبلغ يضاف الي فاتوره الكهرباء اجباريا، حتي اذا كانت الوحده ليس لديها زباله.... وايضا ياتي الزبال ليحصل علي اتاوه اجباريه.... بإختصار نحن تعرضنا لعمليه سرقه او نصب، علي مدار عقود من السنين..... من الزبالين.... وللاسف الشديد....من الحكومات المتعاقبه السابقه... ارحمونا ... نحن لا نريد بيع الزباله... خذوها مجانا..... في مقابل ان ترحمونا من دفع اي اتاوات للزبالين ولوزاره الكهرباء...ياتري الكلام ده فيه اي حاجه غلط؟؟؟؟؟

عدد الردود 0

بواسطة:

مصرى

الله يخرب بيوتكم ... !!!

أنا بس عاوز أعرف الأفكار الجهنميه دى بزيادة أسعار السلع والخدمات نابعه من راس مين بالضبط ..الغنى مش فارقه معاه حاجه .. كل هذه الزيادات على دماغ المواطن الفقير .. خلاص العيشه أصبحت مستحيله .......................

عدد الردود 1

بواسطة:

م

ياراجل حرام عليك عاوز تزود رسوم هي الناس مش كفايه انها بتدفع نظافه الشارع

ونقول الا يكفي ان الشوارع يتم نظافتها علي حساب الناس والغاء عمل الكناسين تبع البلديه بل تبع شركه خاصه ويقبضوا من الناس مع فاتوره الكهرباء فعل انتم نواب لاتستحقوا ان يقال عنكم انكم تشعرون بالناس الناس مش لاقيه تاكل وانت تقول زياده رسوم النظافه الله يخرب بيوتكم وبيت ابوكم خليكم تحسوا بالناس والمفروض ان تتنازل عما تقبضه من البرلمان انت وكل اعضاء البرلمان مش تقول نزود الله يخرب بيتك حسوا دا انتم اعضاء بدون احساس وماتشموش خالص ولا حاسين بالناس وللعلم النظافه مشغله واحد برتبه لواء فيها كمستشار نظافه وبيقبض الاف هو انت بتفهم ولا مخك ضاع افهموا يابقر

عدد الردود 0

بواسطة:

على

تحريك ايه الهى يحرككم كلكم على جهنم

انت اصلا وزير مالوش لازمة و لو وفروا مرتبات وزارتك البلد هتنضف. الزبالة بقت جبال و بيئة ما تنفعش حتى للحيوانات الضالة و عاوزين كمان تزودوا الفلوس؟ انا نفسي بس اعرف كلمة تحريك دى مين اخترعها عشان تضحكوا ع الناس

عدد الردود 0

بواسطة:

احمد

ملاعين

محدودي الدخل بقت هي الشماعة اللي بتعلقوا عليها جهلكم ترفع اية هو اصلة حد بياخذ القمامة انتوا بتجيبوا الافكار الجهنمية دي منين

عدد الردود 0

بواسطة:

Masrawy

هو كله ضرب مافيش شتيمة

بلغت الروح الحلقوم كفاية كدة اوي هو ده بالضبط اللي كان موجود وبنقرا عنه ايام المماليك حرام كده

عدد الردود 0

بواسطة:

مهندس / صلاح

وزارة البيئة ملهاش أى لزمة !

اخبار الحوت أبو زعنفة ايه يا وزير بيئة !

عدد الردود 0

بواسطة:

علاء

الحراس ،،،شغلوا حراس المنازل ،،البيه البواب

الحراس هم المسئوليين عن تجميع الزباله من الشقق ورميها في اقرب حاوية زباله بدل المحلقة في اللي طالع ونازل ومن حقه ان يأخذ اجرة ذلك ولكن ليس من حقه ان يمتنع وإلا يروح يشوف شغلانه اخرى

عدد الردود 0

بواسطة:

مشمش

انت اصلا وزاره ملهاش لزمه..وعبئ على ميزانيه الدوله..تقدر تقوللى مستشاريك ووكلاء الوزاره بيعملوا ايه

...هه الرسوم المفروضه على فاتوره الكهرباء اصلا اتاوه...وجاى تقنن الاتاوه وتزودها....العيب على مجلس موافقون ...موافقون

اضف تعليق

تم أضافة تعليقك سوف يظهر بعد المراجعة





الرجوع الى أعلى الصفحة