أحمد عكاشة: الراقصات لا يصبن بالاكتئاب وعملهن يحسن الصحة النفسية

الخميس، 20 أبريل 2017 07:11 م
أحمد عكاشة: الراقصات لا يصبن بالاكتئاب وعملهن يحسن الصحة النفسية د. أحمد عكاشة أستاذ الطب النفسى
كتبت أمل علام

مشاركة

اضف تعليقاً واقرأ تعليقات القراء

أكد الدكتور أحمد عكاشة أستاذ الطب النفسى بطب عين شمس، أن هناك 44 نوعا من الاكتئاب، وتشير الإحصائيات إلى أن 40 % إلى 45 % من مرضى السرطان يعانون من هذا المرض، وأوضح  أن الراقصات لا يصبن بالاكتئاب، لأن الرقص يحسن من الحالة النفسية والمزاجية .

وأضاف عكاشة خلال مؤتمر الطب الأول لـ "صحة المرأة" أن أفضل علاج للاكتئاب هو جلسات الكهرباء أو ما تسمى "تنظيم إيقاع المخ"، وتابع: "قلت لتلاميذى لو أصبت بالاكتئاب متسبونيش اتعذب عالجونى بجلسات الكهرباء".

وأوضح عكاشة: لكى نحترم المريض النفسى عملت عيادات مجانية بطب عين شمس، موضحا أن المريض يستطيع أن يتزوج، ويكتب شعرا لافتا إلى أن 40 % من العلماء أصحاب جوائز نوبل كانوا يعانون من أمراض نفسية، ونصف العرب والمصريين الشعراء يعانون من تلك الأمراض، و30 % من أولادكم  يعانون من أمراض نفسية مختلفة، و50 % من السيدات اللاتى يعانين من السمنة يعانين من الاكتئاب.

 ولفت عكاشة إلى أن  18 % من الذين يعانون من الاكتئاب ينتحرون، وكل 16 ثانية تقع حالة انتحار فى العالم، ومليون شخص ينتحرون سنويا لافتا أن أسوأ وقت للمكتئب هو وقت الصبح علما بأن الشمس تحسن من الاكتئاب.

 










مشاركة

اضف تعليقاً واقرأ تعليقات القراء
التعليقات 8

عدد الردود 0

بواسطة:

خليهم يفرفشولهم يومين

اا

وفي الآخرة مزاجهم وحالته النفسية ايه ؟

عدد الردود 0

بواسطة:

هدي عبدالرحمن

تخاريف الطب النفسي

لا يوجد شيء اسمه علاج نفسي...

عدد الردود 0

بواسطة:

محمد علي

لو بناتك عادي يا دكتور عكاشة ؟؟؟

لو كان الكلام حلو كان ماشي مثلأ لو قال دكتور عكاشة الرقص للبنات ف غرفهم أمام المراية مفيد لإخراج طاقات مكبوتة كنا قلنا ماشي لازم التحفظ وعدم التعميم لأن الرقص مش عيب للبنت لكن الرقص العلني فضح للعرض والشرف وأحنا متدينيين يا عكاشة مسلمين ومسيحيين عندنا الرقص العلني عيب يا عكاشة أتقي الله ياعكاشة وحدد دايمأ كلامك لازم التحفظات يا مؤمن .

عدد الردود 0

بواسطة:

هدي عبدالرحمن

تعليق 3

الله يبارك فيك استاذ محمد صاحب تعليق 3...هو ده الكلام

عدد الردود 0

بواسطة:

عايده

*

الدكتور يقصد الرقص في العموم .... لم يقول رقص الشرقي ....في انواع كتير من الرقص ... شعبي ...و بالية ... اوبرالي ....وفي رقص جواني ...تحس انك فرحان و بترقص و انت واقف مكانك ... علي العموم ممكن الانسان يرقص في بيتة ... احسن من الاكتئاب .... و الكبت ... و انك تكلم نفسك ...من كثرة الهموم.... الرقص احسن بكتير ....من التفكير المميت ... و مساء الخير عليكوا جميعا ... يالله كملوا الوصلة .......

عدد الردود 0

بواسطة:

زيكو

تفتكر ممكن

البنت إللى بتروح المدرسه بدون إفطار و بحذاء ممزق و ممكن تلبس فى العيد لبس مستعمل او قديم و تحلم بالسكن فى شقه 60 متر ممكن تفكر ترقص ؟ يا دكتور عكاشه ملايين من المصريين لا يمتلكون ما يسترهم من الطاقه ليس لهم ابن أستاذ جامعة او مدير بنك . للاسف و مع الاحترام لقامتك العلميه لقد فقدت الإحساس بالناس .

عدد الردود 0

بواسطة:

خالد

حتكتئب ازاى وهيه رجعه بالمعلوم**اللى بتخده فى ليله بخده فى سنه

ومطلوب منى اشد الحزام***يارتنى رقاصه ياشيخ

عدد الردود 0

بواسطة:

ابو الايمان

الرقص حرام

الرقص حرام وعلم النفس اصلا حرام ومجرد وجودنا فى الدنيا حرام وكل حاجه حرام فى حرام حتى الحرام فى حد ذاته حرام

اضف تعليق

تم أضافة تعليقك سوف يظهر بعد المراجعة





الرجوع الى أعلى الصفحة