فى قضية مفتش آثار إمبابة..

الرقابة الإدارية تضبط 7 موظفين بالآثار والزراعة لتلقيهم رشاوى

الأربعاء، 29 مارس 2017 10:37 ص
الرقابة الإدارية تضبط 7 موظفين بالآثار والزراعة لتلقيهم رشاوى الرقابة الإدارية
كتب حازم عادل

مشاركة

اضف تعليقاً واقرأ تعليقات القراء

تمكنت هيئة الرقابة الإدارية من ضبط 7 موظفين آخرين على ذمة القضية 1166 إدارى منشأة القناطر، بكل من وزارتى الآثار والزراعة لحصولهم على رشاوى من واضعى اليد لتمكينهم من الاستيلاء على قطعة الأرض وهم مدير منطقة آثار إمبابة (رئيس اللجنة المشكلة لمعاينة الأرض التابعة لإشراف وزارة الآثار والمملوكه للاصلاح الزراعى)، ورئيس قسم السجلات بالإدارة العامة لأملاك الدولة الخاصة التابعة لوزارة الزراعة، 2 من أعضاء اللجنة (مدير أملاك منطقة آثار إمبابة، ومفتشة آثار بإدارة القاهرة والجيزة)، ومسئول أمن منطقة آثار إمبابة، ومدير الشئون الإدارية بالمنطقة، ووسيط قطاع خاص.

 

كانت هيئة الرقابة الإدارية ضبطت مفتش آثار إمبابة لتلقيه رشاوى وآخرين من بعض واضعى اليد لتمكينهم من الاستيلاء على مساحة 61 فدان قيمتها 280 مليون جنيه خاضعة لإشراف وزارة الآثار خلال الشهر الجارى، وبناء على تحقيقات النيابة العامة فى القضية 2017/1166 إدارى منشأة القناطر.

 

وباشرت النيابة العامة تحقيقاتها وأمرت بحبس المتهمين الجدد 4 احتياطيا وتجديد الحبس 15 يوما للسابقين.










مشاركة

اضف تعليقاً واقرأ تعليقات القراء
التعليقات 3

عدد الردود 0

بواسطة:

wmansour

واخبار حى الهرم ايه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

طيب اخبار حى الهرم ايه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ الرجاله بالرقابة الادارية لو عاوزين شغل على ودنه يروحوا يتفرجوا على الابراج التى تبنى عياناً بياناً وعلى عينك ياتاجر وحسب مايقال والله اعلم انه بيجى الباشمهندس يقبض والشغل 100% انتم فين من ده ياجماعة وبعد كدة نقول ازاى الابراج دى اتبنت وازاى الناس بتشترى فى ابراج مخالفة ؟؟؟؟؟؟؟ طيب متسألوا السادة المسئولين بالحى ازاى الابراج دى اتبنت وهما كانوا فين ؟؟؟؟؟ نيميين ولا قابضين لامؤاخذة ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ يارب حد يعبر فى التعليق ده ويتحرك لله والسلام عليكم .

عدد الردود 0

بواسطة:

منتصرعبدالعال الضبع

ملوي المنيا

عقبال المنيا الغرقانه في الرشوه ولا ايه

عدد الردود 0

بواسطة:

المصريين بالخارج

هل تعلم من هو المتهم الحقيقي في هذه القضايا؟

إنه القوانين الضعيفة . القوانين الهذيلة والتشريعات المترهلة هي المتهم الحقيقي وراء كل هذه القضايا وانتشار الجريمة في مصر. في الصين يتم إعدام المرتشي بالقانون ، وآخر رشوته كانت ضعيفة لا تذكر، ولكن حكم عليه بـ17 سنة سجن، ولكن هذا قانون قوي .. رادع .. نافذ. فمن أمن العقوبة أساء الأدب.

اضف تعليق

تم أضافة تعليقك سوف يظهر بعد المراجعة





الرجوع الى أعلى الصفحة