جدل حاد بـ"نقل البرلمان" حول قرار زيادة سعر تذكرة المترو.. أعضاء اللجنة للوزارة : "هتودوا فلوس الزيادة فين؟".. ورئيس اللجنة: "لو كنت مكان الوزير هعمل كدة".. ونائب يهدد بالاستقالة :"حرقتونا فى الشارع"

الأحد، 26 مارس 2017 06:00 م
جدل حاد بـ"نقل البرلمان" حول قرار زيادة سعر تذكرة المترو.. أعضاء اللجنة للوزارة : "هتودوا فلوس الزيادة فين؟".. ورئيس اللجنة: "لو كنت مكان الوزير هعمل كدة".. ونائب يهدد بالاستقالة :"حرقتونا فى الشارع" المترو
كتب محمد مجدى السيسى

مشاركة

اضف تعليقاً واقرأ تعليقات القراء

شهد اجتماع لجنة النقل بمجلس النواب اليوم الأحد، جدل حاد بين نواب اللجنة وعلى الفضالى رئيس هيئة إدارة وتشغيل مترو الأنفاق، فى ضوء قرار هشام عرفات وزير النقل برفع سعر تذكرة المترو، حتى أن أحد النواب هدد باستقالته من البرلمان على خلفية القرار، وانتهى الاجتماع إلى إمهال الشركة لوضع خطة تطوير شاملة، ومن ثم عرضها على اللجنة فى اجتماع آخر.

رئيس اللجنة عن قرار رفع سعر التذكرة: " لو أنا مكانه هعمل كدة"

بدأ الاجتماع بحديث وجهه اللواء سعيد طعيمة رئيس لجنة النقل بالبرلمان إلى رئيس إدارة وتشغيل هيئة المترو، قائلًا : "أنت لازم كاقتصادى يكون عندك تنبؤات بالمستقبل، بغض النظر عن كون الجنيه قيمته انخفضت، وإنك لو دخلت سوبر ماركت تشترى لابنك أو حفيدك حاجة الجنيه مش هيكفى، لكن لا تتخيلوا الشعب بيقول عننا أيه، وأنا لا ألوم الوزير هو اتخذ قرارا جريئا، ولو فشل فيه ممكن يتشال".

وتابع "طعيمة" حديثه عن رأيه بالقرار قائلًا : "أنا بعذر الوزير، وهذا اقتناع شخصى، لأنه موجود بالوزارة منذ 3 أو 4 أسابيع، فلما ياخد قرار جرئ ونقف على رجلينا أفضل، القرار فى منتهى الجرأة، وأنا لو مكانه مش هعمل غير كدة، لغاية ما اشتغل على تنمية كل هيئة واشوف اقتصادياتها".

وأكمل حديثه الموجه لعلى فضالى قائلًا : "عايزين نشوف طرق مستقبلية وخطة اقتصادية، دون الاعتماد على جيب المواطن، أنت ما بتدفعش مخالفات، ولا بتاع المواقف مطلع عينك زى الميكروباص".

بينما عقب رئيس شركة مترو الأنفاق، بأن الشركة تعانى من سنوات طويلة، فقاطعه طعيمة : "نحن نتعامل مع المترو ككيان قانونى موجود، وأنا عايزك تقولى هتعمل إيه"، فرد "الفضالى": "الإيراد العام الماضى كان 517 مليون جنيه، وفى العام الذى عملت فيه زاد 119 مليونا، وعاوزين نشوف العالم شغال إزاى، هل بيعتمد على التذكرة أم ماذا؟".

اعتراضات على قرار رفع التذكرة.. ونائب : "استخدمتونا كمحلل فقط"

ومن جانبه، أبدى النائب هشام عبد الواحد، عضو لجنة النقل بالبرلمان، اعتراضه على الشكل الذى صدر به قرار رفع سعر تذكرة المترو، بقوله: "دعونا لاجتماع طارئ حتى يكون نواب البرلمان أشبه بمحلل للزيادة، ووزير النقل قال لا زيادة فى قيمة التذكرة، وإنه جاى لمناقشة مشكلات السكة الحديد فى ضوء طلب إحاطة". 

وتساءل "عبد الواحد" فى كلمته خلال اجتماع اللجنة : "أنا عايز أعرف ليه حصلت الزيادة؟، سألنا الوزير مرة واتنين وعشرة قال مفيش زيادة، أين الشفافية والمصداقية بيننا وبين الجهاز التنفيذى؟".

وعقب على الفضالى، رئيس هيئة مترو الأنفاق، بأن الوزير أكد أنه عرض الزيادة على مجلس الوزراء.

وتدخل وحيد قرقر وكيل اللجنة، بقوله : "ما حدث يوم الأربعاء كان لجرجرة المجلس للموافقة، وحاول النواب سؤال الوزير عن الزيادة ونفى، والشعب غير راضى وملوش ذنب فى تلك الخسائر، الجنيه مالوش قيمة لكن لما يكون رب أسرة عنده أربع عيال هتزيد التكاليف عليه 400 جنيه".

وتابع وكيل اللجنة حديثه الموجه لعلى الفضالى رئيس هيئة المترو : "أى منظومة متعثرة إدوها للقوات المسلحة، لكن نشوف كل الفرص البديلة لتقليل التكاليف وتعظيم الإيرادات".

 

محمد بدوى دسوقى: التهرب من دفع التذاكر يهدر 720 مليون سنويًا


 

وفى سياق الاعتراضات على زيادة سعر تذكرة المترو، وجه النائب محمد بدوى دسوقى الوكيل الثانى للجنة النقل، حديث آخر لعلى الفضالى، مؤكدًا فيه أن نسبة التهرب من التذاكر بواقع نحو 40 % من التذاكر المُسددة، وأن ذلك يهدر نحو 720 مليون جنيه سنويًا على الشركة، مطالباً بإعادة توزيع العمالة الزائدة التى تتقاضى نحو 47 مليون جنيه فى الشهر، حسب قوله.

 

نائب بلجنة النقل يهدد باستقالته من البرلمان اعتراضا على القرار:"حرقتونا فى الشارع"

 

وآثار حديث "دسوقى" النائب سامح السايح، الذى هدد بتقديم استقالته من مجلس النواب على خلفية قرار رفع سعر تذكرة مترو الأنفاق، رافضًا الشكل الذى أصدر به هشام عرفات وزير النقل ذلك القرار، مضيفًا : " الوزير حرقنا كنواب فى الشارع، وكسرنا قدام شعبنا اللى انتخبنا علشان نمثله، لما ياخد قرار زى دا بدون ما نوافق".

وتابع : "السايح" غاضبًا : "أحنا تانى سلطة بعد رئاسة الجمهورية، أصبح ليس لنا أى قيمة، ولو الأمور استمرت بهذا الشكل سأتقدم باستقالتى من مجلس النواب نهائيًا".

وأيد النائب عبد الهادى بعجر عضو اللجنة حديث "السايح"، مضيفًا : "الوزير أهاننا جميعا، وإحنا مش موافقين"، فعقب اللواء سعيد طعيمة رئيس اللجنة، على حديث النائبين موجهًا حديثه لعلى الفضالي، : "إحنا كنّا عاوزين فعلا حاجة تفرح الشعب مع زيادة التذكرة".

اللجنة تُمهل الشركة لإعداد خطة شاملة للتطوير وعرضها فى اجتماع لاحق

وانتهى الاجتماع إلى إمهال على الفضالى رئيس هيئة إدارة وتشغيل مترو الأنفاق، لإعداد خطة اقتصادية شاملة للتطوير، بالتشاور مع هشام عرفات وزير النقل، من شأنها تعظيم الإيرادات وضمان استمرار عمل الشركة بالكفاءة المطلوبة، ومن ثم عرضها على اللجنة فى اجتماع آخر.










مشاركة

اضف تعليقاً واقرأ تعليقات القراء
التعليقات 10

عدد الردود 0

بواسطة:

هشام أفندي

يارب تولعوا

مفيش غير تذكرة المترو هناك أمور كثيرة يجب مناقشتها واخذ قرارات فيها ومنها التموين والغلاء ورواتب العاملين والمعاشات سيبك من المترو الناس راضية و صابرة وبلاش شغل السيما. كفاية خسائره 500 مليون جنية سنويا يا عالم حرام ولا نقفله خالص ونركب عجل. وياريت المهندس هشام عرفات وزير النقل يطور خدمة المترو علشان الناس تحس بالفرق. ونشكره على قراره الجريئ بالزيادة لتحسين وتطوير خدمة النقل بوجه عام للعمل على راحة المواطن ونحن نشجعك.

عدد الردود 0

بواسطة:

مش مهم

الساده النواب

ليس من المعقول ان تدعموا المترو لسكان القاهره من اموال الشعب المصرى ... هناك 24 محافظه فى مصر ليس بها مترو .. اين العدالة الاجتماعيه؟ الذى يريد ان يدعم المترو يدعمه من جيبه الخاص .. وليس من اموال دافعى الضرائب فى مصر المحروسه .. اموال الشعب المصرى لكل المصريين وليس لقاطنى القاهره الكبرى .. كفايه مزايده

عدد الردود 0

بواسطة:

مش مهم

المهم الدعايه الانتخابيه

لازم اموال دافع الضرائب توزع على الشعب كله .. مش على مترو القاهره الكبرى بس ... اهدوا شويه لحسن يطق لكم عرق ... ربنا يهدى

عدد الردود 0

بواسطة:

مشمش

البرلمان اكبر عمليه احتيال تعرض لها الشعب بعد ثورتين ..واتضح ان النواب هم نواب الحكومه وليس الشعب

..وما يحدث بالبرلمان ما هو الا مسرحيه هزليه

عدد الردود 0

بواسطة:

mak mok

حسب معرفتى

حسب معرفتى لايستطيع الوزير الزيادة الا بموافقة مجلس النواب (مش كدة ولا أيه)

عدد الردود 0

بواسطة:

مصرية

تعقيباً على نائب "حرقتونا في الشارع": مش مهم أنتم، المهم مصر

وبالنسبة لمن يسأل "هتودوا الزيادة فين؟" فالإجابة هى: هيدفعوا بها "جزء" من ثمن الوقود والكهرباء الذي لا تغطيه قيمة التذكرة سواء بجنيه أو بجنيهان . يا عااااالم يا هووووه هو فيه حد في الدنيا يقطع المسافات والمحطات الكبيرة دي بالمترو أو أى مواصلات ويدفع جنيه أو اتنين جنيه بس؟!! هو ده حتى يغطي ثمن الوقود ؟!!! ده التوكتوك المتواضع لو أجرته على أى مشوار ولو كان كام متر مش أقل من خمسة إلى عشرة جنيهات، والناس بتدفع ولا بتعرض، مفيش غير المترو اللي كل ما يقولوا مديون ومحتاج صيانة وإلا يتهالك نلاقي الكل صوته عالي، والكل عايز "أبو بلاش" . التذكرة لم تزيد بالنسبة لكبار السن وذوي الاحتياجات الخاصة، وبالنسبة للطلاب والموظفين هناك اشتراكات شهرية تكون موفرة وأفضل من شراء التذاكر اليومية، والاشتراكات لم تزيد إلا قليلاً جداً، وباقي الناس اللي مش محتاجين اشتراكات لأن مشاويرهم محدودة مش هيدفعوا زيادة كتير لأن مشاويرهم آساساً عددها محدود، يبقى فين المشكلة اللي احنا قاعدين نتخانق عليها ونسيب المواضيع الأهم معطلة ؟!!!

عدد الردود 0

بواسطة:

عباس حلمي

المزايدون

و لو المترو عطل علشان مفيش صيانه لان مفيش اعتمادات ماليه هتطلعوا برضه وتهللوا ليه ما رفعتوش ثمن التذكره كفاكم مزايدات والاستاذ اللي مش عاجبه وعايز يستقيل افعلها واسترح وارحنا منك ومن اlehg; ومن مزايدتكم وواتقوا الله في مصر

عدد الردود 0

بواسطة:

علشانك يا مصر

حق يراد به باطل

البعد الاجتماعي جعل السكه الحديد الاسواء و الاعلى خساره سنويا و حوادث سنويه حدث و لا حرج . فهل هذا بعيد عن المترو؟ المشكله ليست في السعر و لكنها في كيفيه ميكنه السعر ليناسب خطه الهروب من الخساره بدلا من الانفاق المظلمه ليلا و نهارا و التي يمر بها المترو بملايين الركاب يتم اضاءتها تماما مثل اضاءه الاعلانات لتعظيم عائد الاعلانات. استخدام امثل للكورنر للمحلات بمساحه متناهيه الصغر داخل المحطات و ممرات الدخول و الخروج بدلا من الباعه المستغلين لها مجانا . ( كروت شحن - مشروبات بارده - صحف- ...) جسم المترو يغطي باكمله بالدعايه .

عدد الردود 0

بواسطة:

تحيا مصر

الى الناس اللى بتجعجع فقط من اجل الشهره

دى قائمه باسعاؤر تذكره المترو فى بعض البلاد 1. "موسكو"، روسيا: سعر التذكرة في مترو "موسكو" يقدر بنحو 40 روبل روسي، أي ما يعادل 0.61 دولار أمريكي؛ ويقدر متوسط عدد المسافرين الذين يقومون باستخدامه بنحو 6.73 مليون راكب يوميا، وذلك اعتبارا من عام 2012. وتخطط الحكومة الروسية لتشييد 62 محطة مترو أخرى بحلول عام 2020. 2. "دبي"، الإمارات: متوسط سعر التذكرة في مترو "دبي" يقدر بنحو 3.70 درهم إماراتي، أو قرابة 1.01 دولار أمريكي؛ وقد قام بنقل قرابة 33 مليون راكب في الربع الأول لعام 2013. 3. سنغافورة: يتراوح سعر تذكرة المترو في سنغافورة ما بين 1.24 و1.36 دولار أمريكي. 4. "طوكيو"، اليابان: يبلغ متوسط سعر التذكرة 210 ين، ما يعادل 1.77 دولار أمريكي؛ ويعد مترو "طوكيو" واحد من أكثر أنظمة المترو ازدحاما في العالم، حيث يقوم بنقل 3.1 مليار راكب سنويا. 5. "باريس"، فرنسا: متوسط سعر تذكرة المترو في العاصمة الفرنسية "باريس" 1.8 يورو، ما يعادل 2.05 دولار أمريكي؛ وفي عام 2012، قام بنقل نحو 1.541 مليار راكب. 6. "نيويورك"، الولايات المتحدة الأمريكية: سعر التذكرة في مترو مدينة "نيويورك" الأمريكية يقدر بنحو 2.50 دولار. 7. "برلين"، ألمانيا: متوسط سعر التذكرة يبلغ 2.25 يورو، ما يعادل 2.54 دولار، وهو من أكثر وسائل النقل العام استخداما بالعاصمة الألمانية "برلين"، حيث ينقل نحو 3.37 مليون راكب يوميا، ويتراوح سعر التذكرة للرحلة الواحدة ما بين 1.30 و3.20 يورو. 8 هونج كونج: متوسط سعر التذكرة يعادل نحو 3.77 دولار أمريكي. 9. "لندن"، بريطانيا: متوسط سعر التذكرة 4.84 دولار أمريكي، وهو يعد واحدا من أقدم أنظمة النقل السريع في العالم، وخلال الفترة ما بين عامي 2013 و2014، قام بنقل 1.265 مليار راكب. يعنى اقل تذكره تعادل 30 لمونه ( جنيه سابقا ) دا علشان اللى بيتاجروا بالكلام فقط دون وعى او مصلحه للبلد

عدد الردود 0

بواسطة:

خالد

ارحمونا

الواحد بيفكر انتوا بتعملوا فينا كدة لية قلتوا النظام القديم فاسد قلنا ماشى قلتوا انتخبونا والعيشة سوف تكون جميلة قلنا ماشي باللة عليكوا ياكل المسؤلين انتوا راضيين عن انفسكم وعن معانات الشعب واللهى سوف تسؤلون امام مالك الملك وهو لا يرضا بالظلم (اتقوا الله فينا خلاص تعبنا)

اضف تعليق

تم أضافة تعليقك سوف يظهر بعد المراجعة





الرجوع الى أعلى الصفحة