وزير النقل: الخط الأول لمترو الأنفاق مهدد بالتوقف قريبًا إن لم نطوره

الأربعاء، 22 مارس 2017 09:26 م
وزير النقل: الخط الأول لمترو الأنفاق مهدد بالتوقف قريبًا إن لم نطوره الكاتب خالد صلاح ووزير النقل
كتب أيمن رمضان

مشاركة

اضف تعليقاً واقرأ تعليقات القراء

كشف الدكتور هشام عرفات، وزير النقل، أن بعض نواب البرلمان طالبوه برفع تذكرة مترو الأنفاق إلى 3 جنيهات نظرًا لوعيهم بخطورة الشبكة التى تمس جميع المواطنين –حسب قوله - ، لافتًا إلى أن الخط الأول لمترو الأنفاق "المرج - حلوان"، لم يطور منذ 30 عامًا وعملية تطويره تتطلب 12 مليار جنيه ، وتابع:" نظام الإشارات به أصبح خطرا على هذا الخط، ولابد من تطويره، وفى حال عدم تطويره سيتوقف قريباً".

ونفى "عرفات"، خلال اتصال هاتفى بالكاتب الصحفى خالد صلاح، ببرنامج "آخر النهار"، المذاع عبر فضائية النهار "One"،  ما تردد بشأن وصول تذكرة المترو إلى 4 جنيهات عقب قرار الزيادة، موضحًا أن الزيادة لن تطال كبار السن وذوى الاحتياجات الخاصة، وتابع:"الشريحة المتعلقة بالطلبة ستتأثر تأثيرا بسيطا تصل إلى 50% من قيمة التذكرة.. ومقدار الزيادة لم يحدد حتى الآن.. ولكن الزيادة ستكون طفيفة جداً".

ولفت وزير النقل إلى أن مترو الأنفاق عليه ديون تصل إلى نصف مليار جنيه، من بينها 260 مليون للكهرباء فقط، مشيرًا إلى أن الزيادة المستهدفة فى غاية الأهمية لضمان استمرار التطوير والعمل فى هذا المشروع الذى يخدم الشريحة العريضة من المواطنين.

 










مشاركة

اضف تعليقاً واقرأ تعليقات القراء
التعليقات 5

عدد الردود 0

بواسطة:

كريم

التذكرة بجنيه هلس في هلس

مصر عايشة في غيبوبة والكل يبحث عن أبو بلاش! راكبوا المترو يعتقدون أن المترو فرض عين! من يدفع ثمنه ليس مشكلتهم! شعب يعيش وكأنه يستحق كل شئ مجانا ولا يفكر من يدفع الفاتورة!

عدد الردود 0

بواسطة:

مصرية

خلوه يقف علشان الناس تعرف قيمته وساعتها لا يعترضوا على الزيادة

باكو البسكوت ثمنه في مصر سبعة جنيهات بينما تذكرة المترو جنيه واحد فقط !!! جنيه واحد لا يغطي ثمن وقود أو صيانة أو عاملين، لابد من رفع قيمة التذكرة حتى تغطي المصاريف والصيانة وبلاش حتى نقول يحقق ربح، ولو أن هذا هو المفروض والمعمول به في كل العالم أن مرفق المواصلات يغطي تكاليفه وصيانته ويحقق ربح ودخل للدولة، لكن في مصر احنا عايشين عكس الدنيا كلها ومفيش بلد في الدنيا تصرف على شعب 93 مليون وتدعمه بالشكل المبالغ فيه اللي مصر بتعمله، ويا ريتها عاجبة . ارفعوا التذاكر ولو الناس معترضة الأفضل توقفوا المترو والأخوة المعترضين يتفضلوا يستعملوا وسائل المواصلات الأخرى ويشوفوا تكلفتها هتكون كام ضعف تكاليف تذكرة المترو حتى بعد الزيادة.

عدد الردود 0

بواسطة:

عصفور

ليه؟

ليه كل وزير نقل ---على الاقل الاربعه السابقين و الحالى--- ملهومش لازمه ولا يحلوا ولا يحللوا اى حاجه قبل مايقولوا المصايب اللى بتواجهها الوزاره و ام الحل الوحيد زياده الاسعار بدون اى دراسه او اساس! بلاش مرقعه ياسيادة الوزير و طلع بيانات علميه على اسس علميه ولا استقيل ياسطى...

عدد الردود 0

بواسطة:

مصرية

الى رقم واحد تصدق بالله بالطريقة اللي ماشيين بها دي لو خدوا كل مرتبات الموظفين برضو مش حيفلحوا

النغمة بتاعة شعب عايز كل حاجة ببلاش ,احب اقولك ان كل واحد وكل شعب حيحب كده ده غير ان فيه شعوب بالفعل اساسيتها مجانا انما في بلدنا فيها حاجة مش مفهومة او بندعي انها مش مفهومة ولكن هي ان الفلوس او الثروات اللي بتتوجد دي مش لعامة الشعب دي اللي يقدر يلعب بالبيضة والحجر او دي للمحظوظين وبرضو يمكن نرمي لهم حاجة

عدد الردود 0

بواسطة:

محمد المصري

قبل إقرار زيادة التذكرة

اولا المطلوب التحقيق فيما قاله وزير النقل ان سائق المترو مرتبه 11 الف جنيه ليه علشان ايه دي مسافة الخط من حلوان للمرج لاتزيد عن 50 كيلو ومع فرضا اكثر من 100 كيلو لايستحق هذا المرتب الضخم وكم العمالة الزائدة من الذي قام بتعيينها المطلوب اولا هيكلة جهاز مترو الانفاق وتعيين مندوب من الرقابة الادارية داخل الجهاز لكشف المستور والمسكوت عنه داخل هيئة مترو الانفاق .

اضف تعليق

تم أضافة تعليقك سوف يظهر بعد المراجعة





الرجوع الى أعلى الصفحة