ارتفاع أسعار الياميش بالأسواق 110% بسبب الدولار

الإثنين، 20 مارس 2017 09:45 ص
ارتفاع أسعار الياميش بالأسواق 110% بسبب الدولار ياميش - أرشيفية
كتب - إسلام سعيد

مشاركة

اضف تعليقاً واقرأ تعليقات القراء

قال عادل ناصر سكرتير اتحاد الغرف التجارية، إن سعر الدولار الحالى أوقف عمليات استيراد الياميش العام الجارى، وما تم استيراده كان بكميات قليلة، مضيفا أنه يتم الاعتماد على الكميات الموجودة فى الأسواق وكذلك المنتجات المحلية لأن أسعارها مرتفعة للغاية.

 

وأضاف سكرتير الغرف فى تصريحات لـ"اليوم السابع"، أن التركيز حاليا لجميع المستوردين على السلع الأساسية واللحوم، فالوضع العام أكبر مانع لاستيراد الياميش بسبب ارتفاع سعر العملة والمستورد لن يتمكن من بيعها فى السوق حاليا بسبب ضعف القوة الشرائية.

 

ومن جانبه، طالب شريف حمودة أحد مصنعى الياميش فى منطقة باب البحر، بضرورة وقف استيراد الياميش المستورد من سوريا لتقليل الضغط على العملات الأجنبية، مشيرا إلى أن مصر تُصنع أغلب منتجات "الياميش" المستخدمة خلال شهر رمضان منها، (المشمشية، القراصيا، قمر الدين، والزبيب، عرق سوس، والتمر، والتين، والبرقوق).

 

وأكد حمودة، لـ"اليوم السابع"، إنه بعد التوسع فى استيراد الياميش السورى تدهورت الصناعة المحلية لصالح المستورد، وكنا نقدم منتجات بسعر أقل وجودة أفضل لكن لا نعرف لحساب من يتم  ضرب الصناعة المحلية"، مشيرا إلى أنه يتم تجفيف كافة منتجات الياميش هنا فى المصانع المصرية.

 

وأشار إلى أن هناك مهنا كثيرة مرتبطة بصناعة الياميش بداية من الفلاح والمصنعين والسائقين وعدد من الصناعات المغذية، وكذلك المطابع كلها مهن تضررت كثيرا من الاعتماد على استيراد الياميش، لافتا إلى أن  المكسرات فقط هى التى لا نصنعها ومنها، (بندق ، فستق ، ولوز) فهى ليست أساسية وليس عليها إقبال من المواطن البسيط وترتبط بفئة معينة فى مصر ذات مستوى اجتماعى عالى.

 

وأوضح علاء بسيونى أحد مستوردى الياميش من محافظة الإسكندرية، أن شهر رمضان الجارى سيكون الاعتماد على المنتجات المحلية بسبب الارتفاعات الكبيرة فى تكاليف استيراد الياميش، مشيرا إلى أن أى مستورد يبتعد بنفسه عن المجازفة لشراء الياميش لعدم تحقق أى مكاسب نتيجة لارتفاع سعره.

 

وأشار إلى أن ارتفاع أسعار الياميش السورى بنسبة تخطت 110% بجانب ارتفاع الرسوم الجمركية والدولار الجمركى، كلها عوامل تحد من الاستيراد بصورة كبيرة وربما نشهد تحسنا فى السوق العام المقبل حال تحسن وضع العملة المحلية.

 










مشاركة

اضف تعليقاً واقرأ تعليقات القراء
التعليقات 9

عدد الردود 0

بواسطة:

وليد

طب ليه

طالما كنتوا بتصنعوا الياميش في مصر ، مكانش ليه بنلاقي أسعار للياميش المصري رخيصه ؟ كل الياميش كان غالي ، طب هايمنعوا استيراده ، وهاترجعوا تصنعوه ، هاينزل رخيص واللا هاينزل بنفس سعر المستورد ؟ إنتو مفيش فيكوا فايده وطز في الياميش ، إذا كنت بطلت اللحمه هاشتري ياميش ، بناقص الأكل والدوا خالص علشان تتبسطوا ؟ ومش هاتتبسطوا برضه إللا لما تبيدونا تماما .

عدد الردود 0

بواسطة:

المصرى افندى

لا للياميش ،،

سواء محلى او مستورد ، علما بان المستورد سيكون مخزونا من العام الماضى وما سبقه وطعمه غير صالح .. هى الدنيا هتقف عليه ؟؟

عدد الردود 0

بواسطة:

منوفى

كل واحد ياكل ويشترى اللى ينسبه**فيه ناس عندها البلح اكبر نعمه من ربنا وانا منهم

مش بتفاخر بنفسى ابدا والله***كوباية البلح عند الناس البسيطه احلى حاجه فى رمضات **والاصناف الكتيره فى رمضان انا عن نفسى شيفها نوع من البذخ اللى ملوش لزمه **اسامى كتيره ياميش وقراصيا وعين جمل الخ الخ والناس تصوت من الاسعار***ياجماعه ربنا بيدى البرد على قد الغطا**وزى ما اهالينا قالوا البطن مبتشكرش**وقالوا الجوع مش محتاج غموس***لو حضرتك جعان لو عيش حاف حيبقى طعمه زى السكر **الخلاصه كل واحد يشترى على قد حاله واللى ينسبه ****وفكروا فى رمضان العباده قبل رمضان الياميش

عدد الردود 0

بواسطة:

محمد

طب وبعدين ....هل يصح الصيام من غير الياميش!!!!!!!!!

شعب نزهى ....احنا نموت فى المظاهر والفشخرة ولو ممعناش نستلف ..........

عدد الردود 0

بواسطة:

مشمش

كان لازمته ايه التعويم...!!؟؟....منه لله اللى كان السبب

اول مره منذ عصر الهكسوس نقضى رنضان بدون يا ميش وكاجو وفستق وجوز ولوز وبندق

عدد الردود 0

بواسطة:

اشرف سلامة

حذارى من اغنياء الحرب

بس على الله الباشوات اللى بيشجعوا منع الإستيراد لصالح تسويق المنتج المحلى ، مايكونوش هم اصحاب المصالح ببيع هذا المحلى باضعاف سعره المعقول بعد ما ضمن ان ملهوش منافس من برة - واعتقد ان هنا يظهر دور الحكومة ، او بمعنى اضمن دور "الجيش" حلال مشاكل جشع التجار المعتاد - نأمل ان يبادر الجيش (مع الحكومة) بطرح كميات وفيرة من كل سلع رمضان لقطع الطريق على "اغنياء الحرب" اياهم

عدد الردود 0

بواسطة:

رامى

ولو , ها نشترىها يعنى ها نشتريها

و لو غليت 1000 في ال مية , اهم حاجة رغيف العيش بشلن و المترو بجنيه , ههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه

عدد الردود 0

بواسطة:

Lolo

؟؟؟

اصلا قمر الدين متعب جدا في اعدادة ونستبدلة بالبودرة سريعة التحضير ،،والحلويات تنفع تتعمل بالفول السوداني ، والخشاف نكتفي فيه بالبلح بلاها قراصيا وتين ،،، لكن موضوع 110% ده يعني أن كيلو أي نوع من المكسرات هيبقى مثلا بدل 300 يبقى 600 أو 700

عدد الردود 0

بواسطة:

د/عبدالعزيز شيبة عبد الرحمن الخواجا

نداء عاجل لوزير الزراعة والرئيس السيسى

سبق وطالبنا بزراعة العنب البناتى لسد العجز وتوفير استيراد الزبيب وقامت علينا حرب بلا هوادة من المنظمات الزراعية الممولة من الخارج او المصدرين وتمت زراعة اصنافهم المستوردة التى ربحوا منها سواء بيع العقل او اشراف وغيرها ثم تركوا المزارع بعد ذلك فريسة للسوق المحلى تلاها النصب بزراعة الرمان الوندر فل وحسب خبرتنا كاستاذ للبساتين بجامعة جنوب الوادى قنا لا يلون الرمان داخليا تحت ظروف قنا والاقصر وجنوب سوهاج تم زيادة النصب ببيع مركبات للتلوين حتى يكتمل النصب وحذرنا مرارا وتكررا والان يتقلع الرمان وحسبى اللة ونعم الوكيل كل هذا ونحن نحارب قدر استطاعتنا وغير ذلك ياسيادة وزير الزراعة ارجوا ان تضع شغل المنظمات الزراعية تحت اعينك زراعة بعض اصناف الياميش تنجح تماما تخث ظروف سيناء ولدينا كوادر عالية بالجامعات ومراكز البحوث ومعهد بحوث البساتين الذى شرفت وتعلمت فية فى بداية حياتى العملية اختار ياوزير الزراعة رجال مخلصين وضع خطة بحثية يتم تطبيقها على ارض الواقع مع وضع دراسة اقتصادية وحاسب بعد ذلك نحن سلة غذاء العالم نستجدى غذاونا ونستوردة . ضع خريطة زراعية لكل منطقة فى مصر براى المتخصصين ولاتهمل التصنيع بعد ذلك . لديكم معهد الهندسة الوراثية بامكانياتة العالية وللاسف تحول لوحدة ذات طابع خاص وتعاملت معة ودفعت من جيبى الكثير لعمل كثير من البصمات الوراثية لاهتمامى بدراسة بعض اصول الفاكهة والاصناف المندثرة فى جنوب مصر لا يوجد خصم او تقدير لاساتذة البحث العلمى وناس شغالة على المشاريع وخلاص واسثغرب كثيرا اين دورة البارز في خدمة البخث العلمى ولماذا لاتكون هناك خطة لتطوير محاصيل الفاكهة المصرية ياريت معالى الوزير يتلائم ما قلتة مع سياسات الوزارة وان ثخلص النوايا للبلد الذى علمنا ولة الفضل الكثير اخيرا معالى الوزير انا لسة راجع من زيارة للامارات دعوة موجهة لى من المختصين بالزراعة هناك معالى الوزير الدنيا تطورت لمسافات والفكر اصبح عالى هناك هل يصح هذا ارجوا من السادة المختصين ان يتكرموا بوصول رسالتى هذة للسيد الرئيس والسيد وزير الزراعة مع خالص تحياتى الاستاذ الدكتور /عبد العزيز شيبة عبد الرحمن الخواجا استاذ البساتين - كلية الزراعة -جامعة جنوب الوادى -قنا ل

اضف تعليق

تم أضافة تعليقك سوف يظهر بعد المراجعة





الرجوع الى أعلى الصفحة