الحضرى لـ"CNN": كان نفسنا نفرح المصريين وكرة القدم قاسية

الإثنين، 06 فبراير 2017 05:10 م
الحضرى لـ"CNN": كان نفسنا نفرح المصريين وكرة القدم قاسية عصام الحضرى
كتب مروان عصام

مشاركة

اضف تعليقاً واقرأ تعليقات القراء

كشف عصام الحضرى، حارس المنتخب الوطنى، عن سر دخوله فى نوبة بكاء، عقب نهاية مباراة مصر والكاميرون التى أقيمت مساء أمس، بالعاصمة الجابونية "ليبرفيل"، فى نهائى بطولة كأس الأمم الأفريقية التى أقيمت خلال الفترة من 14 يناير الماضى وحتى الخامس من فبراير الحالى.

 

وقال عصام الحضرى فى تصريحات لشبكة "سى أن إن" الاخبارية، "بكيت حزناً على الجماهير المصرية التى كانت تنتظر الحصول على بطولة كأس الأمم الأفريقية، الجميع بذل قصارى جهده من أجل إسعاد الشعب المصرى لكن كرة القدم كانت قاسية".

 

أضاف، "لم أشعر بفرحة الحصول على جائزة أفضل حارس فى البطولة للمرة الرابعة على مدار مسيرتى الكروية، كنت أتمنى خسارة تلك الجائزة نظير الحصول على بطولة كأس الأمم الأفريقية، فالألقاب الشخصية لا تعنينى".

 

واصل عصام الحضرى تصريحاته قائلاً، "أصيب اللاعبون بالإرهاق الشديد جراء ضغط المباريات وهو ما ظهر واضحاً خلال مباراة الكاميرون، كنا نتمنى تحقيق الفوز لأننا كنا نعلم جيداً مدى حاجة الشعب المصرى للفرحة، ولكنه مشيئة الله".

 

يذكر أن منتخب مصر خسر أمام الكاميرون بهدفين مقابل هدف واحد، فى نهائى المونديال الأفريقى.










مشاركة

اضف تعليقاً واقرأ تعليقات القراء
التعليقات 2

عدد الردود 0

بواسطة:

جحا

مشكلة الارهاق لابد من حلها

سمعنا هذه الشكوي من قبل في بطولات اخري. لماذا لم تصب الفرق المنافسة بنفس الارهاق ؟؟؟ هل هي جرعات التدريب الزائدة بين المباريات ؟ هل الاعداد النفسي غير كافي ؟

عدد الردود 0

بواسطة:

المصري شجع بلدك

انا اتفرجت في وسط البلد هقولكم تحليل اغلب المشجعين هناك

تحليل اغلب المشجعين هناك انه المشكله ليست من الحضري ولا الارهاق ولا المدرب المشكله الاساسية في بطئ اداء اللاعبين تحس انهم بيتفرجوا على الكورة مافيش دفاع نهائي كل شويه الدفاع يتسبب بكرنر ويضع الحضري في موقف محرج وده مش ذنب الحضري نهائي المفروض اللاعيبه يكون عندها سرعه في الاداء وبدل ما يركزوا فين الكاميرا اللي بتصورهم مكانها فين في الاستاد الاولى يركزوا في الوان-تو ويكون عندهم سرعه في اللعب اما بقى تاني مشكله هي مافيش نظام للاسف كل باصات الكور ملخبطه مافيش وان تو صح تحس ان التمريرات اغلبها للخلف وتيجي كرنر ليهم والكارثه انه من الدفاع بتاعنا حتى التمريرات بعيده بعيده اوي وللاسف اللاعيبه مش فاهمه بعض نهائي المفروض قبل الماتش اللاعيبه تقعد مع بعض وتتفق على طريقه معينه لباصات الكورة في اللعب يبقوا فاهمين بعض مش كل واحد يباصي كده من مزاجه و برضو عايز اقول انه ساعات كنت بلاقي انه اللاعيبه واقفه مستنيه قرار الحكم رغم انه الحكم ساعاتها مقالش حاجة واللعب شغال اما بتوع الكاميرون بيلعبوا لحد ما يسمعوا صفارة الحكم احنا بقى كل وقعه او خبطه نسيب اللعب ونبص للحكم وكتير الحكم ممكن ميوقفش اللعب وده بيتسبب في انه الخصم بياخد الكورة براحته وتلاقيه وصلت لمنقطة التماس براحته خالص المفروض نركز في اللعب ومنركزش في الحكم الا وقت ما نسمع الصفارة برضو نقطة احب اقولها هو انه ساعات الخصم بيلعب بعنف زي متش الكاميرون والحكم مش بيعمله حاجة الخطه هو انك تلعب برضو بعنف زيه بالظبط واللي يرسى عليك يرسى عليه وخلي الحكم يحكم غلط وانت الكسبان برضو لانه اذا خد باله من لاعب مش هياخد باله من التاني ولاحظت انه هجمه محمد صلاح في المتش الوحيده اللي ربكت كل لاعيبه الكاميرون بس للاسف كانت هجمه واحدة بس وباقي الهجمات ليهم لان الدفاع بتاعنا بيدخل الكور في ارضنا وبتيجي كرنر ورمية تماس وهما بيستغلوا الفرص والغرور ساعات بيخلي اللاعب ينسى انه في متش مهم وانه لازم يركز ويدى كل ماعنده لانه في النهايه خصمك مش بيهزر معاك ودي اراء اغلب الناس في وسط البلد هناك

اضف تعليق

تم أضافة تعليقك سوف يظهر بعد المراجعة





الرجوع الى أعلى الصفحة