زوجة فى دعوى خلع: "جوزى كان بيدفعنى ثمن البنزين لو وصلنى أى مشوار"

الجمعة، 24 فبراير 2017 09:57 ص
زوجة فى دعوى خلع: "جوزى كان بيدفعنى ثمن البنزين لو وصلنى أى مشوار" عنف زوجى- أرشيفية
كتبت أسماء شلبى

مشاركة

اضف تعليقاً واقرأ تعليقات القراء

ساقها حظها التعيس إلى الوقوع فى قبضة زوج لا يراعى الله فيها يستغلها لأقصى درجة يبخل على الإنفاق عليها يحاسبها إذا أخذها لكى إلى أى مكان على ثمن البنزين الذى استهلكته قبل نزولها من سيارته ويجعلها تدفع نصف راتبها الشهرى فى متطلبات المنزل والنصف الآخر يسطو عليه ليدخره فى حسابه البنكى.

 

وقالت الزوجة "نجلاء.ك" فى دعوى الخلع أمام محكمة الأسرة بإمبابة التى حملت رقم 1453 لسنة 2017: تزوجت زواج تقليدى فى فترة قصيرة بسبب أنه كان معرفة ولكنى تركت البيت بعد 3 شهور من الزواج ومنذ ذلك الوقت حتى الآن ومرور عامين أبحث عن وسيلة للفرار من جحيم زوجى الذى يعكف على الإساءة لى وتعذيبى وتشويه سمعتى لكى يقتص منى بسبب طلبى الطلاق وإقامتى دعوى طلاق للضرر وبعدها بسبب طول الإجراءات حولتها إلى طلاق للخلع لكى أشترى حريتى وراحتى النفسية.

 

وأكملت الزوجة فى دعواها ضد زوجها "على.ح": خلال زواجى الذى لم يدم طويلا فقدت كل مدخراتى بسبب ابتزازه لى وضربه المبرح إذا رفض منحه ما يطلبه منى وتعديه بالسب على أهلى وحرمانى من زيارتهم لى أو الذهاب لهم.

 

وأضافت نجلاء: فى آخر خلاف ضربنى فى أسنانى وجعلنى أفقدها وأنزف تحت يديه حتى كد أن أموت وعندما لجأت لأهله قالوا لى "أنتى واللى بتملكيه ملك خاص له دا الشرع والدين أمرك بالطاعة له".

 

وتابعت: حاولت جعله يطلقنى بالمعروف ولكنه رفض واعتدى على أهلى بالإساءة واتهمهم بالإهمال فى تربيتى وجعل أخى يمنعنى من الخروج بسبب الفضائح الذى قام بها زوجى فى المنطقة وأصبحت سجينة وساءت نفسيتى ولجأت للعلاج لدى طبيب نفسى.









الموضوعات المتعلقة


مشاركة

اضف تعليقاً واقرأ تعليقات القراء
التعليقات 10

عدد الردود 0

بواسطة:

Aa

رفقا بالقوارير

مفيش رجالة فى كثير من الأمور والتربية الدينية انعدمت واقبلوا من ترضونة دينا وخلقا وليس الجنس ذكر فى البطاقة

عدد الردود 0

بواسطة:

عابر سبيل

نصيحة للمسلمين

ملاحظة اليوم السابع مركز علي قضايا الاسرة الفترة دي ودائما في نظرهم الزوجة ضعيفة وملاك وديع والزوج هو الشيطان الرجيم ناسين او متناسين ان معظم الجرائم سببها المراة وناسين او متناسين ان الخيانة من المراة فلو كان هناك رجل خائن فخيانتة مع امراة اخري واذدياد الطلاق ليس في صالح المراة فهي اول واخر الخاسرين فعلي اليوم السابع ان ينصح باستمرار الاسرة وليس هدمها كما عليه ان يخبر الناس ان لبس المراة للبنطلون حرام حتي لو كان واسع وان وضع المكياج حرام حتي لو كان خفيف فالبنطلون رداء يجب ان يلبس تحت رداء واسع ويكون اسفلة اي لا يظهر من البنطلون شيء حتي لو مقدار اصبع كما ان الزينة حتي لو كانت كحل فهي حرام خارج البيت فلا يجب ان تظهر زينتها سوي لزوجها او محارمها فقط

عدد الردود 0

بواسطة:

مراقب من بعيد

تستاهلي انت و غيرك ممكن فضلن الفلوس علي النفوس

بدل ما تشتروا رجالة تحافظ عليكم و تصونكم جريتم وراء الفلوس فكانت هذه نهايتكم و بئس النهاية.

عدد الردود 0

بواسطة:

ىرودي

في تلات شهور اخد كل مدخراتك

وعمل كل ده في تلات شهور

عدد الردود 0

بواسطة:

زائر

زوج مودرن سوبر..... مصرى الجنسية... انجليزى الطبع

برافو ايها الزوج ....النسوان تاخد الرجالة لحم ويرموه عظم...تاخذ مرتبه وفى النهاية تاخد معاشه وتقول اخدنا منه ايه ترابه؟

عدد الردود 0

بواسطة:

مصرى

والله هو الكسبان

والله هو الكسبان انه خلص منك ومن قرفك ، على فكره ده كرم من ربنا انه خلصه منك .

عدد الردود 0

بواسطة:

عايدة

الفرحة ما شيلهم

كل الرجال المعلقين علي الخبر الفرحة باينة في كلامكم .. دي ست مسكينة ..... تزوجت لتري السعادة و وزج يحن و يعطف عليها و يتكفل بيها مش الرجال قومون علي النساء بما انفقوا ... لكن شافت الذل و البهدلة..... اللي يقول جريتي وراء الفلوس هي فين دي يا حسرة بيدفعها حق التوصيلة.... و اللي يقول خدوا الرجالة لحم و رموهم عظم فين الرجالة عظم من الاول ... من حقها عقابا لما قام بة هذا الزوج سوف تجردة من كل الامتيازات التي اخذتها و يرجع خسران كل شيء ... القانون اصبح في صفنا الان....... يالله بالف سلامة.......

عدد الردود 0

بواسطة:

هدي

الستات غلابة

اؤيدك رقم 7 عايدة صحيح الستات غلابة الرجل عايز ياخذ كل شيء كون ان يدفع ثمن لازاء المراه

عدد الردود 0

بواسطة:

مهندس / صلاح

كسبتى نفسك !

وعوضك على الله فى اللى راح منك ، وإلى الزوج ربنا يكرمك بخيمة بلوازمها .

عدد الردود 0

بواسطة:

منين نجيب الصبر

بصراحة زوج أنانى وحلنجى ولعين -أزاى البعيد يدفعك حق البنزين-وبالمناسبة هو كان تمانين ولا تسعين

وانت اللى غلطانة ياختى كان لازم تمشية من الاول عدل على العجين-وماتسيبيش الدنيا سايبة كدة من غير احم ولا الضالينن--ما انت عارفة الرجالة سلوهم السحب وتنضيف الزوجة على اخر مليم--واللة انت عبيطة يا سمك اية انت يا رجاء علشان تجوزى واحد شيخ النصابين--يالة يالة اخلعية وادعى علية الهى لا يكسية ليوم الدين--ولا انت اية رايك يا حاجة ام امين

اضف تعليق

تم أضافة تعليقك سوف يظهر بعد المراجعة





الرجوع الى أعلى الصفحة