مقترح لاتحاد نساء مصر..

مشروع قانون للأحوال الشخصية يُقر: نفقة الزوجة لا تقل عن 25% من دخل الزوج

الثلاثاء، 21 فبراير 2017 05:30 ص
مشروع قانون للأحوال الشخصية يُقر: نفقة الزوجة لا تقل عن 25% من دخل الزوج اتحاد نساء مصر
كتب محمود راغب

مشاركة

اضف تعليقاً واقرأ تعليقات القراء

حدد مشروع تعديل قانون الأحول الشخصية المقترح من اتحاد نساء مصر، فى المادة "16" قيمة نفقة الزوجة، حيث أقرت أن تقدر نفقة الزوجة بحسب حال الزوج وقت استحقاقها يسرًا أو عسرًا على ألا تقل النفقة عن 25% من دخل الزوج، وأن نفقة الصغير واجبة على أبيه وتستمر نفقة الأولاد على أبيهم إلى أن يتموا تعليمهم الجامعى .

 

وتضمن مشروع القانون فى مجمله ما يقرب من 150 مادة، حيث حدد الباب الأول من القانون "مقدمات الزواج – الخطبة"، وعرف القانون فى المادة الأولى الخطبة بأنها من مقدمات الزواج وهى اتفاق على الزواج بين رجل وامرأة يحل كلاهما شرعا للآخر، وأقرت المادة الـ"2" لكل من طرفى الخطبة العدول عنها بدون تعويض غير أنه إذا صدر عن أحد الطرفين سلوكًا سبب ضررا للآخر كان للمتضرر المطالبة بالتعويض.

 

بينما المادة الـ"3" أقرت لكل من طرفى الخطبة أن يسترد ما قدمه من هدايا ما لم يثبت أن العدول عن الخطبة كان بسببه وترد الهدايا عينًا أو بقيمتها حسب الأحوال.

 

وفى المادة الـ"4": إذا عجل الخاطب الصداق أو جزءًا منها وحدث عدول عن الخطبة أو مات أحد الطرفين أثنائها فللخاطب أو لورثته استرداد ما سلم بعينه إن كان قائمًا وإلا فمثله أو قيمته يوم تسلمه.

 

وكان "اليوم السابع" انفرد بنشر المسودة النهائية لمشروع تعديل قانون الأحول الشخصية المقترح من اتحاد نساء مصر، والذى انتهى منه الاتحاد برئاسة الدكتورة هدى بدران رئيسة الاتحاد .

 










مشاركة

اضف تعليقاً واقرأ تعليقات القراء
التعليقات 10

عدد الردود 0

بواسطة:

مصري

الحرام أرخص كتيير

بكده الناس مش هاتتجوز أساسا. هو الشباب ناقص.

عدد الردود 0

بواسطة:

علي درويش

النفقه 25%

لماذ لا يوكل الامر لاهله من علماء الدين

عدد الردود 0

بواسطة:

mohamed

نفسي اعمل عملية

نفسي اعرف ربنا خلق الراجل ليه ؟

عدد الردود 0

بواسطة:

زوجه خائنه

الزنا

تزوجت امرأه وانجبت منها طفلين ثم اكتشفت خيانتها لي فقامت بخلعي واخذت كل شيء ورفعت قضية نفقه وحصلت علي كل ما تريده وهي الان سارحه والقانون معاها ما هو رأيكم يارجال القانون؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

عدد الردود 0

بواسطة:

مشمش

اين جمعيات الرفق بالرجال من هذه القوانيين الجائره ضد الازواج البؤساء

...

عدد الردود 0

بواسطة:

الاسكندراني

....شبكه ومهر ..وقيمة ضهر ..وفرحة شهر ....حد يروح للوبا ...حد يدوس على الكهربا ...حد يعيش مع عقربا ......انتبهوا يارجال .!!!!

عدد الردود 0

بواسطة:

الاسكندراني

...انت لسه بتروح قهوة ...شيت فانس بالاس ..يامشمش وبتشرب قهوه على ....الريحه .!!!!!؟القهوه ديه في فينا ...صح ......بس لها فرع في ..............بولاق الدكرور ....صح .!!!!؟صباح الفل .

عدد الردود 0

بواسطة:

عايدة

صباح الخير ايها الازواج

يا صباح القوانين ... بس في اعتراض بسيط ال 25 في المائة من دخل الزوج دية قليلة في ظل الغلاء .. بحسبة لو زوج بيقبض 1200 جنية هتاخد من 300 جنية يعملوا اية ... مساكين الستات ... في يادة الزواج يتقدم الشاب بابيات الشعر ... ل... و طلباتك اوامر ... و بعد كدة .... اصبحت وبا و كهربا و عقربا ..... ربنا يستر علينا و يجعل كلامنا خفيف علي الرجال

عدد الردود 0

بواسطة:

مشمش

مساء الخير على صحابى عايده والاسكندرانى..7..و 8

....

عدد الردود 0

بواسطة:

واحد مصرى

بصراحة قانون الاسره كله دا لازم يتلغى

هو ايه الاستهبال دا ؟ يعنى ايه 25% من دخل الزوج؟ و ليه القوانين عندنا دايما مش بتاخد فى الاعتبار ان الطلاق دا بيبقى بنسبه كبيره جدااااا بسبب ان الست مخليه الراجل عايش في جحيم ( و طبعا كلامى موجة للمصريات .. و الى اتعمل فيهم دراسات انهم من اكتر النساء كاّبه فى العالم)؟ ياريت بقى بجد القانون الاهبل دا الى اسمه قانون الاسره بشكله الحالى دا يتلغى بالكامل و يتعمل قانون محترم كدة يدى كل صاحب حق حقه .. انما بالمنظر دا فالستات هتاخد مكان الرجاله فى منصب القوامه الى اصلا الشرع و الدين اداها للراجل . و شكرااااا

اضف تعليق

تم أضافة تعليقك سوف يظهر بعد المراجعة





الرجوع الى أعلى الصفحة