حبس موظف بالضرائب 4 أيام لاستيلائه على 11مليون جنيه من مواطنين بالغربية

الأحد، 19 فبراير 2017 12:57 م
حبس موظف بالضرائب 4 أيام لاستيلائه على 11مليون جنيه من مواطنين بالغربية اموال - ارشيفيه
الغربية – مصطفى عادل

مشاركة

اضف تعليقاً واقرأ تعليقات القراء

أمرت النيابة العامة بالغربية بحبس موظف بالضرائب العقارية بسمنود، جمع 11 مليون جنيه من مواطنين بحجة توظيفها فى تجارة المحمول وكروت الشحن 4 أيام على ذمة التحقيقات.

وكان العقيد مجدي عوض رئيس قسم مباحث الأموال العامة بمديرية أمن الغربية والمقدم أحمد الصباحي وكيل القسم، بإشراف اللواء إبراهيم عبد الغفار مدير إدارة البحث الجنائي، تمكنا من ضبط موظف بالضرائب العقارية بسمنود بعد قيامه بجمع 11مليون جنيه من 10مواطنين بحجة توظيفها فى تجارة المحمول وكروت الشحن مقابل فائدة شهرية، غير أنه استولى على المبالغ ورفض ردها لأصحابها.

كان رئيس قسم مباحث الأموال العام ووكيل القسم تلقيا بلاغات من 10مواطنين من قرية الراهبين بسمنود يتهمون فيها "م.ص.ز" مقيم بذات القرية بجمع 11مليون جنيه منهم بحجة توظيفها فى مجال تجارة المحمول وكروت الشحن مقابل فائدة شهرية، وقام بسداد فى الشهور الأولى ثم رفض دفع الفوائد ورد المبالغ لأصحابها.

وعقب التحريات التى أجراها رئيس قسم مباحث الأموال العامة ووكيل القسم أكدت صحة البلاغات وقيام المتهم بجمع المبالغ المالية من المواطنين، تم استئذان النيابة العامة وضبطه واعترف بارتكابه الواقعة، وتحرر عن ذلك المحضر ٦١٣٦ جنح سمنود لسنة 2017 ، تم إخطار اللواء حسام خليفة مدير أمن الغربية وبعرضه على النيابة أمرت بحبسه 4 أيام على ذمة التحقيقات.

 

 










مشاركة

اضف تعليقاً واقرأ تعليقات القراء
التعليقات 4

عدد الردود 0

بواسطة:

الكينج المصري هشام

11 مليون جنيه من 10 مواطنين يعني من كل مواطن مليون و 100 الف جنيه وتقولوا المواطنين غلبانين

البلد مليانه حراميه الظاهر كده . الله يكون في عونك ياسيسي علي هذا الشعب .

عدد الردود 0

بواسطة:

أحمد علي

كل يوم مستريح جديد ومفيش حد عايز يتعلم

ما شاء الله الشعب معاه ملايين ومش عايز يتعلم من مسلسل القبض على نصابين كل يوم. أنا عن نفسي مبقتش أتعاطف مع أي واحد يتنصب عليه من نصابين لإنه مش عايز يتعلم ومش عايز يتعظ من غيره وخصوصاً إنه عندنا بنوك تقدر تودع فلوسك فيها بأمان وكمان تحصل على عائد مرضي.

عدد الردود 0

بواسطة:

جمال

مع التعليق رقم 2

أمثال هؤلاء الناس اللى بيعطوا فلوسهم لفرد عشان يستثمرهم اكيد حراميه وفلوسهم حرام...يعنى يجمع 11 مليون من 10 افراد بمعدل كل فرد مليون و100 الف....طيب يستثمروها فى البنوك او اى اعمال تعود على غلابة الشعب اللى مش لاقين علاج ولااكل حتى ياخدوا عليها ثواب من ربنا....وبعدين هى البلد دى فيها ناس فوق وناس مخسوف بيها الارض...ارى انه يجب ان تعود هذه الاموال لخزينة الدولة

عدد الردود 0

بواسطة:

السباعي

الملايين كتيييير اوي

المشكلة ان تجد 10 اشخاص معاهم 11 مليون وميبنش على حد منهم النعمه وممكن يشتكي ضيق الحال الحمد لله على نعمة الرضا.

اضف تعليق

تم أضافة تعليقك سوف يظهر بعد المراجعة





الرجوع الى أعلى الصفحة