تعرف على مخالفة ارتكاب الفعل الفاضح داخل السيارة بالطريق العام

الجمعة، 17 فبراير 2017 06:30 ص
تعرف على مخالفة ارتكاب الفعل الفاضح داخل السيارة بالطريق العام المرور - أرشيفية
كتب عبد الرحمن سيد

مشاركة

اضف تعليقاً واقرأ تعليقات القراء

أقر قانون المرور مخالفات عديدة على المتجاوزين لقواعد وآداب المرور، حفاظا على أرواح المواطنين من الحوادث المرورية، ولإلزام قائدى المركبات بها للحد من الحوادث التى نراها أعلى الطرق.

 

ارتكاب الفعل الفاضح داخل السيارة على الطرق، يعاقب بحسب نص المادة 72 من قانون المرور رقم 121 لسنة 2008، أنه فى حالة ارتكاب مخالفة صارخة لعمل فاضح داخل السيارة أعلى الطريق، يتم سحب رخصة القيادة فى حالة عدم أداء مبلغ التصالح، وهو 250 جنيها، وقدرت مخالفتها فى حالة ثبوت الواقعة لا تقل عن 300 ولا تزيد عن 1500 والحبس مدة لا تزيد على 6 أشهر، بإحدى هاتين العقوبتين.

 

فك القفل الحديدى "الكلابش"

المادة 65 مكرر من قانون المرور رقم 121 لسنة 2008: فى حالة إثبات قيام سائق المركبة بفك الكلابش من السيارة بعد توقيع مخالفة الانتظار فى الممنوع، يتم توقيع غرامة لا تقل عن 200 جنيه ولا تزيد عن 1000، وتكون مدة الحبس لا تزيد على 6 أشهر أو بإحدى هاتين العقوبتين، ويتم سحب رخصة القيادة فى حالة عدم التصالح بقيمة 100 جنيه.










مشاركة

اضف تعليقاً واقرأ تعليقات القراء
التعليقات 4

عدد الردود 0

بواسطة:

moustafa

تصحيح

العقوبات على الفعل الفاضح ليس لها علاقة بالمرور الا اذا كان الفعل يرتكب اثناء القيادة

عدد الردود 0

بواسطة:

الكينج المصري

250 ج كده أرخص من ايجار شقه

وللتعليق رقم 2 يعني افهم من كلام سيادتك ان الواحد لازم يقوم بالفعل الفاضح اثناء القياده . وفي هذه الحاله ماحدش ليه عندي حاجه ولما ظابط المرور يوقفني ادفع 250 ج و انتهينا.

عدد الردود 0

بواسطة:

عبد الصمد

جوه وإلا برا تفرق!!..

اذا كان الفعل الفاضح داخل المركبة يبقى تبع المرور اما اذا كان برا المركبة يبقى يخضع لقانون العقوبات

عدد الردود 0

بواسطة:

بنت مصرية

ضوابط !!

الفعل الفاضح لازم يكون له ضوابط علشان يستحق العقوبة , علشان منع بلطجة السادة الأمناء على الناس , يعنى مجيش يوقف واحد بيطبطب على بنته ويقولله دا فعل فاضح !! بالنسبة للأخ كينج اللى شايف انه كده يعمل ما بداله فى عربيته ويدفع الغرامة واهى ارخص من ايجار شقة على رأيه , فأحب اقولك ان الأفعال اللى تقصدها لو اتمسكت بتعملها فى العربية فهنا ضابط المرور بيحولك لبوليس الآداب !! انما الفعل الفاضح المقصود هنا ان حد مثلا يكون سايق العربية بملابسه الداخلية !! او واخد واحدة فى حضنه ونازل فيها بوس !! او راسم او لازق على العربية صور اباحية تخدش الحياء العام او كاتب عبارات جنسية !! دى الأفعال الفاضحة اللى عقوبتها الغرامة او سحب الرخصة !!

اضف تعليق

تم أضافة تعليقك سوف يظهر بعد المراجعة





الرجوع الى أعلى الصفحة