روسيا تشترى حصة فى أكبر حقل غاز مصرى بالمتوسط

الإثنين، 09 أكتوبر 2017 12:08 م
روسيا تشترى حصة فى أكبر حقل غاز مصرى بالمتوسط حقل غاز
وكالات الأنباء

مشاركة

اضف تعليقاً واقرأ تعليقات القراء

أنهت شركة "روس نفط" الروسية للطاقة، صفقة شراء 30% من مشروع "ظهر" المصرى للغاز، من شركة "إينى" الإيطالية، حسبما أفادت روسيا اليوم.

وجاء فى بيان الشركة الروسية: "بلغت قيمة شراء "روس نفط" حصة فى حقل "ظهر" للغاز، نحو 1.125 مليار دولار، كما سنعوّض شركة "إينى" عن التكاليف التى أنفقتها فى المشروع".

وهكذا، تصبح "روس نفط" طرفا فى مشروع تطوير أكبر حقل للغاز فى البحر الأبيض المتوسط، جنبا إلى جنب مع شركات عالمية، بحيث توزع الحصص بعد هذه الصفقة لتصبح 30% للشركة الروسية، و60% لشركة "إينى" الإيطالية، و10% لـ"بريتش بتروليوم" البريطانية.

وفى ديسمبر 2016، وقعت "روس نفط" اتفاقا للحصول على حصة 30% من "إينى" مع خيار لشراء 5% إضافية، فى المشروع الذى يعتبر من أهم الاكتشافات فى السنوات الأخيرة.

ومن المتوقع أن يبدأ الحقل بالإنتاج قبل نهاية العام الجارى، إذ سيتم أولا تزويد السوق المحلية بالغاز، ومن ثم سيصدّر للسوق الخارجية.

وتعد "روس نفط" من الشركات ذات الأهمية الاستراتيجية لأسواق الشرق الأوسط وأوروبا لما تمتلكه من خبرة طويلة فى مجال تطوير الحقول البحرية.

وفى عام 2017، وقعت "روس نفط ترادينغ" التابعة لـ"روس نفط" مع Egyptian Natural Gas Holding عقدا لتسليم 10 شحنات من الغاز الطبيعى المسال بنحو 0.6 مليون طن. سلمت منها 0.129 مليون طن خلال النصف الأول من العام الجاري، بقيمة 3 مليارات روبل. 










مشاركة

اضف تعليقاً واقرأ تعليقات القراء
التعليقات 10

عدد الردود 0

بواسطة:

مصرى

اين حصة مصر

اذا كان ده توزيع الحصص بالحقل فاين حصة مصر مالكة الحقل وكيف هللت الحكومة بانه خير لمصر

عدد الردود 0

بواسطة:

عمر حسين

عايزين نفهم. حقوقنا فين

واحنا المصريين الاستفاده فين عايزين نفهم

عدد الردود 0

بواسطة:

نصر توفيق

احنا محتاجين غاز للمشاريع

لية نبيع . و بعدين نرجع نستورد . حد يطلع يفهمنا . السياسة دي ماشية ازاي

عدد الردود 0

بواسطة:

ايمن حسين

احم طيب ده معناه ايه ان الحقل مبقاش بتاعنا واتباع

وكل سنة وانتم طيبين

عدد الردود 0

بواسطة:

محمد

ماهى هي نسبة مصر ؟؟؟

الرجاء التوضيح لنصيب مصر

عدد الردود 0

بواسطة:

هاوى

مصر باعت حصتها للشريك الاجنبى

علشان تدفع مكافأة الفريق القومى

عدد الردود 0

بواسطة:

خالد

فين حقنا

وهكذا، تصبح "روس نفط" طرفا فى مشروع تطوير أكبر حقل للغاز فى البحر الأبيض المتوسط، جنبا إلى جنب مع شركات عالمية، بحيث توزع الحصص بعد هذه الصفقة لتصبح 30% للشركة الروسية، و60% لشركة "إينى" الإيطالية، و10% لـ"بريتش بتروليوم" البريطانية. احنا فين من ده كله احنا اصحاب الارض بس

عدد الردود 0

بواسطة:

مشمش

مش فاهم حاجه....اول مره اكون ( مشمش )

👀..

عدد الردود 0

بواسطة:

خالد

الحقل اسمه ايه

النسب كالاتى : 30% للشركة الروسية، و60% لشركة "إينى" الإيطالية، و10% لـ"بريتش بتروليوم" البريطانية. احنا فين

عدد الردود 0

بواسطة:

عصام

مكرر للتوضيح

للاخوة اللي خايفين علي بلدهم احب أوضح الاتي:- 1- الاتفاق الشريك الأجنبي له 40 % لغاية مايغطى تكلفة الكشف ونفقاته ودى تاخد من 3 الي 4 سنوات . 2- الباقي 60 % مصر ليها الثلثين والشريك الأجنبي له الثلث يعني مصر ليها 40 % والشريك 20 % من البند (2) . كده واضحة ......... 3- بعد ال 3 أو 4 سنوات تنتقل الحصة في بند (1) لمصر يعني بالبلدى كده مصر ليها 80% والشريك 20% بعد 4 سنوات 4- لنا الحق في شراء انتاج الغاز من الشريك الأجنبي بالسعر العالمي يعني نشترى ال 40% بند(1) وممكن نشترى ال 20 % بند (2) واضحة كدة ..... 5- لما نحقق الاكتفاء الذاتي نقدر ندخل نبيع في السوق العالمي زيهم بالظبط 6- طيب ايه حكاية القسمة اللي في الخبر دى ياجماعة عبارة عن نسبة ال 20 % المتبقية للشريك الأجنبي يعني لما يشترى 60% يبقي امتلك 12 % من المشروع( 60% * 20% ) واضحة كده أخيرا هوه احنا ممكن نبيع ونرجع نشترى نقول ايوه لو انا متوقع سعر الغاز حينزل في المستقبل اقدر ابيع دلوقتي وأشترى بعد كدة من السوق العالمي ودى حاجه يعرفها المتخصصون في المجال ده . شكر وأرجو ان يكون الرد وصل

اضف تعليق

تم أضافة تعليقك سوف يظهر بعد المراجعة





الرجوع الى أعلى الصفحة