"النقض" تحدد اليوم مصير منى الشافعى المتهمة بالاستيلاء على 48 مليون جنيه

السبت، 28 أكتوبر 2017 01:30 ص
"النقض" تحدد اليوم مصير منى الشافعى المتهمة بالاستيلاء على 48 مليون جنيه محكمة النقض - أرشيفية
كتبت هدى أبو بكر

مشاركة

اضف تعليقاً واقرأ تعليقات القراء

تصدر محكمة النقض، اليوم السبت، حكمها على  سيدة الأعمال منى الشافعى و4 آخرين بتهم تسهيل الاستيلاء على أموال شركة النصر للاستيراد والتصدير، بما قيمته 47 مليونًا و57 ألف جنيه والتربح والإضرار العمدى.

 

وكان رجال مباحث الأموال العامة العليا ألقوا القبض على منى الشافعى، وعلى منصور رئيس قطاع رأس المال بشركة النصر للاستيراد والتصدير، و4 آخرين بتهمة الاستيلاء على قرابة 48 مليون جنيه مليون جنيه من أموال الشركة والبنك الأهلى.

 

وكشفت التحقيقات، عن  أن منى الشافعى اتفقت مع الشركة على استيراد 400 مليون طن من القمح، وحصلت على تفويض بذلك، وسحبت جزءًا من قيمة المواد المستوردة من رصيد الشركة بالبنك الأهلى، بقيمة تقترب من 48 مليون جنيه، إلا أن الشركة تقدمت ببلاغ لهيئة الرقابة الإدارية بوجود نقص فى رصيدها المالى فى البنك، وانتهى الأمر بإحالة المتهمين الخمسة إلى الجنايات بتهمتى التربح والاستيلاء على المال العام.









الموضوعات المتعلقة


مشاركة

اضف تعليقاً واقرأ تعليقات القراء
التعليقات 2

عدد الردود 0

بواسطة:

مجدى

تحدد مصير منى الشافعى

يعنى أية ان شاء الله حيكون مصيرها بعد الأستيلاء على 84 مليون جنية هيئة المحكمة حتتأسف لها و تطلعها برائة و يصرفولها كمان تعويض

عدد الردود 0

بواسطة:

ادهم

و ايه يعني

ايه المشكلة ؟ هم خلاص خلفوا ال ٤٨ مليون و انتهت القصة ، ايه المشكلة اما تاخد سنه او اتنين سجن بس ضحكت علي الجميع و خدت ٤٨ مليون . بتوع القمح عملوا لهم ايه ؟ و لا عملوا لهم حاجة ، الإعلام عمل شوية زكية في الأول و خلاص و كل شئ انتهي ، واحد من بتوع القمح اشتري أرض في الجبل بفلوس القمح و عمل مزرعة .و كل سنة و انتم طيبين . ليه ما بيطبقوش قانون من اين لك هذا علي الناس دي ؟ مش عارف . بس تقريبا اللي له ظهر ما بينضربش علي بطنه . احنا ينطبق قانون من اين لك هذا علي الغلبان . اما الفطاحل المجرمين الحرامية بتوع الملايين بيقدروا يقوموا اكبر المحامين و بيطلعوهم من المشكلة بكل سهولة .

اضف تعليق

تم أضافة تعليقك سوف يظهر بعد المراجعة





الرجوع الى أعلى الصفحة