أزمة فى مطار القاهرة بسبب إصرار الشرطة على تفتيش رجال الجمارك

الخميس، 29 سبتمبر 2016 04:08 م
أزمة فى مطار القاهرة بسبب إصرار الشرطة على تفتيش رجال الجمارك مطار القاهرة
كتب محمود محيي -رحاب نبيل

مشاركة

اضف تعليقاً واقرأ تعليقات القراء
 
شهدت صالات مطار القاهرة الدولى اليوم الخميس أزمة بين رجال الجمارك والشرطة، عندما رفض عدد من رجال الجمرك الدخول إلى صالات المطار وممارسة عملهم، احتجاجا على إصرار رجال الأمن على تفتيشهم لدى دخولهم إلى الدائرة الجمركية.
 
وصرحت مصادر مطلعة فى المطار، بأن صالات الركاب شهدت مشاجرات بسبب عمليات التفتيش التى تصر سلطات الشرطة على تطبيقها على الجميع حتى مدير أمن المطار، الذى يرضخ للتفتيش الذاتى خلال دخوله الدائرة الجمركية.
 
وأضافت المصادر أن رجال الجمارك فوجئوا بأمناء الشرطة على مدخل صالات السفر والوصول، يصرون على تفتيشهم ذاتيا، رغم أن رجال الجمارك لديهم الضبطية القضائية، ويقومون بعمليات التفتيش، وأصر عدد منهم على عدم الدخول، لافتة إلى أن القيادات الأمنية رفضت الموافقة على قيام مأمور جمرك بتفتيش رجال الجمارك أمام رجال الشرطة كحل وسط للأزمة، ومازالت الأزمة متصاعدة بين الجانبين. 
 
 
 









مشاركة

اضف تعليقاً واقرأ تعليقات القراء
التعليقات 10

عدد الردود 0

بواسطة:

كمال محمد

علشان الفساد كبير قوى

كله عاوز يعيش فى العزبة بتاعته ما المانع من التفتيش هو حرام

عدد الردود 0

بواسطة:

LION

فتشني فتش

هو كله مش عايز يتفتش ليه , عضو مجلس الشعب عمل مشكله الصبح عشان ما يتفتش , وبتوع الجمارك عاملين مشاكل عشان مايتفتشوش ... هو القانون اتعمل لفئه معينه من الشعب والكعب العالي مستثني منها ولا ايه !

عدد الردود 0

بواسطة:

ابو احمد

طالما رافضين التفتيش يبقى في شيئ غلط

البلد مليانه ناس عايزه تشتغل وعلى. استعداد للتفتيش يوميا ومخلصين لبلدهم يقفون معها ولا يتمردون على القوانين

عدد الردود 0

بواسطة:

علاء شامل

احسن خبر قرأته النهارده

لابد من تطبيق القانون على الجميع ولابد من توحيد الاجراءات على الجميع. حينما يعتبر مامورى الجمارك ان تفتيشهم اهانه هذا يعنى انهم لايفهموا القانون. ثم هل يثبت فى يقينهم انهم يهينوا المصريين كل يوم بممارسة التفتيش الجمركى يوميا? حان وقت الصحيان وتطبيق القانون. وياريت تكمل المنظومة على باقى مؤسسات الدولة مثل المرور ... مصلحة الاحوال المدنية .. اقسام الشرطة ..المستشفيان ..الخ

عدد الردود 0

بواسطة:

مواطن

ولاتنسوا تفتيش العاملين

ولاتنسوا تفتيش العاملين خصوصا العاملين في نقل و حفظ امتعة السفر.

عدد الردود 0

بواسطة:

مهند

التفتيش

حصلت نفس المشكله ديه في لندن عند مدخل البرلمان عندما رفض أحد أعضاء البرلمان وهوا من اللوردات المكرمين من الملكه على جهوده في خدمة المجتمع طول عمره ونشبت مشاهده بينه وبين الضابط مسؤول الأمن ورفض التفتيش وتعدى لفظيا على الضابط..وتم أعضاءه من منصبه في مجلس اللوردات والتحقيق معه من قبل الشرطه وأصدر بيان اعتذار للشرطة والشعب..ديه هيا عقليه المسؤلين في بريطانيا علشان كده بريطانيا بلد متقدم .الله يكون في عونك يا سياده الرئيس

عدد الردود 0

بواسطة:

Dr.zzz

تطبيق القانون على الجميع

عدد الردود 0

بواسطة:

م. عزيز

لا توجد غضاضة فى التفتيش

من الغريب ان رجال الجمارك ونواب البرلمان يرفضون التفتيش . لقد كنت دبلوماسيا واحمل جواز سفر دبلوماسى وكنت اخضع للتفتيش فى المطارات مثلى مثل اى راكب اخر، ولا عيب فى ذلك . المشكلة اننا كل واحد فاكر ان على راْسه ريشه ولا يجب تفتيشه . ان كنا نرغب فى عودة السياحة ، فإننا يجب ان نظهر للعالم اجمع اننا نطبق شروط الأمن والسلامة فى جميع مطاراتنا ، وكفانا تصرفات غير مسئولة من البعض . باختصار ، يجب ان يخضع كل من يدخل المنطقة الجمركية للتفتيش بدون اي استثناءات .

عدد الردود 0

بواسطة:

سالم

النهاردة النواب رفضوا التفتيش والجمارك رفضو وبكرة الضرايب وهيرسى التفتيش على عامل البوفية

يا ريس محدش عايز يحترم القانون ، موظف الحكومة من مهامة تطبيق القانون وهو اول من يخالفه مع احترامى للجميع جمارك وضرائب وأطباء وقضاه ومحامين ومهندسين مفيش حد فوق القانون واللى مش عاجبة من الجمارك يتفضل يستقيل مش هتقف عليه ، بس دول يا ريس لو محترموش القانون وهم القدوه يبقى محدش من المواطنين مطالب باحترامه وتبقى فوضى

عدد الردود 0

بواسطة:

بهوات

عندنا نسبة القنعرة فى الدم مرتفعة ، ولما بنسافر بره بنتفتش فوق تحت ومبنقولش بم بم

ازاي بيه فى الجمارك بتفتش ،،،، هو انت متعرفش أنا مين ؟؟؟

اضف تعليق

تم أضافة تعليقك سوف يظهر بعد المراجعة





الرجوع الى أعلى الصفحة