نائب: السيسي يدعم الاقتصاد بأفكار غير تقليدية.. والفكة مشروع ناجح

الأربعاء، 28 سبتمبر 2016 10:04 ص
نائب: السيسي يدعم الاقتصاد بأفكار غير تقليدية.. والفكة مشروع ناجح الرئيس عبد الفتاح السيسى
كتب ــ أمين صالح

مشاركة

اضف تعليقاً واقرأ تعليقات القراء

قال ماجد طوبيا عضو مجلس النواب عن حزب حماة الوطن، إن الرئيس عبد الفتاح السيسى حريص على دعم الاقتصاد المصرى بكل الأفكار غير التقليدية، وآخرها دعوته لترك الفكة فى البنوك لاستغلالها فى تطوير وتنمية العديد من المشاريع القومية فى مختلف المجالات.

 

ولفت طوبيا فى بيان له اليوم، أن فكرة ترك الفكة من الممكن أن تبدأ من البنوك ويمكن تحصيلها من خلال فواتير الغاز وفواتير الكهرباء وفواتير المحمول، وتحصيل كل هذه الفكة لصالح صندوق قومى باسمها يستغل فى تطوير وتنمية مختلف المشاريع المصرية الكبرى.

 

وشدد طوبيا أن رؤية الرئيس تجاه هذا الأمر عبارة عن مزج بين المبادرات الشعبية والرسمية وتكاملهما معا لتطوير الاقتصاد ودفعه إلى الأمام، لافتا إلى أن هذه الفكرة فى حال تبنيها من المصريين من الممكن أن توفر ما لا يقل عن 15 مليار جنيه للدولة، وهى اختيار طوعى من أى مصرى يحب أن يساند بلده فى هذه المرحلة.

 










مشاركة

اضف تعليقاً واقرأ تعليقات القراء
التعليقات 4

عدد الردود 0

بواسطة:

محمد

ابوحاتم

وفين افكاركم يانواب الشعب ولا بس موافقون وبس

عدد الردود 0

بواسطة:

بنت البلد

السحب الالي من البنك

انا مصرية مقيمة بالامارات الحبيبة في توجد فكرة كتير كويسة وبنفس الوقت بتساهم بعمل انسان .. حسابنا بالبنوك وعند اجراء اي سحب تظهر شاشة وتسال العميل هل تريد التبرع بدرهم واحد فقط لمساعدة الهلال الاحمر .. نقول نعم ميتم عملية السحب ونحن نسحب فلوسنا والحمد لله فيها بركة مهما كانت قليلة اقسم بالله مافي مرة سحبت واتجاهل هذه الرسالة بالعكس ساعات اقوم باجراء السحب علي دفعات كي اتبرع لصالح الهلال اذا ممكن الفكرة دي تكون بمصر هل تريد التبرع بجنية لصالح بناء العشوائات نفرض فبهذا نكون ساهمنا بعمل انساني ونطلب من الله التوفيق للجميع . حفظ الله مصر والامارات والامة العربية جميعا

عدد الردود 0

بواسطة:

كوكو واوا

فكها علينا يا رب

الأفكار جميله و لكن الإنتاج أجمل !!!

عدد الردود 0

بواسطة:

الدكتور

احتراما و تقديرا لكن لازم نعرف الابعاد حتى لا تقع الفاس فى الراس

وساعتها ها نقول يا ريتنا الشعب المصرى ما يحبش انة يجبر على حاجة دى اولا وبعدين لو بصينا على مرتبات الناس وتعاملاتها المادية اصبحت معظمها فكة . الناس دلوقتى بتدور على النص جنية ة الربع جنية الشارع اختلف سلوكة المادى زى ما اختلفت حاجات تانية كتير و دة طبعا لعديد من المشاكل الموجودة الان مطالب و مفيش ما يكفى وضرورة و مفيش ما يكفى وو لو سألت حد يقولك الحزام اتقطع وقرب يجيلنا جفاف وفى ناس بتتخن لكن للاسف كل حاجة علينا احنا مش عارفين لية . دة رأى الشــــــــــــــــــــــــــــــارع ودة مهم جدا جدا فى حاجات كتير قوى لازم نعمل حسابها كويس والا راحت كل حاجة بأختصار و بكل صراحة وافرة . يقال مش كفاية المدفوع عن غير وجة حق و بدون فانون ولا فايدةو لا عايدة بدل خمسة هايبقى عشرة دة بند معاملة واحد اجمل باقى شهرك ياعم تلاقى انك دفعت 5- 7 % فكة فى الشهر ما بتاخدهمش علاوة . كدة بتسحب منك و احاجة بتغلى برضة يعنى مفيش فايدة المنحوس منحوس ولو علقة على باب بيتة فانوس طب نعمل اية تانى . الحكومة عايزانا نعمل اية هما لو خدوا من اصحاب المشاريع 5000 او 10000 جنية هاتأثر عليهم دا احنا ينفاصل مع البياع فى النص جنية كمان دة عايزين يخدوة اضعاف . دة راى الشارع عزيزى الرئيس الموقر و يا نواب مصر و لكم ما ترون يجب ان نرى الشعب من بينة و لا ننظر الية من برج عالى . اسف ولكن امانتى فيما اسمعة من معاناة و اراء للناس وجبت على ان افصح بما اسمعة .

اضف تعليق

تم أضافة تعليقك سوف يظهر بعد المراجعة





الرجوع الى أعلى الصفحة