"تعليم الجيزة": 80% من كتب "أولى ثانوى" بالمدارس.. والعجز بالصف الثالث

الأربعاء، 28 سبتمبر 2016 06:00 ص
"تعليم الجيزة": 80% من كتب "أولى ثانوى" بالمدارس.. والعجز بالصف الثالث طلاب -صورة أرشيفية
كتبت إيناس البنا

مشاركة

اضف تعليقاً واقرأ تعليقات القراء

أكدت الدكتورة بثينة كشك، وكيل وزارة التربية والتعليم بمحافظة الجيزة، أن معظم كتب النقل وصلت للمديرية وتم توزيعها على مدار اليومين الماضيين على معظم طلاب المدارس.

وأوضحت وكيلة الوزارة، فى تصريحات خاصة لـ" اليوم السابع"، أن ما يقرب من 80% من كتب الصف الأول الثانوى، وصلت للمدارس، مشيرة أن هناك عجز فقط بكتب الصف الثالث الثانوى ستحل سريعا.

وأشارت إلى أنه تم إصدار قرار إدراى بتوقيع عقوبات على مديرى المدارس المقصرين فى تسليم الكتب أو توزيعها على الطلاب فى موعد أقصاه نهاية الأسبوع.

وكان محافظ الجيزة قد أقال أمس مدير مدرسة فاروق وهدان ببولاق الدكرور، بعد تقصيره الشديد بعمله فى توزيع الكتب على الطالبات وبعض الخدمات بالمدرسة.

 










مشاركة

اضف تعليقاً واقرأ تعليقات القراء
التعليقات 2

عدد الردود 0

بواسطة:

نادر محمد احمد

كدب!!!

الكلام ده كدب ومحصلش انا بنتي في اولي ثانوي ومستلمتش حاجه وهي في مدرسه من اكبر واغلي مدارس الجيزه لما انتوا مش مستعدين لدخول المدارس و المدارس ميعادها جه فجاءة بتدخلونا ليه وازاي الكتب الخارجيه تبقى موجوده وكتاب الدراسه مش موجود المدرس بقي عنده حجه انه ميشتغلش انتوا بتشجعوا الدروس الخصوصبه والكتب الخارجيه يا جهله يا ظلمه

عدد الردود 0

بواسطة:

احمد على

كلام السيد وزير التربيه دائما كدب والسبب ماهو اتى

وزير التربيه والتعليم مش عايز يبطل كذب ومش عارف ليه الحكومه لاتغيره ؟ والسبب فى قولى هذا ان نجلى ذهب الى مدرسته ( طاهر بك الاعداديه بالورديان بالاسكندريه) وطبعا لم ياخذ اى درس وطلب استلام الكتب حسب ماصرح وزير التربيه والتعليم وكلام الوزير ان يستلم التلاميذ الكتب بصرف النظر عن دفع المصاريف الدراسيه وكانت اجابة مسئولى المدرسه يجب ان تسدد الرسوم اولا قبل استلام الكتب وكانت رد التلاميذ ان الوزير صرح فى جميع وسائل الاعلام بصرف الكتب بغض النظر عن دفع المصاريف مكانت اجابه مسئولى المدرسه ( روحوا للوزير استلموا الكتب) ايه رايك باسيادة الوزير ؟ ولا تعليق

اضف تعليق

تم أضافة تعليقك سوف يظهر بعد المراجعة





الرجوع الى أعلى الصفحة