مسئولو "الاتصالات" و"المالية" يجتمعون للمرة الثالثة لحسم أسعار "كروت الشحن".. رئيس جهاز حماية المستهلك: كارت الشحن فئة 100 لن يزيد عن 105 جنيهات.. و7 سنوات حبس لكل من يرفع أسعار كروت الشحن من التجار

الإثنين، 19 سبتمبر 2016 07:26 ص
مسئولو "الاتصالات" و"المالية" يجتمعون للمرة الثالثة لحسم أسعار "كروت الشحن".. رئيس جهاز حماية المستهلك: كارت الشحن فئة 100 لن يزيد عن 105 جنيهات.. و7 سنوات حبس لكل من يرفع أسعار كروت الشحن من التجار اللواء عاطف يعقوب رئيس جهاز حماية المستهلك
كتب هبة السيد - أحمد حسن

مشاركة

اضف تعليقاً واقرأ تعليقات القراء

كشف اللواء عاطف يعقوب، رئيس جهاز حماية المستهلك، أنه حتى الآن لم تصدر قرارات واضحة من شركات الاتصالات حول زيادة كروت الشحن. وأضاف اللواء عاطف يعقوب، فى تصريح خاص لـ"اليوم السابع" أن هناك تنسيقا بين الجهاز والنيابة العامة والشرطة لمواجهة قيام التجار برفع قيمة أسعار كروت الشحن، لافتًا إلى أنه تم القبض على 3 تجار بمنطقة حدائق القبة بعد قيامهم برفع أسعار كروت الشحن.

 

وأشار إلى أن الجهاز فى انتظار القيمة التى تحددها هيئة الضرائب بعد تطبيق قانون القيمة المضافة، لافتا إلى أن سعر كارت الشحن فئة الـ10 جنيهات يباع للتاجر بـ 870 قرشًا، ومن المتوقع أن تصل قيمة كارت الشحن بعد تطبيق قانون القيمة المضافة لـ10.5 جنيه فقط.

 

وأوضح رئيس جهاز حماية المستهلك، أنه بالنسبة لكارت الشحن فئة الـ100 جنيه من المتوقع أن تصل قيمته بعد تطبيق قانون القيمة المضافة لـ105 جنيهات، وفى حال وجود أى زيادات أخرى فى هذه الأسعار يجب أن تعلنها شركات المحمول. وأشار إلى أن هناك جريمة ضريبية تدعى "التربح من ضريبة" داخل القانون تصل عقوبتها من 5 إلى 7 سنوات، مضيفا أنه تواصل مع جهاز تنظيم الاتصالات لطرح كروت مميزة بعد تطبيق قانون القيمة المضافة عليها.

 

وحذر اللواء عاطف يعقوب، رئيس جهاز حماية المستهلك، التجار من بيع السلع المسعرة بغير أسعارها الرسمية، لافتا إلى أنه تواصل مع جهاز تنظيم الاتصالات لطرح كروت مميزة بعد تطبيق قانون القيمة المضافة عليها، لأن هناك عملية لم كروت من السوق، حتى لا يتم التربح من الكروت بشكل كبير، مضيفًا: "ولو حد باع الكروت القديمة بالسعر الجديد هيدخل السجن".

 

وفى السياق ذاته أكد مصدر حكومى رفيع المستوى لـ"اليوم السابع" أن مسؤولى الجهاز القومى لتنظيم الاتصالات ومسئولى وزارة المالية يستكملان المناقشات الخاصة بأسعار كروت الشحن المدفوع مقدما، بعد إقرار ضريبة القيمة المضافة صباح اليوم الاثنين. وارتفعت الضرائب على المحمول من 15% إلى 22%، منها 13% ضريبة قيمة مضافة و8% ضريبة سلع الجدول، حيث يتم تطبيقها على 108% وليس 100%.

 

ويعد الاجتماع هو الثالث بين مسئولى جهاز الاتصالات والمالية بشأن أسعار كروت الشحن، وكان مصدر مسئول بالجهاز القومى لتنظيم الاتصالات قد أكد أن المهندس مصطفى عبد الواحد، القائم بأعمال رئيس جهاز تنظيم الاتصالات، والمهندس محمود الجونى المسئول بالجهاز، اجتمعا بوزارة المالية مساء أمس الأحد لبحث آليات تنفيذ الزيادات الجديدة بكروت الشحن المدفوع مقدما، لاسيما وأن المذكرة التنفيذية للقانون لم تصدر بعد اجتماع جمعهما بممثلى شركات المحمول الذى عقد بمقر الجهاز.

 

وتسعى وزارة الاتصالات والشركات لإصدار الأسعار الجديدة لكروت الشحن حتى يتسن توفيرها للمستخدمين، ذلك فى الوقت الذى تسبب فيه قرار شركات المحمول بقصر بيع الخطوط بالمنافذ الرسمية لديها ضجة من جانب التجار. وتوقفت عمليات الشحن فى العديد من المحال التجارية للمواطنين لحين إصدار الحكومة للأسعار الجديدة، لاسيما بعد أن استغل الأمر العديد من التجار تطبيق زيادات ضريبية لرفع السعر، على الرغم من حصولها عليهم من الشركات بالأسعار القديمة.

 

وكشفت مصادر مطلعة أثناء اجتماع شركات المحمول بممثلى الحكومة، عن نشوب أزمة، بين ممثلى الحكومة وشركات المحمول، بسبب مطالبة الأول تحمل شركات المحمول نسبة 3% من ضريبة القيمة المضافة المفروضة على عملاء الكارت المدفوع مقدما "كروت الشحن".

 

وكان اجتماع قد بدأ بين ممثلين من الحكومة من الجهاز القومى لتنظيم الاتصالات ومصلحة الضرائب المصرية وجهاز حماية المستهلك، أمس الأحد، مع ممثلين عن شركات المحمول الثلاثة العاملة بالسوق المصرية، لبحث أسعار كروت الشحن عقب تطبيق ضريبة القيمة المضافة.

 

ووفقا للمصادر، فإن ممثلى شركات المحمول يعقدون حاليا اجتماعات منفردة للتواصل مع قيادات شركاتهم لبحث مقترح الحكومة بشأن تحمل نسبة من ضريبة القيمة المضافة على كروت الشحن. ولفتت المصادر إلى أن الجولة الأولى من الاجتماع تم الاتفاق خلالها على رفض مقترح تخفيض عدد المكالمات مقابل عدم زيادة أسعار كروت الشحن، وفقا لرغبة ممثلى شركات المحمول الذين أكدوا تعارض المقترح السابق مع عروض الباقات الشهرية للعملاء، واستقروا على زيادة سعر كروت الشحن مع الترويج لعروض تحفيزية للعملاء بزيادة عدد المكالمات.

 









الموضوعات المتعلقة


مشاركة

اضف تعليقاً واقرأ تعليقات القراء
التعليقات 10

عدد الردود 0

بواسطة:

عبدالصبورمحمد

سوهاج

انا عبدالصبور محمد عبدالصبور عبدالحميد 20سنه من سوهاج مركز دار السلام قريت النغاميش وبنقول حرام حرام حرام الي الدميه بقيت فيه ده كرت الشحن 12 التحويل 14 علبت السجاير الكيلو باترا 13 حرم ده في ناس مش لقيه تاكول والله والاسعار زاده كده حسبي الله ونعم الوكيل

عدد الردود 0

بواسطة:

التاجر مندى

الناش دى بتتكلم من فضاء

ايه هو ان السعر للتاجر 8.7 قرش والله سعر الكارت جملة 9.8 دى ناس مش حاسة بحد وبتتكلم من فضو طيب هات لى بعشرة تلاف جنية ب8.7 اللى انت بتتكلم عليها دى

عدد الردود 0

بواسطة:

مصطفى

المافيا

ربطة الكروت تحتوى على عشرة كروت يشتريها بائع القطاعى حاليا ب 108 جنيهات على اقل سعر .. هيبيع ازاى ؟ فى كتير من المحلات اللى بتشتغل فى الكروت هتبطل تبيعها .. مش عشان يوفروا للناس سلعة ضرورية بيكسبوا فيها قروش فى النهاية يتعمل ليهم قضية تخسرهم كتير ومش ذنبهم .. فى مافيا فى تجارة الكروت .. زى سلع كتيرة .. يبقى الحل اية .. يتم توفير كروت الشحن فى مجمعات تحيا مصر للسيارات التابعة لهم بالسعر الرسمى المقرر بحيث هما يستلموا الكروت بالسعر المقرر وتاجر القطاعى يعرف يكسب منها .. او يتم بيع الكروت بمكاتب البريد ..

عدد الردود 0

بواسطة:

قنا

قنا

والله حكاية القيمة المضافة دي فتنة وربنا يستر ع البلد

عدد الردود 0

بواسطة:

الاسكندراني

ليه

ليه بتعملوا فينا كده سجاير وبطلناها ..وفواتير كهربا وميه وغاز ودفعناها.واللحه والسمك والفراخ علينا حرمناها والفاكهه بقى لنا مده ماشفناها ..ناقص الهوا تعملوا عليه ضريبه بس ياريت ضريبه هوا الساحل ماتكونش زي ضريبه اسطبل عنتر والدويقه.واذا كانش كده يبقى نسكت لاننا فهمناها ...خنقتونا .منكم لرب السما اللي بناها .

عدد الردود 0

بواسطة:

ابو العربى

هوه احنا عندنا جهاز حمايه مستهلك

ياناس احنا مفيش عندنا جهاز حمايه مستهلك و الجدع يتواصل مع الجهاز

عدد الردود 0

بواسطة:

مواطن مصرى

مجرد اقتراح خارج الصندوق

اصلا الخدمه مسعره بازيده من تكلفتها و بهامش ربح ضخم يدخل فى جيب المصريه للاتصالات و ايضا شركات المحول فدقيقه المحول ب 14 قرش و كسر الدقيقيه يعتبر دقيقه ايضا و هذا السعر لم يتحرك منذ عام 2010 اذا لماذا لا تقوم الحكومه بعمل تخفيض فى اسعار الدقيقه لتكون 13 قرش مثلا او 12 قرشا و الفرق بين السعر القديم و السعر الجديد للدقيقه يتم تجميعه ليمثل قيمه الضريبه الجديده و عندها لن يتاثر المواطن بالضريبه الجديده

عدد الردود 0

بواسطة:

الاسكندراني

لإيه

ليه احنا يامصريين طول عمر اللي عايش نضيف وبيتحرى الحلال في كفالة نفسه واسرته تعبان من مئات السنين والضرايب ماتوجعش حد غيرنا من ايام مافرض المجلس البلدي ضريبه على بائعي الفجل فكتب جدنا بيرم بيت شعره الشهير ...يابائع الفجل بالمليم ...كم للفلاح وكم للمجلس البلدي ....يعني طول عمرنا احنا الحيطه الواطيه من الجدود ...اتخنقناااااااااااا...حسبنا الله ونعم الوكيل .

عدد الردود 0

بواسطة:

محمد البكري

كلام فاضي

الكارت بيطلع من شركات الاتصالات ب 9.54 ج شامل 15? ضريبة مبيعات لما تتلغي وتطبق القيمه المضافه 13? يبقي الكارت يرخص مش يغلي ده شغل استعباط

عدد الردود 0

بواسطة:

عين علي الحكومة

ماهو جهاز حماية المستهلك ؟؟

يا ساده جهاز حماية المستهلك يعمل ضد المستهلك.. الحكومه تبني والشعب يدفع الثمن.. قاطع كروت الشحن كلها خليك راجل وايجابي مره واحده في حياتك.. محتاج حد اركب وروحله. اخسر فلوس بس من غير مايستفادو منك لابد من محاكمة الجهاز القومي للاتصالات لابد من محاكمة جهاز حماية المستهلك #مش_هنشحن #خليك_راجل_ووقف_حالهم

اضف تعليق

تم أضافة تعليقك سوف يظهر بعد المراجعة





الرجوع الى أعلى الصفحة