إحالة أصحاب 3 أكشاك بالقبة لمحاكمة عاجلة لبيع كروت شحن بأزيد من سعرها

الإثنين، 19 سبتمبر 2016 01:31 م
إحالة أصحاب 3 أكشاك  بالقبة لمحاكمة عاجلة لبيع كروت شحن بأزيد من سعرها شرطة-أرشيفية
كتب كريم صبحى

مشاركة

اضف تعليقاً واقرأ تعليقات القراء

أمرت نيابة حدائق القبة برئاسة المستشار عبد الرحمن شتلة وبإشراف المستشار إبراهيم صالح المحامى العام  بإحالة أصحاب 3 أكشاك للمحاكمة العاجلة أمام الجنح،  لبيعهم كروت الشحن بزيادة عن ثمنها بـ5 جنيهات.

وحددت النيابة جلسة 21 سبتمبر أولى جلسات محاكمتهم بتهمة بيع سلعة بأعلى من سعرها الرسمى.

وكشفت تحقيقات النيابة  أن ضابط تنكر فى شخصية زبون وشن حملة على الأكشاك ، وطلب شراء كروت شحن من أصحابها، وكشف أنهم يبيعون الكروت بأسعار أغلى من ثمنها.

وتمكن رجال الشرطة من ضبط "مصطفى ا" صاحب كشك وبحوزته 600 كارت "اتصالات" ومبلغ 750 جنيها حصيلة بيع الكروت بأعلى من ثمنها،وضبط "مصطفى ع" صاحب كشك بشارع مصر والسودان بحوزته 400 كارت "اتصالات" و400 جنيه حصيلة بيع الكروت بأعلى من ثمنها، بينما ضُبط المتهم الثالث صاحب كشك بحدائق القبة وبحوزته كروت شحن "اتصالات".

وتبين من التحريات والتحقيقات أن المتهمين استغلوا شائعة زيادة أسعار كروت شحن الهاتف المحمول بسبب القيمة المضافة، وباعوا تلك الكروت للمواطنين بأعلى من الأسعار الرسمية بـ5 جنيهات.

 

 









الموضوعات المتعلقة


مشاركة

اضف تعليقاً واقرأ تعليقات القراء
التعليقات 4

عدد الردود 0

بواسطة:

zahid man

طهطا محافظه سوهاج

طهطا كلها تبيع كروت الشحن ازيد من التسعيره فى ظل وفاه مكتب تموين طهطا والجهات الرقابيه وموظفيها الذين يتقاضو مرتباتهم بدون عمل رغيف الخبز ناقص الوزن ويباع للمطاعم ويتم نقله بالتروسيكل بعد صلاه الفجر بساعه ومحلات الكروت بمركز طهطا تبيع ازيد من التسعيره والقمامه بالشوارع الفرعيه من شوارع المحطه وبورسعيد والجهاد وعرابى فعلا مدتنه منكوبه بموظفيها ورئيس مدينتها واتحدى ينزل صحفى اليوم السابع ويسال المواطنين عن اسم رئيس مدينتهم او اوصاف شكله

عدد الردود 0

بواسطة:

هانى

الجلاد هو المتهم

أقسم بالله انتم ظلمه وانتم اللى المفروض تتحاكموا محاكمات عاجله جدا وتاخدو اعدام ياظلمه التجار الكبار هم اللى رفعوا السعر والشركات توقفت عن توريد الكروت والمواقع عشان تطبع كارت على ورقة طبع الورقه تكلف نص جنيه عشان غليت بردو عشان الدولار وعشان تحول من الموقع على خط عادى وتبيعه من الخط العادى بيتخصم رسوم على ال 100 3 جنيه ..ياظلمه

عدد الردود 0

بواسطة:

احمد جميل

قشطة

ايوه كدا لو كل أصحاب المحلات والاكشاك حسوا إن في عقاب الكل يظبط لازم رقابه صارمة وعقاب صارم اقشطه يا حكومه

عدد الردود 0

بواسطة:

يوسف

ربنا يهديكم وتشوفوا شغلكم على طول وشكرا للضابط الذى تنكر

الاستغلال من كل التجار

اضف تعليق

تم أضافة تعليقك سوف يظهر بعد المراجعة





الرجوع الى أعلى الصفحة