مدير الإعلام بـ"المرور" يؤدى التحية العسكرية لضحايا حوادث الطرق فى مصر

الأربعاء، 31 أغسطس 2016 11:07 م
مدير الإعلام بـ"المرور" يؤدى التحية العسكرية لضحايا حوادث الطرق فى مصر العقيد ايمن الضبع
كتب رامى المصرى

مشاركة

اضف تعليقاً واقرأ تعليقات القراء
أدى العقيد أيمن الضبع، مدير الإعلام بالإدارة العامة للمرور، التحية العسكرية لضحايا حوادث الطرق السريعة فى مصر، والوقوف دقيقة حدادًا على أرواحهم.
 
 
 
وأوضح العقيد أيمن الضبع، مدير الإعلام بالإدارة العامة للمرور خلال حواره مع الإعلامى أحمد موسى، أن حوادث الطرق فى مصر مؤلمة، لافتًا إلى أنه كمسئول يتألم على الحوادث يوميًا أكثر لكونه "مواطنًا ومسئولا".









مشاركة

التعليقات 5

عدد الردود 0

بواسطة:

Moustafa

Not enough

This is just a show from people having no knowledge and are responsible of the death of thousands of Egyptians every year. These guys need to go to Europe or North America to study how the traffic and roads are designed and how the people are tested before driving.

عدد الردود 0

بواسطة:

العيون المصرية

نريده تكريما عمليا

عفوا..!! نريد إجراءات رادعة بداية من إستخراج رخص قيادة السيارات على أن تمنح طبقا لنتيجة إختبار القياده العملى بخروج السائق للطريق العام ورد فعله لمواقف معينه ويتم عمل حملات من مباحث المرور وسط الركاب للتأكد من صلاحية السائق للقيادة والتعامل مع الركاب، مع ضرورة تشكيل لجان لتسلم الطرق المرصوفه على أن يكون أساسيا فى عضويتها فنى طرق تابع لإدارة المرور، مع مراقبة الطرق بين المحافظات وخاصة التى تكثر الحوادث عليها لمعرفة الأسباب وحلها جذريا إضافة لوجود جهاز إنقاذ للطرق يشمل ونش رفع وآخر سحب وسيارة مجهزة للتعامل مع السيارات المغلقة على من فيها وسلمت مصر وشعبها من كل شر.

عدد الردود 0

بواسطة:

أمين عبدالفتاح حسن

نفسى في حاجة أسمها الإنضباط ترجع تانى للداخلية قبل المواطنين !

أنا عايز أسأل سؤال للباشا الوزير : فين يا سيادة الوزير دوريات المرور الراكبة للدراجات البخارية و إل كانت بتلف وترقب المرور بـ شوارع القاهرة و الأسكندرية وكلنا لما كنا بنبقى سايقين و ضابط المرور ماشى جنبنا كنا بنلم الدور و بنمشى آخر إحترام .. أمال بتدربوهم ليه على قيادة الموتسيكلات فى الكلية .. فين مظهر عساكر المرور الدرجة الأولى ؟ !! ( الجتت ) بتوع زمان ! كلهم مجندين ( معصفرين ) لابسين ملابس ليس لها علاقة لا من قريب ولا من بعيد بالبوليس أو المرور !! لو سمحت أطلب من وزير الإنتاج الحربى يفصل لهم ملابس في ورش المصانع تبعث على إحترام المواطنين تانى لهم ..الله ينتقم من إل ضيعوا فلوس الداخلية على بنااا الفلل فى الشيخ زايد و سخر عساكر الحكومة لشخصه ! لأ وخد براءة أخرتها !! .. أساس أداء الشرطة الجيدة "الظبط و الربط" يا ..سيادة الوزير .. أعجبني · رد · الآن · تم تعديله

عدد الردود 0

بواسطة:

عصام

هاهاهاهاهاها

أنا شفت المنظر ده فين قبل كده؟ حد يفكرنى لو سمحتم!

عدد الردود 0

بواسطة:

sameh

الطرق في مصر

اشتغلت في مشروعين للطرق بالخليج وبصراحة لا يوجد في مصر طرق اللهم الا طريق القاهرة -الاسكندرية الصحراوي شوفوا مين اللي عمله واتعلموا منه غير كده عك. في حاجة اسمها دراسة مرورية لدراسة حجم المرور المتوقع وبعدها تصميم الطريق من حيث عدد الحارات والمنحنيات والكباري ... وتوسعاته المستقبلية وبعدها تحديد مواصفات الطريق وعمل الجسات اللازمة لتصميم طبقات الرصف (سمك واجهادات ....) وبعد كده التنفيذ وجودته. يوجد حاليا معدات حديثة لضبط ميول الطرق العرضية والطولية نراها ف الخليج ولا نراها بمصر تنعدم معها ذبذبة الطرق وتصل بالطرق الي جودة عالية. وجود طريق مضبوط يقلل من حوادث السيارات ويحفظ حياة الناس ويقلل من استيراد قطع غيار السيارات وطبعا ده بالأضافة الي ضرورة التوعية المرورية للشعب ولنبدا من المدارس وضباط المرور لأن بعضهم لا يعلم عن قواعد المرور شيئا والدليل الأشارت الضوئية اللي اتركبت ف الشوارع من حيث اماكنها وزمن تغيير الأضواء وتتابعها.

اضف تعليق

تم أضافة تعليقك سوف يظهر بعد المراجعة





الرجوع الى أعلى الصفحة