وزارة الخارجية تحصل على بيانات الطفل المهاجر إلى إيطاليا لعلاج شقيقه

الخميس، 25 أغسطس 2016 12:35 م
وزارة الخارجية تحصل على بيانات الطفل المهاجر إلى إيطاليا لعلاج شقيقه المتحدث الرسمى باسم وزارة الخارجية المستشار أحمد أبو زيد
كتب - أحمد جمعة

مشاركة

اضف تعليقاً واقرأ تعليقات القراء

صرح المتحدث الرسمى باسم وزارة الخارجية المستشار أحمد أبو زيد، بأن السفارة الإيطالية بالقاهرة أخطرت وزارة الخارجية، صباح اليوم الخميس، بأنها تواصلت مع أسرة الطفل المصرى (أحمد فؤاد مرعي) والذى غادر البلاد بشكل غير شرعى إلى إيطاليا الأسبوع الماضى، وذلك للمساعدة فى نقل شقيقه (أشرف فؤاد مرعي) بمحافظة كفر الشيخ إلى إيطاليا للعلاج بعد توفر تمويل من جانب عدد من رجال الأعمال والأسر الإيطالية.

 

وقامت السفارة الإيطالية بموافاة وزارة الخارجية بكافة البيانات الخاصة بالأسرة، والتى تبين منها أن الاسم الصحيح للطفل هو "أشرف فؤاد مرعي"، مؤكدة حرصها على أن تكون السلطات المصرية على علم بما تقوم به من إجراءات لسفر الطفل إلى إيطاليا للعلاج، موضحة أن القوانين الإيطالية تقضى بالتجاوب مع أى مطلب خارجى للعلاج فى إيطاليا طالما توفر التمويل اللازم وتم التحقق من الحالة الصحية.

 

وأضاف المتحدث باسم الخارجية، بأن وزارة الخارجية قامت على الفور بموافاة الجهات المعنية بالبيانات المشار إليها للتواصل مع الأسرة والتأكيد على استعداد الدولة لعلاج الطفل "أشرف فؤاد مرعى" على نفقتها.

 










مشاركة

اضف تعليقاً واقرأ تعليقات القراء
التعليقات 10

عدد الردود 0

بواسطة:

مهندس/ وائل عبد العزيز

وحياة ابوكو سيبوه يروح يتعالج صح وبلاش تاخدكو الكرامة اوي كدة

كلنا عارفين انكو ما اهتميتوش غير لما القصة انتشرت في العالم والناس كلت وشكو (كالعادة) فسيبوا بأة الواد يتعالج في ايطاليا ما دام اخوه الطفل جازف بنفسه عشان يعالجه. ولو عايزين يعني اوي اوي كدة تعالجوا حد: فيه طابور طويل من المرضى ف مصر اخواتهم ما بيعرفوش يعوموا، ياريت تعالجوهم.. بلاش، اقول لك؟ خلي قنصلياتك النايمة تهتم بمشاكل اللي بيتقتلوا ويتدهسوا في الدول العربية وما لهمش دية.. صح كدة يا حمادة؟

عدد الردود 0

بواسطة:

محمد

اللي اختشوا ...؟؟

التعليق فوق .. لنا الله

عدد الردود 0

بواسطة:

برافو

برافو 1

برافو 1

عدد الردود 0

بواسطة:

سليم

إرحموا من في الأرض يرحمكم من في السماء

***

عدد الردود 0

بواسطة:

حسين

يا حول الله

من يومين كان محافظ البحيره بيقول ان مفيش حد بالاسم دا ودى اشاعه

عدد الردود 0

بواسطة:

gf

عجبى

وفين محافظة البحيرة التى أعلنت ان القصة مختلقة وغير حقيقية؟

عدد الردود 0

بواسطة:

مواطن مفروس و مذلول

ينبوع حنان

فجأة افاقت وزارة الخارجيةوانتفضت لما المحروس اشرف كشف عورتها وتقصيرها فى البر والجو والبحر امام العالم واصبحت هى ودولتها ينبوع حنا!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!ن

عدد الردود 0

بواسطة:

احمد عبدالله

قالك محافظ البحيره !!

محافظ البحيره ولا يعرف مكان البحيره .. بتسالوه عن طفل من البحيره يا عم ارحمونا وبطلو احراج للمحافظين .. استرو عليهم دول زى اخواتكو يا ناس سيبوهم يكونو مستقبلهم ومستقبل اولادهم فى هدوء لو سمحتو .

عدد الردود 0

بواسطة:

ahmed ali

الحكايه فلسوا . أهل الواد حطوه علي المطاط ليعبر البحر من أجل تكوين مستقبل الأسره !

-الغلابه في كفر الشيخ والبحيره بيضحوا باولادهم من أجل حياه أفضل !

عدد الردود 0

بواسطة:

مواطن مطحون

حسبي الله ونعم الوكيل

حسبي الله ونعم الوكيل في حكومة اللي وزرائها يكسنون الفنادق الفاخرة ومش عارفة تعالج مواطنيها وتجبرهم على الهروب للبحث عن بلد يحترم الإنسان عاشان يتعالج فيه .

اضف تعليق

تم أضافة تعليقك سوف يظهر بعد المراجعة





الرجوع الى أعلى الصفحة