مستحقات "الكهرباء" لدى الموسسات الحكومية تتجاوز الـ18 مليار جنيه.."مياه الشرب والصرف الصحى" 5 مليارات و"الأوقاف"1.5 مليار.. مصدر: أصبحت أضغاف "المنزلى" و"التجارى".. ويؤكد:لا نستطيع تطبيق القانون

الخميس، 25 أغسطس 2016 06:00 ص
مستحقات "الكهرباء" لدى الموسسات الحكومية تتجاوز الـ18 مليار جنيه.."مياه الشرب والصرف الصحى" 5 مليارات و"الأوقاف"1.5 مليار.. مصدر: أصبحت أضغاف "المنزلى" و"التجارى".. ويؤكد:لا نستطيع تطبيق القانون ترشيد الاستهلاك بالكهرباء
كتبت رحمة رمضان

مشاركة

اضف تعليقاً واقرأ تعليقات القراء

كشف مصدر مسئول بوزارة الكهرباء والطاقة المتجددة المصرية، أن مديونيات الجهاز الإدارى للدولة للوزارة تجاوزت الـ18 مليار جنيه على مدار السنوات الماضية حتى الآن.

 

وأوضح المصدر فى تصريحات خاصة لـ"اليوم السابع"، أن أكثر الوزارات المديونة لوزارة الكهرباء هى وزارة الأوقاف، والتى بلغت مديونيتها مليار و نصف مليار جنيه بسبب زيادة الاستهلاك بدور العبادة والمبانى التابعة لها، وتأتى الوحدات المحلية فى المرتبة الثانية لأكثر الجهات المديونة لوزارة الكهرباء بمبلغ 800 مليون جنيه.

 

وأشار إلى أن مديونية الهيئات الخدمية لشركات توزيع الكهرباء بلغت 320 مليون جنيه وبلغت مديونيات القطاع السياحى 80 مليون جنيه سيتم تقسيطهم على 24 شهراً بدون فوائد وذلك لدعم وتنشيط السياحة فى مصر.

 

وأكد المصدر أن وزارة الكهرباء مديونة لوزارة البترول بـ43 مليار جنيه قيمة الوقود المستخدم بمحطات توليد الكهرباء، موضحاً أن مستحقات وزارة الكهرباء لدى شركات مياه الشرب والصرف الصحى بلغت 5 مليار جنيه، لافتا إلى أن مديونيات الهيئات الاقتصادية لوزارة الكهرباء، والتى تشمل على سبيل المثال هيئة السكة الحديد 500 مليون جنيه.

 

وقال إن قطاع الاستثمار، الذى يشمل شركات القطاع الخاصة التابعة لوزارة الاستثمار، تبلغ مديوناته مايقرب من 420 مليون جنيه، مشيراً إلى أنه تم حصر نسب التحصيل بشركات توزيع الكهرباء الـ9، بالإضافة إلى المتأخرات لإعداد خطة حاسمة من خلال تطبيق القانون لإسترداد هذه الأموال، فيما تبلغ مديونيات القطاع العام 256 مليون جنيه، والذى يشمل البنوك وشركات هيئة قناة السويس والمقاولين العرب وغيرها، وتبلغ مديونيات الشركات القابضة على مستوى الجمهورية 2 مليار جنيه والقطاع الخاص 960 مليون جنيه.

 

وأشار  إلى أن شركات توزيع الكهرباء على مستوى الجمهورية لديها تعليمات باللجوء لفصل التيار عن الجهات التى تمتنع عن سداد فواتير الاستهلاك بعد إنذارها وفقاً للقانون، مشيراً إلى أنه يصعب تطبيق هذا النظام على المنشآت الحيوية مثل محطات المياه والصرف الصحى.

 

وقال المصدر إن الوزارة لجأت إلى إرسال خطابات إلى الجهات الحكومية والهيئات ومؤسسات الدولة من شركات ومراكز وأندية، تطالبهم بسرعة سداد المديونيات المتأخرة عليهم من فواتير الاستهلاك.










مشاركة

اضف تعليقاً واقرأ تعليقات القراء
التعليقات 7

عدد الردود 0

بواسطة:

الشبراوي

مسبوق الدفع

ويا تري ياوزير الكهربا هتفرضوا العدادات مسبوقة الدفع علي هذه المرسسات المديونة ولامتقدروش.

عدد الردود 0

بواسطة:

wagdy

الحل قريب

العدادات المدفوعه مقدما ستقضي على هذه الظاهره

عدد الردود 0

بواسطة:

سيد

ده اسمه هبل !

ايه يعنى وزارة الكهرباء يبقى ليها فلوس من جهات حكومية وعليها فلوس لجهات حكومية ؟؟؟ المفروض كلها فلوس دولة وشعب سواء كانت فى الكهرباء او البترول !!!!!!!

عدد الردود 0

بواسطة:

هيثم نسيم

اتشطروا عالحكومة قبل ما تيجوا تف...ونا (مشيها تفلقونا عشان بس الرقابة)

18 مليار قيمة يلطجة الوزارات وجايين تشدوا اللقمة من بصلة الفلاحين الغلابة (بصوت العظيم محمود المليجي في فيلم الارض)

عدد الردود 0

بواسطة:

عزام بدير ابراهيم

10th,of Ramadan city

"حقيقى لا خفى لن يستعلن" قاعدين نندب ونضرب اسداس فى اخماس نجيب من اين ونودى الى اين نشحت وما لو ! نستلف وايه اللى يمنع ؟ يعم الحاج الاجيال الى جاية هتتظلم معانا وايه يعنى ممتظلم احيينى النهاردة وتموت الاجيال الجاية .. انا لو كنت المسئول والله لم ولن اتردد فى محاكمة كل من سهل وتسبب فى هذه المهذلة .. لان ده معناه ببساطة اهمال وتقاعس متعمد مع سبق الاصرار للاضرار بالدولة ووضعها فى اوضاع سيئة ( مخطط افشال الدولة ) .. لابد من محاسبة كل المسئولين عن تراكم هذه الاستحقاقات الخاصة بالدولة وتحميلهم كل ما ترتب على ذلك من اضرار مالية ومجتمعية . + اضرار مالية من خلال تراكم هذه المبالغ الضخمة دون استخدام وكذلك تراجع قيمة هذه المبالغ على مر السنين . + اضرار مجتمعية ممثلة فى لجوء اجهزة الدولة الى تعويض العجز ( عن المتاح ) من خلال فرض رسوم وضرائب على الناس بمناسبة وبدون ( استسهال ) الجباية سهلة والناس دايرة فى ساقية مخرمة مش ملاحقين على البهوات اللى الامر لا يعنيهم فى شىْ المهم البيه يظهر قدام الناس انه بيشتغل ومقطع نفسه من الشغل وسهران على مصلحة الناس ( فى الفنادق ) . وبيسافر وعايش حياته ذى الناس ما بتتكلم . حد بيحاسب الناس وقال للموظفين ..الشركة لها فلوس على الاخرين كم؟ وعليها كم؟ فى نهاية السنة المالية ( الحسابات الختامية واعتماد الموازنات بيتم بناء عليه ) امضى مشى حالك هى فلوس ابونا ( جهل وتخلف ) انا فى نظرى فلوس الدولة اهم من فلوسى وفلوس ابويا لان لا انا ولا ابويا هيرصف شارع ولا هيبنى مدرسة ولا مستشفى ولا محطة كهربة .. !! ونحن نعلم بأن البهوات فى نهاية السنة المالية بيعملوا جرد ويعطلوا ( العمل) فى هذه الايام بحجة انهم بيعملوا جرد علشان تقفيل السنة المالية . وادى النهاية والنتيجة ( ترحيل مديونيات له وعليه ) لسنوات اخرى ..!! يا حلاوة .. لابد من محاسبة كل الناس الموجودة فى الخدمة وحتى الذين تركوها علشان يكونوا عبرة للاخرين . خلوا الناس فى بلدنا يرجعوا الثقة فى اجهزة الدولة .. والناس فى اجهزة الدولة لازم يفهموا ويدركوا الناس فاهمة كويس الاعيب جحة اللى بيتبعوها فى دواليب الدولة المصرية .. هل هنفوق .. هل ممكن نطهر بجد ولوجه الله والامة ولا نخاف لومة لائم لان الائم او الئيم هما وجهان لعملة واحدة لا يعنيها الا افشال الدولة المصرية وتركيعها بكل الوسائل مرة بأهدار مال ومرة بتجميد اموال الدولة وتعطيلها ومرة بتشويه سمعة مصر بحاجة ذى موضوع الفراولة ومرة بأفتعال ازمة الدولار ومرة بأفتكاس حاجة ذى فرض ضرائب ورسوم جديدة .. الامر شكله فلوس ولكن المضمون افتعال ضغط على نفوس المواطنين ووضعه فى مواجهة مع الادارة السياسية . الاعيب كثيرة يلجأ اليها المتربصين بالبلد. لازم نفوق لازم نراعى ربنا لازم نفهم وندرك ونتأكد ان الدنيا لا تغنى عن الاخرة يا اهل بلدى . حافظوا على ما تبقى والا ......!!!!! يا رب احفظ مصر بلدنا

عدد الردود 0

بواسطة:

صبرى خليل

السفة

كل مؤسسات الدولة فى جانب ووزارة الاوقاف فى جانب أخر 1 - الوزارة تدعو الى عدم الاسراف وهى اول من يسرف بلا ضابط ولا رقيب المساجد التابعة للاوقاف تنافس بعضها فى الانفاق والمكيفات والاضاءة و..... والفاصل بين المسجد والاخر عرض الشارع فقط عمال المساجد يفتحون المساجد ليلا" علشان بعض الرواد يأتون بالليل ويتناولون العشاء مع العمال فى الهواء البارد وغيرها من مظاهر الاسراف ، هذا غير السفة فى المياة

عدد الردود 0

بواسطة:

ehab.aziz

يعنى ايه مش قادر تطبيق القانون

ايه الكلام الفارغ دة وبعدين الكهرباء المسروقة اخبارها ايه وبعدين تقولوا نرفع اسعار الفواتير

اضف تعليق

تم أضافة تعليقك سوف يظهر بعد المراجعة





الرجوع الى أعلى الصفحة