بالصور..داعية سلفى يلجأ لقاعات الأفراح بعد منعه من إلقاء الدروس فى المسجد

الخميس، 25 أغسطس 2016 04:27 ص
بالصور..داعية سلفى يلجأ لقاعات الأفراح بعد منعه من إلقاء الدروس فى المسجد إعلان الندوة بالإسكندرية
الإسكندرية – أسماء على بدر

مشاركة

اضف تعليقاً واقرأ تعليقات القراء
وسيلة جديدة ينتهجها أبناء الفكر السلفى بعد الإجراءات المشددة التى تتبعها وزارة الأوقاف وخاصة بمدينة الإسكندرية، وبعد منعهم من إلقاء الدروس والخطب بالمساجد قرروا أن يلجأوا إلى حجز قاعات الأفراح والمسارح لعقد الدروس فيها وتجميع أكبر عدد من مؤيديهم لنشر الفكر السلفى والخروج من مأزق المنع.
 
وأعلن الداعية السلفى محمد الغليظ عن ندوة يشاركه فيها الداعية أمير منير، بعنوان "خطوتين إلى الجنة"، كما وضع فى إعلانه أن الدخول بالتذكرة والتى يبلغ ثمنها 30 جنيهاً مقابل الاستماع إلى الدرس فى أحد القاعات بوسط الإسكندرية التى يقيمها فى أولى أيام شهر سبتمبر المقبل.
 
وتبدأ عملية الحشد الإلكترونى على مواقع التواصل الاجتماعى والصفحة الرسمية للداعية وجذب الشباب عن طريق الإعلان للندوة ووضع عبارات دينية "أيوة كلنا بنحب ربنا أيوة كلنا بنحب النبى.. أيوة كلنا عاوزين ندخل الجنة.. بس بينى وبينك الموضوع مش بس كلام عشان نوصل لازم ناخد بالأسباب، فقسمنا الأسباب على خطوتين.. الأولى على الأمير وخطوة على الغليظ"!
 
كما خصص الداعية السلفى 4 منافذ لبيع التذاكر، والتى يبلغ ثمنها 30 جنيهاً للتذكرة فى عدد من المكاتب والمكتبات الخاصة بالإسكندرية، بالإضافة إلى التواصل مع الشباب الذين يرغبون فى الحصول على تذاكر ممن هم خارج المحافظة.
 
يذكر أن الداعية السلفى محمد الغليظ تم منعه من إقامة الدروس الأسبوعية بأحد الزوايا التابعة لإدارة شرق للأوقاف، وإصدار قرارات بضم الزاوية إلى الأوقاف وتخصيص مقيم شعائر وعاملاً تابعاً للأوقاف حتى لا يكون منفذاً لنشر الفكر السلفى بالإسكندرية.
 
وفى آخر دروس الداعية السلفى الذى كان تحت عنوان "الونش" بمسجد الملتزم، حذر الفتيات من التبرج وطالبهن بالالتزام وارتداء النقاب والبعد عن مفاتن ومغريات الدنيا، مطالباً جميع الفتايات والسيدات بالسير على درب حلا شيحة التى تخلت عن الزينة والسفر والشهرة من أجل الالتزام وارتداء النقاب.
 
وتم وقف الدرس الأسبوعى إلى أن اختار أبناء الفكر السلفى وسيلة أخرى للتواصل مع الشباب حتى لا يخسرون الكارت الأخير لبقائهم فى عاصمة الفكر السلفى ومعقلهم الأول بمحافظة الإسكندرية.
 
يذكر أن قانون وزارة الأوقاف حذر من إقامة الدروس فى المساجد والساحات العامة إلا بقرار من الأوقاف حسب المادة 1 التى تنص على تكون ممارسة الخطابة والدروس الدينية بالمساجد وما فى حكمها من الساحات والميادين العامة وفقاً لأحكام هذا القانون، ولا يجوز لغير المعينين المتخصصين بوزارة الأوقاف والوعاظ بالأزهر الشريف المصرح لهم ممارسة الخطابة والدروس الدينية بالمساجد وما فى حكمها. ويصدر بالتصريح قرار من شيخ الأزهر أو وزير الأوقاف حسب الأحوال. ويجوز الترخيص لغيرهم بممارسة الخطابة والدروس الدينية بالمساجد وما فى حكمها وفقاً للضوابط والشروط التى يصدر بها قرار من وزير الأوقاف أو من يفوضه فى ذلك.
 
 
إعلان الندوة بالإسكندرية

أماكن بيع التذاكر

إعلانات بيع التذاكر

كلمات يجذب بها الداعية الشباب للندوة

 










مشاركة

اضف تعليقاً واقرأ تعليقات القراء
التعليقات 10

عدد الردود 0

بواسطة:

مواطن مصري

عالم. رزله بجد

بجد انتم عالم رزله ومرتزقه هي الدروس الدينيه بالفلوس برضوا

عدد الردود 0

بواسطة:

العربي

سبوبة -

فوق

عدد الردود 0

بواسطة:

أبن خورشيد

من أين له بذلك

السؤال هنا : من أين يأتي برسوم قاعة الأفراح ؟؟؟؟ ومن يقوم بتمويل ذلك ؟؟؟

عدد الردود 0

بواسطة:

مجدى

إذا حاسبت الجهات الأمنية من يخالف القانون بعقاب رادع لحدت من المهازل التى تحدث من المستهترين

فوق

عدد الردود 0

بواسطة:

واحد من الناس

عادى جدا

لما بنروح نكشف على مريض بندفع تيكيت وعادى ندفع ليه مش بنقول للطبيب دى مهنه انسانية والمفروض ماتاخدش فلوس وفيه ناس مش قادره تدفع وبندفع لولادنا رسوم دروس خصوصية عشان ينجحوا فى الدنيا ودخول السينما بتيكيت ودخول حفلات الأغانى بتيكيت ودخول اى حديقة للترويح عن النفس بتيكيت لما بندفع للدنيا بتيكيت مفيش مشكله لكن لما ندفع عشان نتعلم ديننا وننقذ شباب بيضيع بسبب شرب المخدرات والانحراف والسفاله اللى بنشوفها فى الشوارع وخصوصا انه ده ما حصلش الا بعد تضييق وزارة الاوقاف عليهم يبقوا تجار دين حاشا لله عموما الرجل ده لو بنعذر الناس مايقدرش يتحمل تكاليف القاعة لوحده ده كل الموضوع وبيعلم الناس أمور دينهم وبيوعى الشباب فياريت بلاش سوء ظن وتخوين وبدل الكلام ده ياريت تتكلموا عن التيكيت بتاع حفلات مارينا ودخول الحدائق العامة

عدد الردود 0

بواسطة:

محمود

"خطوتين إلى الجنة"

لو صدق من وضع عنوان "خطوتين إلى الجنة" فى الإجابة على السؤال " هل تضمن لنفسك دخول الجنة ؟" لقال لك لا. مع السلفيين إحضر الندوة لتحصل على صك لدخول الجنة.

عدد الردود 0

بواسطة:

الزتاوي.

زي أمريكا ياويكا.

وماله حريات عامة زي أمريكا ياويكا. واهو المنظر جديد واحد فاشخ بقه عا الآخر في ابتسامة من نوع ابتسامتك في وجه احيك صدقة. والثاني نافخ صدره ومبرأ عويناته زي بتوع كمال الآجسام . يا سلام سلم ادفع وتعلم

عدد الردود 0

بواسطة:

محمد صادق

ما الفرق بين التيار السلفي والتيار الازهرى الذى تفرضه الاوقاف والدولة

ممكن حد فاهم من غير فلسفة يقولي ما الفرق بين التيار السلفي وتيار الاوقاف او المعتدل كما يقولون ... وعلي حد علمي ان التيار السلفي يتبع السلف الصالح والسنة النبوية اما المعتدل ال الاوقاف بتنادى بين وبتحارب السلفيين به معرفشي جاوبه منين .... ممكن حد يصحح المعلومة دى ارجوكم يا مسلمين يا موحدين يا متبعي سنة الرسول الكريم صل الله عليه وسلم . وجزاكم الله خير

عدد الردود 0

بواسطة:

عبد الصمد

" نشر الفكر السلفي " !! ..

ياريت فكر السلف الصالح ينتشر مكنش شفنا الغليظ والتخين والاشكال دي وعجبت على زمن اصبحت فيه المصطلحات " شوربة " فالسلفية تعني برهامي والغليظ واشكالهم والتوحيد واتباع منهج أهل السنة وما اتفق عليه اجماع الامة يعني الوهابية !! يا سادة هؤلاء ليسوا بسلفية هؤلاء " متسلفة " .

عدد الردود 0

بواسطة:

حازم

ردود سريعة

1- الدعوة الى الله هي واجب على كل مسلم - ولكن يجب ان يسبقها علم وتعلم. 2- موضوع التذاكر والناس اللي بتقول هي الدروس الدينية بالفلوس - الكلام واضح - الفلوس لتاجير القاعة - لما اتمنعوا من المساجد (اللي ببلاش). 3- بلاش النقد على كل شيء وكمان بلاش ناخذ ذنب ناس باتهامهم بانهم تجار دين وغيره - الموضوع ببساطه (وَإِذْ أَخَذَ اللَّهُ مِيثَاقَ الَّذِينَ أُوتُوا الْكِتَابَ لَتُبَيِّنُنَّهُ لِلنَّاسِ وَلَا تَكْتُمُونَهُ فَنَبَذُوهُ وَرَاءَ ظُهُورِهِمْ وَاشْتَرَوْا بِهِ ثَمَنًا قَلِيلًا ? فَبِئْسَ مَا يَشْتَرُونَ) يعني الواجب ان لو من عنده العلم لازم يبلغه للناس - والعلم الديني عموما هو عبارة عن اوامر ونواهي ثواب وعقاب وكلها ربنا عملها علشان تخلي حياتنا احسن - فاي حد لو قال النار تقولوا بيكفرونا ولو قال الجنة يقولوا انتوا معاكوا صك الجنة - بالضبط زي ماواحد يقول لابنه ذاكر علشان تنجح يقولوا يعني انت ضامن لو ذاكرت انجح؟ (صحيح ممكن تذاكر وماتجحش وممكن ماتذاكرش وتنجح ولو 50%) بس الطبيعي ان اللي بيذاكر بينجح والطبيعي ان الاب يقول لابنه ذاكر مع انه مش ضامن له النجاح - يعني لو نصحت واحد وقلتله صلي يقولي هوه هما اللي صلوا عملوا ايه ده انا اعرف واحد بيصلي ودقنه قد كده وحرامي (برضه منطق غريب) - الخلاصة : ربنا مش هايسال حد عن عمل حد - هوه وصلك معلومة - انت من واجبك تسمع تتاكد (مش اي حد يقولك اي كلام) وتحاول تعمل على قد ماتقدر لان ربنا ربنا هايسالك عنها وفي المقابل هو ربنا هايساله انت ليه سرقت (يارب تكون الفكرة وصلت) - وعلى راي المثل كل واحد بيتعلق من عرقوبه. 4- نصيحة للدولة انكم توفروا البديل الكويس للناس بدل ما الناس تلجا لاي حد - يعني مايبقاش الشيخ في الجامع اللى المفروض انه ازهري يبقى عامل زي الموظف المفروض يعرف ان اللي بيعمله ده بالاضافة الى انه وظيفته اللى بياخذ عليها اجر ولكن اجر الاخرة افضل واكبر يعني يفكر ويبدع والدولة لازم تديله المساحة دي طبعا بدون الخوض فيما يعلم ومالا يعلم.

اضف تعليق

تم أضافة تعليقك سوف يظهر بعد المراجعة





الرجوع الى أعلى الصفحة