إخلاء سبيل ضابط شرطة تعدى على قاضٍ فى أسيوط

الثلاثاء، 23 أغسطس 2016 09:31 م
إخلاء سبيل ضابط شرطة تعدى على قاضٍ فى أسيوط مديرية أمن أسيوط
كتب سارة علام وأسيوط - هيثم البدرى

مشاركة

اضف تعليقاً واقرأ تعليقات القراء
أخلت نيابة أسيوط سبيل ضابط شرطة بمديرية أمن أسيوط تعدى على قاضٍ بعد أن استوقفه بسيارته وطلب منه إثبات هويته، وحدث مشادات بسبب قيام الضابط باستخدام تليفونه المحمول فى تصوير القاضى انتهت بقيام الضابط بالتعدى على عضو الهيئة القضائية وحدوث اشتباكات، وتحرير القاضى محضرا ضده اتهم فيه الضابط بالتعدى عليه بالضرب.
 
ومَثُل الضابط للتحقيقات التى أشرف عليها مكتب المحامى العام لنيابات شمال، وقال فيها إنه كان يؤدى عمله بكمين مرورى على الطريق الدائرى بالقرب من منطقة مصنع الغزل، وأنه استوقف السيارة التى يستقلها المستشار فى إطار عمله، وذلك كان فى وقت متأخر وطلب منه إبراز هويته إلا أنه رفض، وهو ما نفاه المستشار فى التحقيقات ذاتها مستندا إلى الفيديو الذى قام الضابط بتصويره والذى أكد فيه أن الضابط استوقفه دون كمين وعندما أفصحت عن شخصيتى شفاهة اتهمنى بمحاولة انتحال صفة قاضى وقام بتصويرى أثناء الحديث معه على رغم امتثالى ووقوفى بالسيارة حال استيقافى، ولم أمتنع عن إبراز الكارنيه الخاص بى وتعدى على حينما حدثت مشادة كلامية بسبب بتصويرى.
 
ووجهت النيابة العامة للضابط 5 اتهامات منها التعدى على عضو هيئة قضائية، وتصوير مواطن بدون إذن، واستعمال قسوة نشأ عنها إصابة وإتلاف عمد  للهاتف.
 
تلقى اللواء عاطف القليعى مساعد وزير الداخلية مدير أمن أسيوط إخطارا من المستشار "م.س" قاض بمحكمة سوهاج يفيد قيام "ح.ع" ضابط بمديرية أمن أسيوط بالتعدى بالسب والشتم والألفاظ النابية، والضرب وقيام الضابط بمحاولة تصويره أثناء اقتياده سيارته وتهشيم الهاتف المحمول الخاص به، وإصابته بكدمات سطحية، وتحرر عن ذلك المحضر ٤٥٤٠ إدارى ثان أسيوط.









مشاركة

اضف تعليقاً واقرأ تعليقات القراء
التعليقات 10

عدد الردود 0

بواسطة:

Sameh

يارب تولع

قالك استعمال قسوة نتج عنها اصابه ....... يارب تولعوا فى بعض

عدد الردود 0

بواسطة:

LION

شفتي بعنيا حبيبي

لأ دي مش أغنيه حسام حبيب ... بس أنا شفت بعينيا الفاميه السوبر دارك واللوحات اللي شعار الهيئه القضائيه فيها اكبر بكتير من النمر , وشوفت التعالي في الرد رغم ان الكارنيه المقدس ممنوع يطلع من المحفظه ... الناس لو عايزه أمن يبقي لازم القانون يطبق علي اعضاء الهيئات القضائيه اللي هما اساسا جهه تطبيق القانون ... الناس اللي هاتهاجم الشرطه وخلاص , مش ممكن يكون الضابط ده محترم ولقي العربيه الفاميه السوبر دارك وحب يعرف مين اللي سايقها , وحكايه ماتعرفش انا مين اللي تستفز اصغر عيل في ابتدائي استفزته طبعا ... أنا ماشفتش الفيديو , بس اظن ان الداخليه لازم تعمل زي الشرطه الأمريكيه وكل ضابط يتعلق في هدومه كاميرا تجيب اللي ليه واللي عليه وتبقي الكاميرا دي حجه قانونيه ... ودمتم

عدد الردود 0

بواسطة:

د. هاني

البهوات القضاة فوق القانون

لا افهم لماذا يظن القضاة ووكلاء النيابة انهم فوق المجتمع والقانون؟ كلنا نرى سياراتهم بدون لوحات معدنية.. او يطبعون نمر صغيرة وغير قانونية او يضعون بجوار النمر شعار هيئة قضائية للتخويف!! ولا افهم ليه الدولة سايباهم كده؟!

عدد الردود 0

بواسطة:

Tigrenoire

حادث فردى

عشان قاضى رسيت على كدمات سطحية لو مواطن عادى كان اتنفخ وممكن يموت وكلها حوادث فردية مش زوجيه

عدد الردود 0

بواسطة:

أحمد

الى متى القضاة فوق القانون ؟؟؟

لن ينصلح حال البلد طالما القانون لا يطبق على الجميع ..ويجب على وزارة الداخلية الوقوف بجانب الضابط حتى تستطيع الشرطة القيام بعملها ... وإلا عليه العوض فى البلد

عدد الردود 0

بواسطة:

هدي عبدالرحمن

تسلم الايادي

برافو عليك ايها الضابط الشجاع و عقبال الباقي

عدد الردود 0

بواسطة:

ميدو

ربنا يأخدكم انتم الاتنين وأمثالكم

معنديش اكتر من كده

عدد الردود 0

بواسطة:

بحب مصر

رجال القانون على الشعب

العيب مش على البيه وكيل النيابه ابن امبارح او السيد المستشار العيب على رؤسائهم اللى او الدولة اللى أوهمتهم انهم فوق الشعب او اسياد الشعب . الصح ان رجال القانون المخالفين يضاعف عليهم العقاب . ضابط شرطة رجل واوعى تتراخى وياريت قيادته ميسيبوهوش ملطشة للقضاه , الشرطة هى العصا اللى بيستخدمها القضاء لتطبيق القانون ومن غيرهم ملهمش لازمه. ربنا يصلح حال قضائنا وبدل ما يمسكوا فى كلام فاضى يحاولوا يسرعوا فى رجوع الحق لأصحابه , ويصلح حال الشرطة ويتعاملوا مع الغفير زى الوزير. ويعين السيسى على البلد ويرشدوا للحق والعدل والخير. ويجعلوا عامر

عدد الردود 0

بواسطة:

عبد الله

نقاب السيارات

كثيرا مايستخدم النقاب في الجرائم..كذلك عدم وجود نمر للسيارة وزجاج فامية اسود قد يشجع بعض المجرمين في ارتكاب جرائم بالسيارة والهروب بها..ارجو من القائمين على المرور منع هذا الشيء او تطبيق القانون وخصوصا أرى سيارات في وسط العاصمة بدون نمر وزجاج اسود واقول في نفسي ماذا لو دهس إنسان هنعرفة إزاي؟ فهل من مجيب؟

عدد الردود 0

بواسطة:

د.ماجد

تحية

لظابط.الشرطة.الذى.يقوم.بواجبه.ويجب.تطبيق.القانون.على.الكل ان.اردناالتقدم

اضف تعليق

تم أضافة تعليقك سوف يظهر بعد المراجعة





الرجوع الى أعلى الصفحة