لتسجيل راغبي العمل

القوى العاملة تواجه البطالة بإنشاء قاعدة بيانات شاملة للعاطلين بالمحافظات

الخميس، 11 أغسطس 2016 01:44 م
القوى العاملة تواجه البطالة بإنشاء قاعدة بيانات شاملة للعاطلين بالمحافظات محمد سعفان وزير القوى العاملة
كتب محمود راغب

مشاركة

اضف تعليقاً واقرأ تعليقات القراء

أصدر محمد سعفان، وزير القوى العاملة، تعليماته لمديرى مديريات القوى العاملة بالمحافظات، بإنشاء قاعدة بيانات متكاملة بمؤهلات وتخصصات ومهن راغبى العمل، من خلال استمارة يتم تصميمها ووضعها على موقع كل مديرية للإسهام فى تحقيق التوافق بينها وبين فرص العمل المتاحة التى تتوافر بالمديريات، ما يسهم فى الحد من مشكلة البطالة.

 

وأوضحت وزارة القوى العاملة، فى بيان لها اليوم، أن مديرية القوى العاملة بالإسكندرية أنشأت قاعدة البيانات وتم التسجيل عليها إلكترونياً، من خلال الرابط المنشور على الصفحة الرسمية لمديرية قوى عاملة الإسكندرية، وصفحة ملتقى الوظائف، فضلاً عن الصفحة الرسمية لديوان المحافظة،

اضغط هنا للدخول

 

وقال محمد قنديل، مدير المديرية، إن خدمة التسجيل على استمارة راغبى العمل تقدم بدون مقال من المديرية، ويتم ذلك وفقاً للخطوات التالية، يقوم المواطن بفتح الرابط من خلال برنامج متصفح google أو firefox .، ثم يملأ البيانات الخاصة به على النموذج المعد لذلك، بعد ملء البيانات والضغط على مفتاح إرسال يتم تسجيل البيانات تلقائياً على قاعدة البيانات المعدة لذلك.

 

وأضاف "قنديل"، أنه بمجرد نشر الرابط فى الصفحات المشار إليها تفاعل المواطنون مع الصفحة، ووصل التسجيل بعد مرور نصف ساعة إلى أكثر من 120 مواطنا.



وأشار إلى أنه سيتم التواصل مع أجهزة الإعلام بالمحافظة لتوعية الشباب لتغيير ثقافة العمل، وحثهم على العمل بالقطاع الخاص، والعمل الحر، فضلاً عن توعية أسرهم أن سوق العمل فى مصر تحتاج إلى التخصصات الفنية والمهنية .










مشاركة

اضف تعليقاً واقرأ تعليقات القراء
التعليقات 3

عدد الردود 0

بواسطة:

bassem

رسالة الدطتور سعفان وزير القوى العاملة ...

يا دكتور سعفان ............يا وزارة القوى العامله اللي بتحاربوا البطاله..... هناك ملف لازم يتفتح و يتحطلة قوانين راااادعة ... هل عندكم علم ان هناك شركات متخصصة فى مجال الكول سنتر call centers في القريه الذكيه و خارج القرية الذكية ما بتشتغلش تقريبا غير افارقه روحوا الشركات دى و شوفوا المهزلة اللى احنا فيها ... شوفوا المنظر حتشعروا انكوا دخلتوا افريقيا مش مصر ....هل الحكومه عندها علم بذلك ؟ هل الحكومه عندها علم ان المتحدثين باللغه الفرنسيه من المصريين و اللي كانوا بيشتغلوا بالفرنساوي في السياحه من مرشدين قاعدين في بيوتهم و هم ناس تضاهى لغتهم اهل المغرب و الجزائر ... وان الافارقة اللي جايين مصر لمده ثلاث ايام ولا اللى جاى يشرب سجارة و ماشى بعد الضهر ولا اللى ضارب فيزا سياحة و يطول براحة راحتة بيشتغلوا من اول مايجي مصر والمصرى المتحدث باللغه الفرنسيه قاعد فى بيته... علشان الشركة بتفضل الاجنبى رغم ان العمالة قبل ذلك قى هذة الشركات كانت كلها مصريين فى بادىء الامر اذا كان فى الللغة الفرنسية او غيرها بداية اعموام 2005... ...لكن المصرى دة عيب و وحش .... و فعلا خلاص دلوقى دول بقوا زى السرطان و السرطان بيزيييييد كل شوية فى الاماكن دى و المصريين مبقاش ليهم شبة مكان و الكثير منهم بيترفض فعلااا....احنا عملنا الثوره دي ليه ؟... وبعد كدا نتكلم عن بطالة بطالة اية بأة ؟ بجد عملنا الثورة دى لية ؟ اللي بيحصل ده مهزلة بكل ماتحمله المعاني من كلمات ولابد من تبديل العماله دي بعماله مصريه فورا اكتر من 4000 شاب خلال الاعوام السابقة من خريجى المدارس الفرنسية و الجامعات الدارسة للفرنسية ممكن يشتغلوا وامكانياتهم اكبر من الافارقة دول بمراحل و محدش يقولنا اصل الشركات هى اللى عايزه كدة الكلام دا فاضى و مش من المعقول انو يتقال فى ظل الظروف الطاحنة اللى احنا فيها و ارتفاع الدولار و المعيشة - دا احنا فى بلدنا و مالكين امرنا و سيادتنا و احنا اللى محتاجين الشغل دة مش هما اى منطق يقول انى لا اجد لقمة عيشى و اعطيى ما اجد لغيرى اى منطق؟ - الاستثمارات دى مفتوحة للمصريين ... لاهل البلد ,,,اتعملت عشان تشغل المصريين ...مش فاتحينها و بعدين دول ييجو يشتغلوا فيها و اصبح فعلا دلوفتى ملناش اماكن و بنترفض يسببهم – و اغلبيتهم طلبة مكملوش 23 سنة و ييجى هنا ياخد من 3500 ل 7000 الاف جنية شهريا و ما يزيد بكثير عن ذلك هربا من بلدة و الفقر ثم يتهكموا على اهل البلد و احوالهم بعد كدة ... عايزين المصريين هما اللى يشتغلوا ... ليه احنا في بلدنا رخاص ؟ رغم امكانياتنا شديده و كويسه الملف ده لازم يتفتح والافارقه دول لازم يمشوا من الاشغال دى ,,, عشان ارزاق المصريين.... وبنكرر تانى الملفات لازم يتفتح.... ازاى واحد افريقى انا اقوى منة بكتيييييييير و خصوصا اللكنة الفرنسية ....يبقى امير عليا فى بلدى و انا املك اكثر و اجود مما يملك... دى اللكنة الافريقى فى الفرنساوى تخلى الواحد يكرة نفسة و يكرة اللغة الفرنسية يعنى حاجة شديدة الردائة .... لازم يتاخد موقف و تحية لشركات تانية محترمة خايفة على اهل البلد بتمنع عمل هولاء الافارقة

عدد الردود 0

بواسطة:

مغترب فى اندونيسيا

يارب احمينا فى غربتنا

اتقو الله شبابكو بيضيعو برة بلدهم انا الان فى اندونيسيا واقسم بالله العظيم ان داعش تستهدف الشباب المصرى وهو رقم واحد لتجنيدهم وعلى سبيل المثال انا كنت واحد من احد محاولات مجموعة مش شباب داعش لتجنيدى و قام اليوم السابع مشكورا بالتواصل معى وقمت بادلاء معلومات لهم بكل وضوح وبكل تفصيل وقام اليوم السابع بنشر تلك المعلومات مشكوا دون ذكر اسمى للحفاظ على حياتى كا مصرى بعد عدد هائل من التهديدات وقبلها العروض المغرية من المال السؤال المهم//// هل اهتم اى شخص مسؤل فى مصر عن هذا الحدث الاجابة /// لا حياة لمن تنادى كلو اهم حاجة عاوز يظهر بس فى الاعلام وتصريحات فاشلة شو اعلامى فقط لاكن تعالو احسبو كام مصرى انضم لداعش الارهابى من خارج مصر كتيييير لان فعلا لازم على رئيسنا المحترم اللى بجد ربنا يوفقة ويثبت خطاة لازم يعتمد على ناس تشتغل مش ناس نيجاتيف واسف فعلا حكومة نيجتف بتاعت شو اعلامى فقط اتقو الله وارحمو شباب مصر اللى بيتسرقو منكو لجماعات ارهابية خطيرة وبشكر اليوم السابع وخاصة الاستاذة المحترمة الصحفية الكبيرة / هبة الشافعى على اهتمامها بالموضوع ودة دليل ان لسة بلدنا فيها شباب مهتم بيها

عدد الردود 0

بواسطة:

صوت الحق

أخيرا وبعد عشرات السنين

هذا الاقتراح ناديت به من عشرات السنين في عهد مبارك كتنظيم حكومي واجب وحتمي علي الحكومة لتنظيم سوق العمل في مصر والمساهمة في سيولة وسهولة التقاء الطرفين طالب العمل وعارض العمل. مطلوب استغلال التكنولوجيا وإمكانياتها الهائلة في تنظيم كافة الأسواق وتيسير التقاء وتفاعل العرض والطلب.

اضف تعليق

تم أضافة تعليقك سوف يظهر بعد المراجعة





الرجوع الى أعلى الصفحة