حبس مدير عام المشتريات بمجلس الدولة و2آخرين فى قضية الرشوة الكبرى 4أيام

الأربعاء، 28 ديسمبر 2016 07:32 ص
حبس مدير عام المشتريات بمجلس الدولة و2آخرين فى قضية الرشوة الكبرى 4أيام المتهم
/ أ ش أ /

مشاركة

اضف تعليقاً واقرأ تعليقات القراء

قرر المستشار خالد ضياء الدين المحامى العام الأول لنيابة أمن الدولة العليا اليوم حبس جمال الدين محمد إبراهيم اللبان مدير عام المشتريات بمجلس الدولة ومتهمين اثنين آخرين لمدة أربعة أيام فى اتهامات تتعلق بتقاضى وتقديم رشوة.

وقامت النيابة خلال التحقيقات بمواجهة المتهمين بتحريات هيئة الرقابة الإدارية بشأن تلك القضية، وما يتعلق منها بتقاضى جمال اللبان لتلك الرشوة، وتقديم باقى المتهمين هذه الرشوة إليه مقابل إخلاله بواجبات وظيفته، كما تم أيضا مواجهتهم بالمبالغ المالية التى عثر عليها بحوزة المتهم جمال اللبان بمنزله ، والتى كان قد تحصل عليها فى صورة رشوة .

وتضمنت المضبوطات محل التحقيقات فى تلك القضية مع المتهمين : قرابة 24 مليون جنيه و4 ملايين دولار ومليونى يورو وقرابة مليون ريال سعودى وكمية كبيرة من المشغولات الذهبية والهدايا الأخرى .

وتواصل النيابة تحقيقاتها فى القضية والاستماع إلى كافة أطرافها وشهودها.










مشاركة

اضف تعليقاً واقرأ تعليقات القراء
التعليقات 10

عدد الردود 0

بواسطة:

احمد

ج

بستغرب حرامي ذي دة يكون عضو في مجلس الدولة

عدد الردود 0

بواسطة:

ملكوم

المال السايب

ياترى كام من المليارات راحت على الدولة بسبب تلك الرشاوى ؟

عدد الردود 0

بواسطة:

امحسين

ياريت يشيلو القناع اللى على وشه

ياريت الفلوس اللى سرقها يوزوعها على الشباب الغلبان وعلى فقراء البلد واصحاب المعاشات والموظفين الغلابة ولكم جزيل الشكر

عدد الردود 0

بواسطة:

انا سمسم

قال ايه طالع عمره عن طريق القرعة ،،، امك قرعة

ابن الكلب ده طالع عمره عن طريق القرعة ابن القرعه ،، تحيا الرقابة الادارية ومش عنسئل الرقابه كانت فين ايام المخلوع مبارك وعصابته لكن عننشادهم يستمرو حتى يطهرو مصر من الانجاس الخونه ،،، مصر مليانه فساد والحمد لله ربنا اكرمنا برئيس شريف عفيف طاهر لا يعرف يعنى ايه سرقة ولا محسوبية ولا ضمير ميت ،، تحيا مصر طالما فيها ناس متل السيسي وتحيا كل سيسي في الرقابة الادارية.

عدد الردود 0

بواسطة:

عاصم علي

المصيبة عظمى

إذا كان هذا مدير عام المشتروات بمجلس الدولة.. فماذا عن باقي إدارات المشتريات بالأجهزة الأخرى للدولة؟ ماذا عن المحليات الفاسدة؟ ماذا عن موظفي الأجهزة المحلية بمدينة نصر ومصر الجديدة .. إلخ؟ ماذا عن أجهزة الشرطة الفاسدة والأمناء (الغير أمناء) ؟ ماذا عن المحافظات والتي لا يمكن تبرئتها من الفساد؟ هذا ما أعلن ، وماذا عن ما لم يعلن؟ الدولة في حاجة إلى قبضة من حديد ، نحتاج إلى مائة هيئة رقابة إدارية مثل هذه الهيئة ، نحتاج إلى التخلص من الفساد والفاسدين ومن يتبعهم ومن ورائهم. نحتاج إلى تغليظ ورفع درجات العقوبة إلى أقصى الدرجات ، نحتاج إلى إعدام هذا وأمثاله، فلو قطعت رقبته لخاف الآخرين على رقابهم. إذا حدث ذلك .. سنعرف أن مصر عادت .هل من مستمع أو مجيب. حمى الله رئيسنا المحبوب، ووفقه إلى المزيد من التقدم والنجاح.

عدد الردود 0

بواسطة:

meedoo

مش فاهم الشعب متفاجىء ازاى من الاموال دى..... بصو على اراضى الظهير الصحراوى بمليارات

مش فاهم الشعب متفاجىء ازاى من الاموال دى..... بصو على اراضى الظهير الصحراوى مليارات ولا علشان شكل الفلوس .........!!!!!!!!!!!!!!!!!! يا ساده السرقة والميارات متهربه بره مصر واسالو مبارك ورجالاته هربوا المليارات وعايش بتمارض على حساب الشعب فى مستشفى القوات المسلحة ومهرب الفلوس ومش عارفين نجيبها وبطرس غالى عايش فى انجلترا والاراضى فى الظهير الصرواى بالميارات وحما جمال مبارك دفع 500 مليون جنية مع رجل اعمال فى اراضى استولو عليها بالظهير الصحرواى وحولوها الى منتجعات والوله عماله تتصالح مع الفاسدين مقاب ليرجع الربع ولا الخمس مش عارف ............ الشعب مصدوم ان شاف الفلوس اللى بسمع عنها موجوده فى شقه ................. يا ساده الميارات فى البنوك وعماله تتهرب او اتهربت من بعد ثورة 25 يناير ........... الناس منبهرة من ال150 مليون ..... رشيد محمد رشيد بيقولو اتصالح ورجع 3 مليار . اومال كان سارق كام ...... هوه وابراهيم سليمان وحسين سالم ومنير ثابت اخو سوزان مبارك وبطرس غالى هؤلاء يسرقون بالمليارت والاموال خارج مصر ....... الحبين العالدى بتحاكم فى 1200 مليون جنية سرقها وكان بيضرب كشوف مكافات مع اللواءات والقضية منظورة بالقضاء ....... الشعب مصدوم من 150 مليون ...... ومبارك عنده 600مليون يورو فى بنوك سويسرا................

عدد الردود 0

بواسطة:

م طه

ياتري هشام جنينة كدة بقي مظلوم

بعد ظهور الفساد المتغلغل في اركان الدولة اظن الشريف هشام جنينة ظلم

عدد الردود 0

بواسطة:

سيد مرس

لما هو طلع كده

ليه بتخبو عينه سبحان الله دايما فى البلد الغريبة دى اصحاب الكوارس اللى بيدمروا البلد بعد ضبطهم يطلعوا فى الجرايد او المجلات عينهم واخده غطاء --ليه معرفش طيب ماهو مجرم وخطير ولازم يكون عبره لغيره ليه تستر غليه ؟؟؟؟؟؟

عدد الردود 0

بواسطة:

محمد المصري

موظفين الدولة

اكتر ناس فاسدين في مصر هم أغلب موظفين الحكومه هم سبب النكسه والنكبه المفروض تحمد ربنا انك بتشتغل في بلدك وليك دخل ثابت ولو معندكشي انتماء لمصر ومش خايف عليها خاف على دخلك الثابت غيرك متغرب وتعليمه افضل من ناس كتير في الدوله موظفين بالرشاوي والمحسوبيه في عهد الرئيس الفاشل حسني مبارك وناس جوا البلد متعلمين برضه أفضل منك ومعدومين الدخل ونفسهم في ربع وظيفه زيك الصح اللي يتعمل مراجعة كل مؤهلات موظفين الدوله والله العظيم هتلاقوا شهادات مضروبه ودبلومات وناس اصلا مادخلتشي كتاب حتى وموظفيين في الدوله وكل اللي يهمهم يزود دخله مشروع غير مشروع ولا يهمه

عدد الردود 0

بواسطة:

أحمد فاروق

إلى صاحب التعليق رقم 7 ...

أيه اللي دخل هشام جنينة في الموضوع؟ هو حد في مصر ما يعرفش أن الفساد يزكم الأنوف، يا أخي هشام جنينة أخرج تقرير مغلوط بحكم المحكمة لأسباب أظن أن الجميع يعرفها .. باختصار بلاش الصيد في الماء العكر

اضف تعليق

تم أضافة تعليقك سوف يظهر بعد المراجعة





الرجوع الى أعلى الصفحة