نقيب الصيادين: القوات الحوثية تحتجز 3 مراكب صيد وتحقق مع 65 صياداً

الأحد، 25 ديسمبر 2016 04:08 م
نقيب الصيادين: القوات الحوثية تحتجز 3 مراكب صيد وتحقق مع 65 صياداً مركب صيد - ارشيفيه
دمياط - عبده عبد البارى

مشاركة

اضف تعليقاً واقرأ تعليقات القراء

 

قال حمدى الغرباوى نقيب الصيادين بمدينة عزبة البرج فى تصريحات لـ"اليوم السابع" إن 3 مراكب ماتزال محتجزة باليمن،لافتاً إلى تحرير 3 قضايا ضد أصحابها، فيما تم حبس 65 صيادا من أطقمها حتى تحديد جلسة لمحاكمتهم فى اليمن.

وأوضح الغرباوى أن القوات الموالية للحوثيين احتجزت المراكب الثلاث، مؤكداً أن من أفرج عنهم صيادون كانوا محتجزين منذ شهر لدى السلطات اليمنية.

وأكد الغرباوى أن المراكب الثلاثة هى "براءة"  وصاحبها يدعى حسن خليل، وريس المركب نجله حمادة، و" نصر الفوارس" وصاحبها رجب نصر ، و"الحاج رضا" وصاحبها حامد التوارجى"  وتحمل تصاريح عمل من السويس وغادرت ميناء برانيس بالبحر الاحمر مطلع الشهر الجارى.

وبين أن الصيادين المحتجزين يقدر عددهم بنحو 65 صياداً بينهم 25 من عزبة البرج، و40 آخرين من مركز المطرية بمحافظة الدقهلية .

وناشد الغرباوى وزارة الخارجية المصرية بالتدخل لدى الحكومة اليمنية للإفراج عن طاقم المراكب الثلاثة المقبوض عليهم بعد عرضهم على النيابة العامة بمحافظة الحديدية  التى أمرت بحبسهم على ذمة التحقيقات لحين تحديد جلسة لمحاكمتهم .



وكانت وزارة الخارجية أعلنت أمس، الإفراج عن 49 صيادا كانوا محتجزين من قبل السلطات اليمنية.
 
 
 

 









الموضوعات المتعلقة


مشاركة

اضف تعليقاً واقرأ تعليقات القراء
التعليقات 2

عدد الردود 0

بواسطة:

جلال عفيفي

مش عايزين سمك

اللي يغلط يشيل غلطته، كل يوم نسمع صيادين إتمسكوا في تونس وفي ليبيا وفي السعودية وفي اليمن وفي بولاق الدكرور.............فيه إيه الخارجية المصرية مفيش وراها غير الصيادين؟ متقوليش أكل عيش إحنا عارفين بيعملوا إيه...كل مركب صيد فيها ثلاجة وعلي قد حجم الثلاجة بيصطادوا ويبرشموا الثلاجة ويرجعوا يسلموا السمك للهيئة بالسعر المحدد (تأكدو أن الثلاجة يتم ملؤها بالسمك من أمام السواحل المصرية ومش محتاجين يروحوا سواحل اليمن ولا تونس ولا ليبيا ) ، الي بيعمله الصيادين دول وغيرهم بيملوا الثلاجة ويبرشموها ويصطادوا سمك آخر ويبيعوه (يهربوه) سواء لمراكب مصرية تقابلهم في البحر أو علي شواطئ دول أخري ومنهم من يتاجر في المخدرات والممنوعات والغريب أنهم يعرفون الأماكن الملتهبة ويذهبون إليها عنوة لنقل معلومات عن بعض القطع البحرية الموجودة في البحر الأحمر والمتوسط ولكي يتم الإتصال بالجماعات الإرهابية في ليبيا واليمن يذهبوا إليهم ويقبضوا الدولارات وبعدين يبلغوا إنهم محتجزين علي أيدي داعش وغيرها أو الحوثيين أو غيرهم .....ويعملوا قلق وأعضاء البرلمان يقولوا ولادنا ومش هنسبهم وكراماتنا بس كرامتكم دي مع صيادين بيبيعوا بلدهم وبيتاجروا بالهجرة غير الشرعية ...........الصيادين دول عارفين فين داعش وعارفين فين الحوثيين وعارفين فين السمك بس مزاجهم يجيبوا سمك من عند الحوثيين ومن عند داعش ...فسروها إنتم بقه ياعالم ياهووووووووووووووووه

عدد الردود 0

بواسطة:

احمد

جهل

الي رقم 1 انت جاهل ولاتفقه شيء الناس اللي مش عجباك دول اللي هما اللي بيوفرا عمله صعبه علي البلد بدل الاستيراد وبيجبلوك السمك اللي حضرتك بتكله وحاجات تانيه كتير في ياريت بلاش فتي وخلاص

اضف تعليق

تم أضافة تعليقك سوف يظهر بعد المراجعة





الرجوع الى أعلى الصفحة