ياسمين الخطيب لـ ست الحسن:"بشوف الراجل بعقلى ومش ممكن أتجوز غير مصرى"

الأحد، 27 نوفمبر 2016 05:06 م
ياسمين الخطيب لـ ست الحسن:"بشوف الراجل بعقلى ومش ممكن أتجوز غير مصرى" الكاتبة الصحفية ياسمين الخطيب
كتب محمد شعلان

مشاركة

اضف تعليقاً واقرأ تعليقات القراء

قالت الكاتبة الصحفية ياسمين الخطيب، إنها تزوجت أثناء دراستها بالكلية واصطحبت نجلها خلال مناقشتها مشروع التخرج، إلا أنها وجهت نصيحة للفتيات تطالبهن بعدم التزوج فى سن مبكرة والالتفات أولا لتحقيق أهدافهن الشخصية.

 

وأشارت ياسمين الخطيب، فى لقاء ببرنامج "ست الحسن" مع الإعلامية شريهان ابو الحسن، على قناة on E، إلى أنها منتمية لعائلة مستنيرة لكن موضوع زواجها كان له ظروفه، مؤكدة أن الزواج له علاقة بالقدر والصدفة، وأن مواصفات الشخص المناسب للزواج بها تتمثل فى تفهمه وانفتاحه على الثقافات ومتقبل طبيعة عملها وأن لديها أبناء.

 

وتابعت: "أنا بشوف الرجل بعقلى مش بعيونى وبقيم الرجل بعقله مش بفلوسه.. والرجل الشرقى متربى فى مجتمع له طبيعة ثقافية معينة والنموذج اللى ممكن يلفت انتباهى غير موجود، لكن مش ممكن أرتبط بشخص غير مصرى".

 

وعن علاقتها بابنها، أكدت أنها دائمة الاختلاف معه وأنه يتدخل فى أمور ليس له علاقة بها، قائلة "مينفعش طول الوقت أخلى ابنى الصغير يعمل عليا راجل، ولا أريده أن يتصور أن الرجولة فى التحكم والتدخل فى أمور لا علاقة له بها"، موضحة أنها ترغب فى تقويمه وتفهيمه أن الرجولة ليس بالتحكم والسيطرة.

 










مشاركة

التعليقات 5

عدد الردود 0

بواسطة:

أشرف

بصراحة ربنا يكون في عون ابنك

المهنة كاتبة صحفية ولكن مع احترامي لكي مظهرك بصراحة مبالغ فيه وكأنك ممثلة اغراء وانتي بنفسك قولتي ان الناس دايما بتعلق على صورك مش مقالاتك ..يبقى من الحكمة والمنطق وانتي عارفة انك عايشة في مجتمع شرقي وابنك ربنا يحفظهولك بقى شاب فطبيعي يدايق من طريقة لبسك ومظهرك لأنه في النهاية راجل شرقي ...وأخيرا مفيش علاقة بين الإستنارة والملابس المثيرة

عدد الردود 0

بواسطة:

مصرى

تتجوزينى

وانا موافق اتجوزك

عدد الردود 0

بواسطة:

اياد

مهلوسه

انتي مشوشه ومش عارفه انتي عايزه ايه ... كفايه خفه ..

عدد الردود 0

بواسطة:

Amira

رقم 1 جبت من الاخر

انت صح التعليق فوق

عدد الردود 0

بواسطة:

محمد هاني عبدالعال عبدالعال

الروضه

جيد

اضف تعليق

تم أضافة تعليقك سوف يظهر بعد المراجعة





الرجوع الى أعلى الصفحة