الغرفة التجارية: السيطرة على سعر الدولار ومزيد من التراجع الأيام المقبلة

الأربعاء، 02 نوفمبر 2016 05:13 م
الغرفة التجارية: السيطرة على سعر الدولار ومزيد من التراجع الأيام المقبلة على شكرى نائب رئيس الغرفة التجارية
كتب إسلام سعيد

مشاركة

اضف تعليقاً واقرأ تعليقات القراء

أكد على شكرى، نائب رئيس الغرفة التجارية، أن توقف الارتفاعات المتتالية للدولار بالسوق السوداء جاء نتيجة مبادرة اتحاد الغرف التجارية، والخاصة بترشيد الاستيراد لمدة 3 أشهر.

وأضاف "شكرى"، فى تصريحات خاصة لليوم السابع، أنه سيتم السيطرة على الدولار وحدوث مزيد من التراجع خلال الفترة المقبلة، لضعف الطلب عليه عقب مبادرة الاتحاد.

وأشار "شكرى" إلى أهمية اتفاق الجميع، سواء تجارا أو مستوردين إلى جانب المستهلكين، على التوقف عن شراء الدولار وعدم المضاربة فيه، والتوقف بشكل عاجل عن اكتناز العملات الأجنبية.

يشار إلى أن الاتحاد العام للغرف التجارية ناشد التجار والمستوردين ضرورة التوقف تماماً عن شراء العملات الأجنبية لمدة أسبوعين، وكذا السعى لترشيد الاستيراد خلال الثلاثة أشهر المقبلة، وقصره على احتياجات الأسواق الفعلية فقط من السلع الأساسية ومستلزمات الإنتاج للمصانع التى ليس لها مخزون أو بديل محلى، بهدف الحد من الطلب على العملات الأجنبية والمعاونة فى استقرار أسعار الصرف.

 









الموضوعات المتعلقة


مشاركة

اضف تعليقاً واقرأ تعليقات القراء
التعليقات 3

عدد الردود 0

بواسطة:

احمد

مهزله

ناس اتجمعت امبارح اتحلت اليوم معني الكلام ده ان الناس ده هي الي في ايديها المفتاح للقصه ده وفي العموم الدولار ولا نزل ولا راح ولا جه لان اصلا السوق مفيهوش من الاساس ولو في الناس حتشتري بالسعر ده وبعدها يشح ويغلي تاني عايز تحل المشكله لازم السياحه ترجع ونوقف استيراد البضائع الغير مهمه وليست ذي قيمه والي ليها بدايل جوه مصر او حتي الي ملهاش بدايل بس مش موثره ولازم نشجع المصرين العاملين في الخارج علي التحويل والتغير في البنوك مثلا نقول الي يحول 30او40الف دولار عن طويق البنوك في مده اربع او خمس سنين ليه حق انه يدخل سياره واحده من الخارج بدون جمارك كل خمس سنوات ده حيخلي ناس كتير تحول عن طريق البنوك مفيش حل امني او قعدة معلمين تحل مشكله اقتصاديه لازم نفكر ونشجع الناس شويه ونفكر بره الصندوق

عدد الردود 0

بواسطة:

سامح سليم

واح دولار=خمسه جنيه

اللهم زد وبارك بس يا ريت ما يرتفعش تاني

عدد الردود 0

بواسطة:

على حبيب

المنزله دقهليه

نتمنى ان تراجع سعر الدولار يكون خبر اكيد ويارب دايما مصر للامام

اضف تعليق

تم أضافة تعليقك سوف يظهر بعد المراجعة





الرجوع الى أعلى الصفحة