إمام مسجد بالغردقة: الكهرباء أرسلت فاتورة استهلاك بقيمة 37 ألف جنيه

الخميس، 06 أكتوبر 2016 02:00 ص
إمام مسجد بالغردقة: الكهرباء أرسلت فاتورة استهلاك بقيمة 37 ألف جنيه مسجد الميناء الكبير بالغردقة
البحر الأحمر - عماد عرفة

مشاركة

اضف تعليقاً واقرأ تعليقات القراء

قال الشيخ طارق السعيد إمام مسجد الميناء الكبير بمدينة الغردقة، تعليقًا عن فاتورة الكهرباء الخاصة بالمسجد، إنه بالفعل المبلغ المراد سداده لشركة الكهرباء بالفاتورة 36 ألفًا و822 جنيهًا.

 

وأضاف إمام مسجد الميناء، فى تصريح خاص لـ"اليوم السابع"، أنه فور وصول فاتورة الكهرباء تم إخطار الشيخ رفعت ثابت وكيل وزارة الأوقاف بالبحر الأحمر، مؤكدًا أن الأشهر السابقة وفى فصل الصيف كانت فاتورة الكهرباء تتراوح ما بين 15 إلى 17 ألف جنيه، إلا أن ذلك المبلغ المدون بالفاتورة به خطأ من قبل شركة الكهرباء.

 

وتابع: عند مخاطبة شركة كهرباء البحر الأحمر أكدوا أن هناك خطأ فى محاسبة الفاتورة، حيث إنها تخص شهر أغسطس إلا أن القراءة التى بها حتى منتصف سبتمبر.

 

كما أوضح إمام المسجد، أن جارى إعادة محاسبة الفاتورة من قبل شركة الكهرباء لحساب المبلغ المطلوب سداده عن شهر أغسطس وإعادة إرسالها لمديرية الأوقاف لسدادها، مؤكدًا وجود خطأ فى عملية الحساب.

 

 










مشاركة

اضف تعليقاً واقرأ تعليقات القراء
التعليقات 8

عدد الردود 0

بواسطة:

البريء

عجب العجاب

بص يا شيخنا الجليل. الحساب ما فهوش خطأ لأن شركه الكهرباء عندهم شهر 9 اللى هو أعلنت فيه الزياده بيبدأ ف 15 -8 يعنى منتصف أغسطس و بذلك انتم تتحاسبوا على الزياده الجديده و يبقى طبعا الكيلو وات ب 95 قرش من أول كيلو و ما فيش شرائح..اللى كان بيدفع الف جنيه حيدفع بعد الزيادة يدفع 1700 جنيه يعنى اذا كنتوا بتدفعوا 17 الف يبقى الحسبه مظبوطه . كلنا اتحاسبنا كده و الزياده من منتصف شهر 8 . شوفت اى عبقريه فى الدنيا زى كده. يا جماعه عند الكهرباء شهر 9 بيبدأ من منتصف شهرا 8 . قلناها و محدش صدقنا و لا حد عرف يغير شىء. لكى الله يا مصر

عدد الردود 0

بواسطة:

المذنب

نذالة

أصبحت القضية أن هناك خطأ في الحساب ولم تعد القضية أن المساجد أصبحت تدفع كهرباء فعلا الهزل والنكات أصبحت حقيقية أشد كوابيسك حلكة تعيشيه الآن يا مصر لنا الله

عدد الردود 0

بواسطة:

أحمد علي

معظم المساجد في مصر اللمبات والمراوح شغالة 24 ساعة

علشان المسئول عن المسجد مش بيدفع حاجة من جيبه وكل المصاريف على الدولة معظمهم بيترك اللمبات والمراوح والتكييفات شغالة 24 ساعة.

عدد الردود 0

بواسطة:

محمد

!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

هى بس الفاتوره غاليه علشان فى شرم الشيخ بلد السياحه وكل حاجه غاليه فيها

عدد الردود 0

بواسطة:

الزفتاوي.

أوقف الإسراف ياوزير الأوقاف.

ياعم معظم المساجد ان لم يكن كلها تشغل التكييفات المتعددة معا وتشغل معها في نفس الوقت جميع المراوح العملاقة ليلا ونهارا. علاوة علي تشغيل الأنوار كاملة داخليا وخارجيا باكبر اللمبات والنجفات العملاقة وأعلي المآذن ليلا ونهارا اللمبات والميكروفونات المتعددة والموجهة اعلي المساجد للجهات الستة وليس الأربعة فقط - وستجدون ان البيوت والمحلات المجاورة للمساجد تعمل توصيلات لسرقة الكهرباء من المساجد لأن المساجد ملهاش صاحب يدور عليها- بل انا اعرف مساجد ليس بها عداد كهرباتي بالمرة. ومتقلش انا بحارب بيوت الله فأنا خطيب ومدرس بمساجد الأوقاف ياوزير الأوقاف.

عدد الردود 0

بواسطة:

مصرية

والمسجد يستهلك كهرباء ب15 الف جنيه ليه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

ده هو الحرام بعينه الا اذا كان فيه مستشفى

عدد الردود 0

بواسطة:

مصراوي

المطلوب النظر للمور بعين البصيره لا بعين الضغينه

استاذ محمد المسجد في الغردقه مش شرم ؟؟؟؟ حتي القراءه مش عرافينها ولا بتاخدوا بالكم اهو تعليقات وخلاص الرحمه سيبوا الامور بلاش هرتله .. نحن مسلمون ونقول لا للاسراف والكل يؤدي ما عليه ولا ضرر والاوقاف مسؤله عن الفواتير وكل واحد مسؤل عن بيته السؤال الاهم تكلفه المستهلك يساوي المطلوب دفعه هو الاهم فغير كده لا ولك الحق في الشكوي او عدم الدفع وعلي عاملي المسجد الانتباه لعدم ترك الامور علي الغارب وتقوي الله في عملهم وبس

عدد الردود 0

بواسطة:

مواطن

حتدفع

حتدفع يعني حتدفع

اضف تعليق

تم أضافة تعليقك سوف يظهر بعد المراجعة





الرجوع الى أعلى الصفحة