بالفيديو.. بائع مناديل لأبنائه الـ3: مش قادر أقولكم علشان ماتتكسفوش منى

الأربعاء، 05 أكتوبر 2016 01:42 ص
بالفيديو.. بائع مناديل لأبنائه الـ3: مش قادر أقولكم علشان ماتتكسفوش منى عم سعد يجلس بشارع البوستة
الفيوم – رباب الجالى

مشاركة

اضف تعليقاً واقرأ تعليقات القراء

رجل بسيط عجوز تخطى السبعين من عمره يجلس على رصيف شارع البوستة بوسط مدينة الفيوم أمامه كرتونة وضع على ظهرها عدد قليل من عبوات المناديل الورقية لا يتخطى سعرها بعض الجنيهات، ولكنه يمتلك ابتسامة تكفيك لأن تكمل يومك متفائلا بأن هناك قلوبا راضية لا تنتظر من الدنيا إلا "الستر" وراحة البال طموحاتهم لا تتخطى العيش بسلام وأمان بعد الحصول على قوت يومهم.


عم سعد بائع المناديل يوجه رسالة لأبنائه من... by youm7

ويقول سعد عمر عبد الوهاب 70 سنة "بائع مناديل": "أنا راجل على باب الله كل يوم استقل سيارة أجرة من مدينة إبشواى التى تبعد حوالى 30 كيلوا مترا إلى مدينة الفيوم ثم استقل سيارة أخرى إلى أى ميدان بالمدينة وأبحث عن شارع جانبى وأجلس فيه أخرج ما معى من عبوات المناديل، وأضع هذه الكرتونة أمامى واضع المناديل فوقها وأجلس فى مكانى لمن يرغب فى الشراء ثم أرضى بالرزق المقسوم لى فى نهاية اليوم وأعاود الذهاب إلى منزلى لأقضى حاجات أولادى بما رزقنى الله به من النقود".

 

وعن سبب اختياره لشارع جانبى وبعده عن الميادين الرئيسية رغم أنها من الممكن أن تجنى له عائدا ماديا أكبر نظرا لكثافة مرور المواطنين بها قال عم سعد: "أصل أنا يا بنتى معايا شباب زى الورد ابنى الكبير محمد ما شاء الله يفرح القلب فى كلية الهندسة وأنهى دراسته وكانت حفلة تخرجه منذ أيام ومصطفى فى كلية العلوم بجامعة الفيوم ولديه طموح كبير أنه يبقى عالم عظيم وبيجتهد وبيتعب وأحمد طالب فى كلية التربية النوعية ومحدش فيهم يعرف إنى بشتغل بياع مناديل هما عارفين إنى بنزل الفيوم كل يوم علشان اشتغل فى المبانى أو أى اعمال خاصة بالمعمار وممكن قعدتى دى تضايقهم وانا بحبهم جدا ومش عايز حد فيهم يزعل أو يتكسف منى".

 

وقال الأب العظيم موجها رسالة لأبنائه: "أنا بحبكم وبحاول اشتغل الحاجة اللى تناسب صحتى وسنى من غير ما اجرحكم انا بقعد بكرامتى ومش بقبل أكثر من حقى ونفسى ربنا يحققلكم كل أحلامكم".

 

ولفت عم سعد إلى أن كل مصادر دخله 400 جنيه معاش فلاحين يتقاضاه شهريا بالإضافة إلى مكسبه اليومى من بيع المناديل الورقية، الذى لا يتعدى أبدا الـ20 جنيه، وقال: "أعود إلى منزلى بعد تقاضى المعاش أجد محصل الكهرباء ينتظرنى بفاتورة 200 جنيه، ومحصل المياه ينتظرنى بفاتورة 20 جنيها.

 

وأضاف عم سعد: أنا مش عايز من الدنيا غير الستر والصحة وراحة البال وربنا كرمنى بأبناء قنوعين عندما يريد أحدهم منى النقود بيوسطوا والدتهم ويسألوها أولا إذا كان معى أم لا ثم يطلبوا احتياجاتهم مؤكدا أن الكتب الجامعية أسعارها غالية جدا ومتطلبات المشروعات والأبحاث مكلفة معلقا أنا بحاول أعمل اللى ربنا يقدرنى عليه ونفسى محمد يدخل الجيش "ضابط مهندس" زى ما بيتمنى طول عمره.










مشاركة

اضف تعليقاً واقرأ تعليقات القراء
التعليقات 10

عدد الردود 0

بواسطة:

mido

راجل محترم

انت راجل محترم وفخر لابناءك انك تكون ابوهم,,, ربنا يكثر من امثالك

عدد الردود 0

بواسطة:

م/ هشام

بارك الله لك

بارك الله لك في صحتك وفى اولادك وانت اشرف من كل الناس اللى ماشية شمال وعندها ملايين عشان ربنا راضى عنك ان شاء الله

عدد الردود 0

بواسطة:

وليد

ربنا يباركلك

انت راجل محترم وفخر لكل مصرى وربنا يكرمك ويكرم أولادك وانت فخر لكل المصريين وأحسن وأشرف من أصحاب؟؟؟؟؟؟؟؟؟

عدد الردود 0

بواسطة:

قلب مصرى

انت اجمل حاجة هنا فى البلد دى

تتكسف من اية يا راجل يا طيب يا حنين يا محترم ده انت تاج على الروؤس وتاج على الجبين مقبلتش على ولادك الحرام

عدد الردود 0

بواسطة:

Mahmoud sobie

alreda

الرضا نعمه ياعم سعد ..قال تعالى ..ولسوف يعطيك ربك فترضى..صدق الله العظيم ..فيه ناس معاها ملايين ومش راضيه وحاسين بالتعاسه ..بكره ولادك يشتغلوا ويريحوك ويساعدوك..إنت إنسان نظيف

عدد الردود 0

بواسطة:

محمد صلاح معمر

انت شرف

انت شرف لأبنائك يا عم الحاج وأنا عن نفسى فخور بك

عدد الردود 0

بواسطة:

nassy

يقول النبي صلى الله عليه وآله وسلم: "وَارْضَ بِمَا قَسَمَ اللهُ لَكَ تَكُنْ أَغْنَى النَّاسِ".

الرضا جنة المؤمنين والرضا هو سرور القلب بمر القضاء، وهو نعمة غالية وعبادة قلبية تغيب عن الكثير، من يفتقدها يشعر بالسخط والضجر ولا يتلذذ بما أعطاه الله من نِعم.

عدد الردود 0

بواسطة:

مهندس محمد

فخز وعزه

ادعيلي ربنا يرزقني بربع الرضا اللي عندك ده ياعم سعد يا عظيم انت فخر وشرف لاي حد البلد دي لو كلها زيك كان ربنا صلح حالنا يا راجل يا محترم

عدد الردود 0

بواسطة:

بدر قمر

رجل عظيم

انت رجل عظيم وفخر لجميع أبناءك ربنا يحفظهم ويحققوا ما يتمنون

عدد الردود 0

بواسطة:

د. محمد ابو السعود

الله يوسعك عليك ويرزقك وبر ابناءك

ماشاء الله عليك يا راجل يا طيب الله يبارك لك في صحتك واولادك

اضف تعليق

تم أضافة تعليقك سوف يظهر بعد المراجعة





الرجوع الى أعلى الصفحة