بالصور.. شاب مصرى يستغيث بوزير الداخلية لإعادة ابنته قبل سفرها لروسيا

الثلاثاء، 04 أكتوبر 2016 05:46 ص
بالصور.. شاب مصرى يستغيث بوزير الداخلية لإعادة ابنته قبل سفرها لروسيا صورة الأب والأم تتوسطهما الطفلة
بهجت أبو ضيف

مشاركة

اضف تعليقاً واقرأ تعليقات القراء

مثل غيره من العديد من الشباب العاملين بمجال السياحة، تعرف على إحدى السائحات الروسيات، خلال عمله بأحد الفنادق بمدينة الغردقة منذ سنوات، عرض عليها الزواج فوافقت، وأنجب منها طفلة وسافر معها إلى روسيا، ثم عادا سويا مرة أخرى إلى مصر، إلا أن الخلافات بينهما بدأت تشتعل لرغبة الأم فى السفر بالطفلة إلى بلدها، وعدم رغبتها فى أن تنشأ بمصر، ومع رفض الزوج استغلت زوجته غيابه عن المنزل بالعمل واصطحبت طفلتها واختفت بها، بحث عنهما الزوج فى كل مكان، فلم يعثر عليهما، ما دفعه لتحرير محضر بمركز شرطة كفر شكر بالقليوبية لإثبات الواقعة، مطالبا الأجهزة الأمنية بالعمل على إعادة طفلته له قبل أن تسافر بها والدتها إلى روسيا.

 

والد الطفلة عماد الدين حسانين محمد تحدث لـ"اليوم السابع" عن اختفاء طفلته قائلا: كنت أعمل بأحد الفنادق بمدينة الغردقة، وتعرفت على سائحة روسية تدعى "أولجا سيرجيفتا" وانتهت مرحلة التعارف بالارتباط، حيث عرضت عليها الزواج فوافقت، وتمت مراسم الزواج، وعقب ذلك سافرت معها إلى روسيا ثم عدنا إلى مصر وتعددت الزيارات لروسيا عدة مرات، حتى أنجبنا طفلة أطلقت عليها اسم "آمال".

 

وأضاف والد الطفلة: منذ 3 سنوات وأثناء زيارتنا لروسيا وبصحبتنا ابنتنا وبعد مرور عدة أشهر، طلبت من زوجتى العودة لمصر مرة أخرى، إلا أنى فوجئت برفضها، وعللت ذلك لرغبتها فى تنشئة الطفلة بروسيا، ومع إصرارى على العودة لمصر مرة أخرى، وبعد مرور يومين اكتشفت اختفاء زوجتى وابنتى من المنزل، بحثت عنهما فى كل مكان حتى تمكنت من التوصل لمكان إقامتها، وعللت سبب تركها المنزل لإصرارى على ترك روسيا، وهو ما دفعنى لإقناعها بالعودة إلى مصر مؤقتا لزيارة أفراد أسرتى، وعقب وصولنا حصلت على قرار منع من السفر للطفلة حتى لا تتمكن زوجتى من السفر بها دون علمى إلى روسيا.

 

وأكمل والد الطفلة حديثه قائلا: أقمت بصحبة زوجتى وابنتى بشقة بدائرة مركز شرطة كفر شكر بالقليوبية بالقرب من منزل والدتى، وعقب سفرى لعملى بمرسى مطروح اتصلت على والدتى وطلبت منها التوجه إلى مسكنى للاطمئنان على زوجتى، وعندما وصلت للشقة طرقت الباب أكثر من مرة إلا أنها لم تتلقى أى رد، مما دفع والدتى لإحضار نسخة ثانية من مفتاح الشقة وفتحتها لتكتشف عدم وجود زوجتى وابنتى، وفوجئت أن جميع ملابسهما غير موجودة.

 

وأضاف والد الطفلة قائلا: اضطررت لترك العمل والعودة إلى كفر شكر مرة أخرى للبحث عنهما، وأخبرنى عدد من الجيران أنهم شاهدوا زوجتى تستقل سيارة "سوزوكى" وبصحبتها ابنتى وحقيبة ملابس، وهو ما دفعنى للتوجه لمركز شرطة كفر شكر لتحرير محضر حمل رقم 3090 لسنة 2016 إدارى لإثبات الواقعة خشية سفر زوجتى إلى روسيا دون علمى وخوفا من عدم رؤية ابنتى مرة أخرى.

 

وقال والد الطفلة: بالرغم من تحريرى محضر بمركز الشرطة إلا أن رجال المباحث اكتفوا بتحرير المحضر فقط ولم يبذلوا أى جهد للبحث عن ابنتى أو يتخذوا أى إجراءات لمنع زوجتى من السفر، مضيفا "استغيث بوزير الداخلية والمسئولين للعمل على إعادة ابنتى مرة أخرى، خوفا من سفرها بصحبة والدتها على روسيا، وعجزى عن رؤيتها مرة أخرى .


الطفلة أمال

 


جواز سفر والدة الطفلة

 


جواز سفر الطفلة

 


أمال ووالدها

 


أمال

 


الطفلة بين والديها

 


الأب يداعب طفلته

 


جواز سفر والد أمال

 


الطفلة

 


أمال ووالدها

 


أمال

 


جواز سفر الطفلة

 


أمال تلهو

 










مشاركة

اضف تعليقاً واقرأ تعليقات القراء
التعليقات 10

عدد الردود 0

بواسطة:

ahmed

قصة كل سنة

يعنى الست اتفقت معاك تعيشوا فى روسيا بدليل انها عملت لك البسبور الروسى وبعد كده حبيت ترجع فى الاتفاق ف هى دى النتيجة -ارجع روسيا بجواز السفر الروسى وتعامل معها فى روسيا اكنك روسى -خلاص

عدد الردود 0

بواسطة:

حزين مقهور

نفس ايللى حصللي

بس أنا بئا اتجوزت من مجرمة أمريكية أخدت الولدين وهجت فص ملح وداب ولا عدت عارف أى حاجة عنهم بقالى 7سنين اهو ربنا ينتقم منها زى ما قرفتنى فى حياتى وبعدت عنى ولادى.

عدد الردود 0

بواسطة:

تامر الدميرى

فيه حكمة بتقول :

ما أتى سريعا ذهب سريعا .. الحاجة ايلى بتيجى بسرعة بتروح بسرعة واصلا الروسيات سالكين فى كل حتة وبيوافقوا علطول مش شايف صوفينار وغيرها وغيرها ـ بس مكنش لازم تخلف منها لان فيه كتير بيعملوا كده الواحدة منهم بتهرب بالعيال ولا حد بيعرفلها سكة بعد كده عشان مش بتحب عيالها يتعاملوا زى عيال المصريين شايفاهم اقل من عيالها مثلا بسلامتها

عدد الردود 0

بواسطة:

جورج

وانت متجوزتش مسلمة من بني دينك لية

جاي تعيط دلوقت اشرب بقي

عدد الردود 0

بواسطة:

مؤمن محمد صالح

هوا مواليد 86 وهى مواليد 81

انتا متجوز واحدة أكبر منك ب 5 سنين؟!!!! ومش من بلدك وكمان مخلف منها ومكنتش صادق معاها من البداية ارجع يا معلم انتا خلاص روسي من الوقتى وشيل طاقية مصر من على دماغ بنتك ايللى هتتظلم كتير بينكم.

عدد الردود 0

بواسطة:

ياسر

أنت كمان غلطان

أنت عملت فيها كام مقلب برضه ودي مش مصرية هاتقولها طيب تعالي نرجع وبعد كدا يحلها حلال وتتفاجيء انك بتعمل محضر وبتمنع الطفلة من السفر للخارج .. الحركة دي ممكن تعملها في مصرية المجتمع كله هاييجي عليها للأسف وترضى بأي فعل .. انما اجنبية مش هاتسمح لك تمسكها من اديها اللي بتوجعها او انك تستعبدها وتمشي عليها مبدأ سي السيد .. هي مارست حقها واتعاملت معاك بالمثل ... وكان الاصح تحترموا وجهات النظر وتشوفوا حلول وسط .. وياريت أي شاب يفكر في الزواج من أجنبيه يكون فاهم كويس مستقبله هايكون إزاي .. ونبطل شوية نفكر في الامور من منظورنا فقط.

عدد الردود 0

بواسطة:

جحا

ناس بتدفع 30 الف علشان تهاجر و تموت غرقا و ناس غاوية نكد

يتسرع الشاب من دول بالزواج من اجنبية معتقدا انها سوف توافقه علي كل رغباته . ثم تنشأ المشاكل بعد ذلك و خصوصا عند قدوم الاولاد و كيفية تربيتهم و مكان اقامتهم. و تحدث المشاكل و المأسي. ناس قصيرة النظر. و بعدين فيها ايه لما تعيش معاها في روسيا يعني عجباك العيشة في مصر قوي ؟

عدد الردود 0

بواسطة:

بسمة

تستاهل / انا مش بشمت فيك ..هقولك ومن غير عصبية

انت سافرت وعجبتك البلد وبنات البلد والشجر الاخضر والشوارع النظيفة واتجوزت ورجعت بيها من احلى وانظف بلد الى مكان لايمت للادميه بصلة شوف صور البنت فى بيتك هنا وشوف صور البنت هناك كل واحد بيحب بلدو ومتعود علىها وعلى كل حاجة فيها وانت ضحكت عليها وعملت لها من الفسيخ شربات وندمت وهجت وعاوزة تنفذ بجلدها كفر شكر ايه وقليوبية ايه يا استاذ حرام عليك ضيعت نفسك وضيعت بنتك ومراتك ودلوقت بقت كخ لما معجبهاش العيشة عاوزها تكنس وتمسح وتربى بهايم وزغط البط فوق السطوح مش هينفع عشان كدة لو عاقل سافر معاها وعيش معاها ولم الدنيا وسيبك من المحاكم والبوليس هم مش ناقصين اعقل ودور عليها بهدوء وربنا معاك ومتزعلش من كلامى عشان هى دى الحقيقة اكرر اعتذارى وربنا يوفقك فى العثور عليها

عدد الردود 0

بواسطة:

هتيجي من روسيا تعيش في كفر شكر وتعلم بنتك تربي أرانب وبراغيت

ربنا نجدها منك ومن العيشة في بلد تقصر العمر

فاكرها وقعت في غرامك يا ابو وش شكل القفا انت ، يا شيخ دا ربنا انقذها هي وبنتها منك

عدد الردود 0

بواسطة:

منين نجيب الصبر

الى والد الطفلة اطلب شهادة تحركات من الادارة العامة لامن الموانى ةالمطارات لتعرف اهل سافرت ام لا

بمعنى شهادة استدلال من المنافذ الحدودية سواء مطارات او بحرى او برى..وعلى ضوئها يمكنك العلم بسفرها ام لا..وكذلك شهادة تحركات للأم مع ارفاق صورا من الجوازات لهن..ةان كنت اكاد اجزم انهما الان بروسيا ولا توجد اى قوة على وجة الارض تسطيع اعادتهما لمصر لان القانون الروسى دائما وابدا ما يقف فى صف ابناء البلد بدون النظر لاى اعتبارات اخرى مهما ان كانت انسانية مرضية نفسية كل دة يجى عند قانون الاحوال المدنية هناك وينخ يعنى ملوش اى اعتبار..ونفس الشئ فى الدول الاوروبية وحدث ولا حرج عن القضايا المشابة لقضيتك وبالالاف والاطفال هم الذين يدفعون التمن وغالى جدا جدا جدا من انقسام حاد فى النفسية والشخصية والهوية والانتماء..وهلم جرة باقى الاجيال..هناك فارق شاسع ايها الاب وايها الشباب فيما بيننا وبينهم من تربية وعادات وتقاليد وثقافة وتعليم ناهيك عن الديانة واسلوب تنشئة الاطفال والحرية المؤدية الى الانحلال..كل ذلك لم تضعة حضرتك فى حسبانك وكذلك معظم الشباب..أأسف عظيم الأسف لذلك..المهم نصيحة اخوية صادقة لك..تقدم بطلب الشهادات اعلاة وبعد الحصول علية وبصورة منة ايا ان كانت نتيجتة وتوجة بطلب مماثل للسفارة الروسية ولا تشير نهائى ان بينكما مشاكل فقط انكما كنتما تعيشان والطفلة فى هدوء وسعادة وفجأة اختفتا معا وانك ترغب فى الاطمئنان عليهما واعدتهما لاحضانك..لان سيغة مثل هذة وصورة منها ستنفعك مستقبلا حينما تعرف اين هى وتتطالب باعدتها..وان فشلت فعلى الاقل تضمن حق رؤية الطفلة بحكم محكمة حتى ولو كانت روسية او اينما كانت الزوجة..كما انصحك بتوخى الدقة والحذر فى اى مكاتبات ولاى جهة سواء داخلية او خارجية او سفارات احذر فيها من عبارات النرفزة المعروفة عندنا لمصريين واحذر الاساءة اليها او الاشارة الى ما يوحي بانة لديك نية فى الانتقام منها لان هذا سيتسبب فى التعقيد السيئ للامور حاليا ومستقبلا..ومن خلال هذة المناسبة اتوجة للشباب واقول لا تغركم المظاهر والبهرجة الكدابة عند الفتيات او السيدات الاجنبيات او اى اغراءات اخرى كلة سيزول فى ايام معدودة ولو جاءت اطفال بينكم يبقى علية العوض ومنة العوض..وللجميع كل تحياتى

اضف تعليق

تم أضافة تعليقك سوف يظهر بعد المراجعة





الرجوع الى أعلى الصفحة