وزير النقل الروسى: نأمل اتخاذ قرار استئناف الرحلات لمصر قبل نهاية العام

السبت، 29 أكتوبر 2016 06:22 م
وزير النقل الروسى: نأمل اتخاذ قرار استئناف الرحلات لمصر قبل نهاية العام سياح - أرشيفية
كتب مؤمن مختار

مشاركة

اضف تعليقاً واقرأ تعليقات القراء

أعلن وزير النقل الروسى مكسيم سوكولوف، أن وزارة النقل الروسية، تأمل بأن يتخذ القرار بشأن استئناف الرحلات الجوية إلى مصر قبل نهاية العام.

وقال سوكولوف، بعد إعادة بناء وافتتاح خط طريق" اسكندنافيا" وفقًا لوكالة الأنباء الروسية "نوفستى"، أنه إذا استمر الزملاء المصريون، بدعوتنا إلى اللجنة فى مطلع شهر ديسمبر، ستقوم المجموعة بعملها بسرعة وتقدم التقرير المطلوب للحكومة، وبناءً عليه سيتخذ القرار، بعد ذلك يمكن أن يتم ذلك عشية عطلة رأس السنة الجديدة، ولكن هذا يبقى مجرد تخمينات.

وأوضح سوكولوف أن الكرة متواجدة عند الجانب المصرى، وكل شىء يعتمد عليهم، ومدى السرعة التى ستنفذ بها الخطط والتدابير.

وأشار سوكولوف إلى أن الجانب الروسى يتعاون مع نظرائه المصريين لتنفيذ خطة متكاملة لأمن ثلاثة مطارات مصرية "القاهرة، شرم الشيخ والغردقة"، معربًا عن أمله بأن يتم الانتهاء من تنفيذ هذه الخطة قبل نهاية العام.










مشاركة

اضف تعليقاً واقرأ تعليقات القراء
التعليقات 2

عدد الردود 0

بواسطة:

قرفان

يا راجل يا كداب

يجب فرض شروط قاسية على دخول هؤلاء الرعاع بل ويجب منعهم من الدخول لمصر، المثل يقول عريان بيجري ورا مقشط. يجب العمل على جذب السائح النزيه وليس الجوعان

عدد الردود 0

بواسطة:

اسلام

مصري

استاذ قرفان! ياريت تفكر قبل ما تكتب انا مصري و عشت في شرم الشيخ من سنة 2000 حتى 2009 و كنت شغال مع الرعاع دول و جيت روسيا و بقالي 7 سنين مع الرعاع دول و خدت الجنسيه و اصبحت من الرعاع بس الغريب يا اخي بالبسبور الروسي بدخل اي مكان في العالم وليا احترامي انما بالمصري للاسف صعب اني ادخل دي حاجه ، انا كنت مترجم روسي و اعرف كويس اوي و اللي اشتغل في السياحه يعرف ان الروسي بيعمل شوبينج اكتر من الايطالي و الانجليزي الالماني و جنسيات اخرى معنى كدا ان بيدخلو للبلد عمله كتير و دا واضح ان العمله اتدمرت بعد وقف السفر لمصر و الغريب يا استاذ قرفان ان روسيا دوله عظمى يتعملها الف حساب و مصر للاسف الشديد العالم التالت ، لا يوجد في روسيا اميه و لو لواحد في الميه و لاكن مصر حوالي 50 ? ،يعيش في روسيا تحت خط الفقر نسبة اقل من ا? اما مصر للاسف تخطت 30? انا في شغلي معايه مساعدين 15 شخص اعمارهم من 20 ل 25 سنه، 13 منهم راكبين سيارات و على فكره بنات و شباب ما فيش فرق و عايشين حياه كريمه و كل 6 شهور اجازه في دوله شكل في حين المصري للاسف لو اشتري عربيه نعتبره غني و لو صيف في شرم يبقى عدى الفقر و اللهي يا اخي انا اجازه في مدينة انتاليا اهم المدن التركيه سياحيا الناس هنا تحترمني جدا لما اتكلم روسي و لما يعرفون اني مصري بحس انهم مش عايزين بيتكلموا معايه. في الالعاب الأوليمبيةالصيفية روسيه تنافس علي اول ثلاث مراكز و احنا بنافس فوق ال 75 مثلا . وحاجات كتير اوي احنا متأخرين عنهم فيها حتى في التربيه و الاخلاق في التعامل بين الناس بعضهم البعض مهما كتبت مش هقدر اوصلك زعلي من اللي انتا كتبته في حق الروس اللي لحم كتافنا من خيرهم و طول ما انتم قاعدين على القهاوي عمر ما البلد دي هتوقف على رجليها العيب مش في الرئيس العيب فينا احنا عايزين اللي يدينا وبس من غير شغل ،لكي الله يامصر.

اضف تعليق

تم أضافة تعليقك سوف يظهر بعد المراجعة





الرجوع الى أعلى الصفحة