مسئول: الجنيه غير قابل للتصدير للخارج أو التداول فى ألمانيا والسعودية

السبت، 22 أكتوبر 2016 04:44 م
مسئول: الجنيه غير قابل للتصدير للخارج أو التداول فى ألمانيا والسعودية طارق عامر محافظ البنك المركزى المصرى
كتب - أحمد يعقوب

مشاركة

اضف تعليقاً واقرأ تعليقات القراء

كشف مسؤول مصرفى رفيع المستوى أن الجنيه المصرى غير قابل للتداول خارج مصر، مؤكدًا أن ما يتردد حول منعه من التداول فى المملكة العربية السعودية وألمانيا غير صحيح، حيث إنه ليس من العملات الدولية القابلة للتداول عالميًا.

وأكد المصدر، فى تصريحات خاصة لـ"اليوم السابع"، أن عمليات تصدير العملة التى تتم على العملات الرئيسية الكبرى  بجمع تلك العملات بمكاتب الصرافة والبنوك فى الدولة محل التداول، ويتم التصدير إلى الدولة صاحبة العملة نفسها – أى مصر – مؤكدًا أن الجنيه المصرى غير قابل للتصدير إلى الخارج أى بإعادته إلى مصر، أى لا يتم تصديره أو تداول خارج مصر. 










مشاركة

التعليقات 1

عدد الردود 0

بواسطة:

جورج

في حاجة غلط

عشرات المرات اتقابل مع سياح انجليز والمان في الغردقة بحسب طبيعة شغلي وافهم منهم انهم اشتروا جنيه مصري من شركات السياحة بتاعتهم في لندن ،واسال اكتر من مرة قصدك هنا المرشد السياحي بتاع الشركة جالك وغيرلك عملة يقولي لا في لندن وكان التغيير دايما اقل من سعر البنك المركزي يعني لو كان في البنك ب 11 كانو بشتروه في انجلترا ب تسعه وكنت دايما بستغرب وقلت يمكن يكون البنك المركزي سمح بكدة. بغرض توفير عملة اكتر لكن الواضح دلوقتي انه في فلوس بتطلع من البلد ومحدش واخد باله ،ولو اليوم السابع عمل استطلاع بالكلام دا من العملين في السياحة هيلاقي اللي ياكد الكلام دا

اضف تعليق

تم أضافة تعليقك سوف يظهر بعد المراجعة





الرجوع الى أعلى الصفحة