ضبط طن ونصف سكر داخل سيارة نقل و150 طن أرز فى مخزن بالإسكندرية

الجمعة، 21 أكتوبر 2016 12:02 م
ضبط طن ونصف سكر داخل سيارة نقل و150 طن أرز فى مخزن بالإسكندرية مضبوطات سكر
الإسكندرية - هناء أبو العز

مشاركة

اضف تعليقاً واقرأ تعليقات القراء

تمكن النقيب هشام كمال بإدارة البحث الجنائى وحدة تأمين الطرق بالإسكندرية، المعين خدمة تأمين طريق المستجدة دائرة قسم شرطة أول العامرية، أثناء قيامه بعمل تمركز أمنى أمام مدخل عبد القادر دائرة القسم، من ضبط السيارة رقم  4362 مصر نقل قيادة "أسامه.س" 31 سنة سائق، مقيم دائرة قسم ثان العامرية، محملة بكمية من أجولة السكر تزن نحو طن ونصف.

 

وبمواجهته أقر بتحصله على السكر المضبوط من شركة لتعبئة المواد الغذائية بدائرة قسم شرطة أول العامرية، لتوصيلها لصاحب محل كائن بدائرة قسم شرطة برج العرب، وتم التحفظ على السيارة بحمولتها، وتحرر المحضر جنح قسم أول العامرية، وجارى العرض على النيابة.

 

كما وردت معلومات لضباط إدارة شرطة التموين والتجارة الداخلية بمديرية أمن الإسكندرية، بالاشتراك مع ضباط الإدارة العامة لشرطة التموين والتجارة الداخلية، مفادها قيام "إيهاب. س" 34 سنة، المدير المسئول عن مخزن شركة للتجارة والتوكيلات بالمنطقة الصناعية الرابعة  دائرة قسم شرطة برج العرب، بممارسة نشاط غير مشروع فى مجال حجب سلعة الأرز عن التداول بالأسواق بقصد إحداث أزمة مفتعلة وإنقاص المعروض منها بالأسواق، لرفع ثمنها بدون مبرر، حيث يقوم بتخزين كميات كبيره منها داخل المخزن المشار إليه.

 

تم استهداف المخزن وضُبط بداخله عدد "6000" جوال أرز مستورد زنة الجوال 25 كجم  بإجمالى وزن "150" طنا قام بحجبها عن التداول، وتحرر المحضر جنح قسم برج العرب  وجارى العرض على النيابة.









الموضوعات المتعلقة


مشاركة

اضف تعليقاً واقرأ تعليقات القراء
التعليقات 4

عدد الردود 0

بواسطة:

tamer

لو معرفناش نثور على التجار الجشعين مش حننهض

والله العظيم المشكلة في مصر هي في اخلاق وضمير بعض الشعب الفاسدين , ودول الي محتاجين نثور عليهم ونولع فيهم في ميدان عام , سيدنا عمر الخطاب رضي الله عنه من 1400 سنه كان لما يعرف ان فيه تاجر بيعمل احتكار لأي منتج كان بينفيه خارج البلاد لأنه عارف ان ده انسان عندو مرض في قلبه ومالوش علاج غير النفي خارج البلاد .

عدد الردود 0

بواسطة:

مجدى

مصادرة الكمية و بيعها للصالح العام بسعر الإستهلاك العادى المحدد

من يحتكر سلع المواطنين فاهو إرهابى صامت يبعث فى الخفاء

عدد الردود 0

بواسطة:

مش لاقى سكر

مفيش فائدة

ايه الى هيستفيده المواطن الغلبان الى مش لاقى سكر من الحملات والقبض على الناس الى عندهم سكر كل شويه يقلك الحكومة صادرت كام طن سكر لحد ما سحبوا السكر من البلد وبدل ما كان يتباع ب 8 و10 جنيه دلوقت مفيش خالص حتى الى عنده خايف ليبيع لياخد محضر حسبنا الله ونعم الوكيل في حكومة شريف اسماعيل المعرصه

عدد الردود 0

بواسطة:

حسن

ممنوع البيع

انا شايف ان اللى بيتمسك هو اللى بيع للناس هذا اللى حصل مع ناس خالفت قانون الجهات السيادية اللى مانعه البيع مش عارف ليه علشان انا خلاص انا مش طايق البلد

اضف تعليق

تم أضافة تعليقك سوف يظهر بعد المراجعة





الرجوع الى أعلى الصفحة