باسم يوسف فى رثاء والده على "فيس بوك": "أبويا ما ماتش.. أبويا عاش حياة حلوة".. و"ربنا رحم أمى لأنها ما شافتش ابنها بيسيب البلد ومش عارف يرجع تانى".. و"قصة حياة والدى نهايتها قاسية"

الأحد، 24 مايو 2015 01:55 م
باسم يوسف فى رثاء والده على "فيس بوك": "أبويا ما ماتش.. أبويا عاش حياة حلوة".. و"ربنا رحم أمى لأنها ما شافتش ابنها بيسيب البلد ومش عارف يرجع تانى".. و"قصة حياة والدى نهايتها قاسية" باسم يوسف
كتبت سمر مرزبان

مشاركة

اضف تعليقاً واقرأ تعليقات القراء
علق الإعلامى باسم يوسف عبر صفحته على موقع التواصل الاجتماعى "فيس بوك" على وفاة والده قائلا: "وأنا صغير فاكر قوى لما جدتى "والدة والدتى" وقعت فى الحمام وجالها كسر فى الحوض وعملت عملية.. بعد العملية دى ما رجعتش زى الأول وفضلت حالتها تتدهور لغاية لما الشيخوخة وعوامل تانية خلتها عايشة عيشة معاناة على السرير وآدميتها وكرامتها استقلاليتها بتضيع منها يوم ورا التانى.. فاكر أمى وخالتى لما كانوا بيتناوبوا على خدمتها وإزاى ده أثر فى أمى جدا لدرجة إن وصيتها المستمرة طول حياتها "بلاش تخلوا حد يشوفنى بالمنظر ده"، وفضل العذاب ده سنوات طويلة لحد ما اتوفت جدتى.

وتابع باسم يوسف: "جدى وجدتى لأبويا مروا بمصير مشابه لكن لفترة أقل.. وأصبح الهاجس ده مسيطر عليا.. حاعمل ايه لو أبويا وأمى حصلهم كده؟ هل حييجى اليوم إننا نطلب لهم الرحمة من ربنا بدل ما ندعى أنهم يستمروا فى الحياة من كتر القهر والمعاناة؟ من سنة ونص أمى كانت فى المصيف، مش بتشتكى من حاجة. قامت، صلت الفجر، نامت، ما قامتش.. ماتعذبتش وماعذبتش حد معاها.. ويمكن ربنا رحمها إنها ما شافتش ابنها بيسيب البلد ومش عارف يرجع تانى.. أبويا بعديها الحمدلله ما انكسرش.. وفضل عايش.. وسافر ولف الدنيا وفضل يدى مشورات قانونية ويعيش حياة كاملة.. وجه زارنى فى مكانى الجديد وانبسط واتطمن عليا.. ولسه من يومين حضر عيد ميلاد حفيدته الكبيرة بين ابنه الكبير وأحفاده.. لما عرفت ان عربية خبطته وإنه مش فايق وأنهم بيعملوا اشعة مقطعية على دماغه.. اتمنيت انه يا يقوم بكامل صحته يا ما يخشش فى المصير اللى طول عمر الهاجس بتاعه بيطاردنى.. ساعة واحدة والموضوع ما طولش.. أبويا حرفيا مات واقف على رجليه.. الحياة مكان قاسى، ظالم.. وحتى الناس اللى بنتعرف عليهم وبنحبهم بيتاخدوا مننا بعنف وبقسوة كأننا بندفع تمن اللحظات الحلوة اللى عرفناهم فيها.. لكن فى نفس الوقت أنا احب أفكر فى أبويا وأمى انهم عاشوا حياة كاملة.. فرحوا بولادهم وأحفادهم ولم يتم ابتلاؤهم بمرض أو عجز فى جسمهم أو مخهم.. قصة حلوة بس نهايتها قاسية وما يخففش منها إلا إن ربنا رحمهم من نهايات طويلة مؤلمة مهينة تجعل الاستمرار فى الحياة نقمة مش نعمة.. ابويا النهاردة ما ماتتش.. ابويا عاش حياة حلوة".

واختتم كلامه قائلا:"الله يرحمك يا أبويا..الله يرحمك يا أمى.. شلتوا همنا طول ما أنتم عايشين.. وما شيلتوش حد همكم لما مشيتوا وسيبتونا".


اليوم السابع -5 -2015




موضوعات متعلقة..


- إخلاء سبيل موظف بالمعاش متهم بدهس والد "باسم يوسف" بسيارته فى العجوزة








مشاركة

اضف تعليقاً واقرأ تعليقات القراء
التعليقات 10

عدد الردود 0

بواسطة:

محمد

الله والله قصة جميلة

عدد الردود 0

بواسطة:

Attia Shahin

الله يرحم اللى ماتوا والحمد لله أنهم إرتاحوا من أعمالك

عدد الردود 0

بواسطة:

1

1

عدد الردود 0

بواسطة:

محمود عليوة

الخيانة مش وجهه نظر

عدد الردود 0

بواسطة:

وطنى

ربنا يرجمه

البقاء لله

عدد الردود 0

بواسطة:

قاهر الفئران

ياريت تعمل لاخرتك ياحاج باسم وتعرف ان الامريكان مالومشى امان مش هاينفعوك يوم القيامة

عدد الردود 0

بواسطة:

tayay abo kareem

علية رحمة الله

عدد الردود 0

بواسطة:

امين

100سنه عذاب في الدنيا و لا ثانيه في جهنم !!

عدد الردود 0

بواسطة:

الف

مش عارف ترجع ليه

عدد الردود 0

بواسطة:

طارق الكاشف

البقاء لله

انا لله وانا اليه راجعون

اضف تعليق

تم أضافة تعليقك سوف يظهر بعد المراجعة





الرجوع الى أعلى الصفحة