"كفاية جشع يا تجار" فى صدارة تويتر.. ومغردون: لازم ناخد موقف ونقاطعهم

السبت، 04 مارس 2017 03:24 م
"كفاية جشع يا تجار" فى صدارة تويتر.. ومغردون: لازم ناخد موقف ونقاطعهم سلع غذائية - أرشيفية
كتب محمد تهامى زكى

مشاركة

اضف تعليقاً واقرأ تعليقات القراء

دشن رواد موقع تويتر هاشتاج "كفاية جشع يا تجار" تصدر قائمة الترند بأكثر من 6 آلاف تغريدة، طالب من خلاله المغردون التصدى لمواجهة جشع التجار الذين يقومون بزيادة أسعار السلع والمنتجات حسب أهوائهم الشخصية.

 

وتنوعت تغريدات المدونين، حيث قالت مريم: "طول ماحنا بنتكلم بس مش هيسمعولنا، لازم ناخد موقف أو نقاطع بعض التجار أو المنتجات علشان يحسوا بقيمتنا كمستهلكين"، وقالت إيمان هلال: "حسبنا الله ونعم الوكيل فى كل تاجر جشع وكل مسئول فى يده وقف هذه المهزلة ولم يفعل شيئا، الشعب والله بيكلم نفسه".

 

مريم
مريم

 

فيما عبرت سحر عن رأيها، قائلة: "التاجر من دول يقولك معييش فلوس أجيب بضاعة، وهو مش لاقى أرفف يرص فيها بضاعته، بتشتغلونا ولا إيه"، وقال أحمد الشيوى: "منكم لله، والله بندعى عليكم، جشعكم وطمعكم ده سبب الغلاء والبلاء اللى إحنا فيه، لو موقفتوش جنب البلد دلوقتى هتقفوا أمتى"، بينما قالت ريتاج: "كفاية جشع يا تجار، إياكم وسياسة الاحتكار فإنها تؤدى بصاحبها إلى النار، ونحن الشعب سنرفع شعار لا لجشع التجار لا للاحتكار".

 

سحر
سحر

 

وأضافت مروة "التجار بيتفقوا مع بعض على القهوة عدم تخفيض سعر السلعة، منشتريش إلا ما نحتاجه فقط، خلى السلعة تبور وتخلل عندهم"، وأخيرا قالت سالى سعد: "ارحموا الشعب المصرى اللى تعبان من الأسعار يا تجار، الدولار سعره نزل والأسعار بتزيد".

 

أحمد الشيوى
أحمد الشيوى

 

إيمان هلال
إيمان هلال

 

ريتاج
ريتاج

 

سالى سعد
سالى سعد

 

مروى
مروى









مشاركة



الرجوع الى أعلى الصفحة