جونسون: بريطانيا ستلعب دورا قياديا فى العالم "المتقلب"

الجمعة، 02 ديسمبر 2016 05:06 م
جونسون: بريطانيا ستلعب دورا قياديا فى العالم "المتقلب" المتحدث باسم الخارجية البريطانية
لندن (رويترز)

مشاركة

اضف تعليقاً واقرأ تعليقات القراء

قال وزير الخارجية البريطانى بوريس جونسون اليوم الجمعة إن بلاده لن تلعب دورا هامشيا على المسرح العالمى فى أعقاب خروجها من الاتحاد الأوروبى ويجب أن تساعد فى منع ظهور نظام عالمى أكثر وحشية.

وقال جونسون فى أول خطاب رئيسى له بشأن السياسة الخارجية إن التصويت فى 23 يونيو حزيران بخروج بريطانيا من الاتحاد الأوروبى لا يعنى أن بلاده ستنغلق على نفسها.

وقال "العالم ليس على ما يرام. بالتأكيد إنه أكثر خطورة وتقلبا عما كان عليه قبل عقود قليلة."

وأضاف فى خطاب فى مركز أبحاث تشاتام هأوس "بات لدينا عقيدة الرجل القوي. الديمقراطية تتراجع. ولدينا قوس (يسوده) انعدام الاستقرار فى الشرق الأوسط. هل ردنا على هذا يكون بالتقاعس ودفن رؤوسنا تحت الوسائد؟ بالتأكيد لا.

"نحتاج إلى أن نضاعف من جديد تصميمنا على الدفاع وأن نحافظ على أفضل ما فى النظام العالمى المرتكز على القوانين. إذا فشلنا فهناك خطر أن نتقهقر إلى نظام أقدم وأكثر وحشية حيث للقوى حرية مضايقة أو التهام الضعيف."

وشدد جونسون على أن بريطانيا لاعب دولي.

وقال "لن نلعب دورا هامشيا ولن نكون رأس حربة على المسرح العالمي. نحن أحد الأبطال- بريطانيا عالمية تدير سياسة خارجية دولية بألفعل."

 

 










مشاركة

اضف تعليقاً واقرأ تعليقات القراء
التعليقات 5

عدد الردود 0

بواسطة:

سؤال برىء

هههههههههههههههههه

يا راجل عيب عليك ...و لما انتم دولة قوية ازاى امريكا شربتكم مقلب البريكست ؟

عدد الردود 0

بواسطة:

متابع

هه

انتم شمتانين فى امريكا دون الاعلان عن هذه الشماتة و سعداء بتحسن وضع الاسترلينى و تخشون التورط فى اى احداث عالمية لأنكم داخلين على انتخابات ...انت ناسى ان تريزا ماى تعيين مش انتخاب ؟؟؟ اللى هيعمل مش هيقول تصريحات فى الهوا يا تونى بلير ... احمد ربك انه بعت روسيا انقذتكم من امريكا

عدد الردود 0

بواسطة:

مصرى

العب لوحدك

اجنا مش لاعبين ...اللعب فى صالحكم

عدد الردود 0

بواسطة:

متابع

هه

نفسى اشوفك بتخطب الخطبة دى فى التلفاز ...نفسى اشوف رد فعل المشاهد الانجليزى ...عارف المشاهد هيقول ايه ؟ هيقول : هو فيه ايه ؟ جونسون زعلان ليه ؟ غريبة ؟ ده حتى الاسترلينى بيرتفع امام الدولار !!!! هتحارب مين و ليه ؟ هل خسرت جنديا واحدا من جنود بلادك ؟ حتى الضربات الجوية التى اشتركتم فيها فى سوريا كانت تحت ضغط كاميرون و ليس برغبة البرلمان ...يعنى لو عايز تحاسب ... حاسب كاميرون

عدد الردود 0

بواسطة:

متابع

ضحية جديدة لأوباما

فين الريادة دى يا تور ؟؟؟؟!!!!

اضف تعليق

تم أضافة تعليقك سوف يظهر بعد المراجعة





الرجوع الى أعلى الصفحة