أكرم القصاص - علا الشافعي

فكرة بسيطة لنشر البهجة.. "أحمد" يصنع فانوسا من البالونات في 5 دقائق

الثلاثاء، 28 فبراير 2023 09:00 ص
فكرة بسيطة لنشر البهجة.. "أحمد" يصنع فانوسا من البالونات في 5 دقائق فانوس رمضان
إيمان حكيم

مشاركة

اضف تعليقاً واقرأ تعليقات القراء

بفكرة مبتكرة ومجهود بسيط ابتكر الشاب أحمد محمود طريقة جديدة للاحتفال بشهر رمضان الكريم، من خلال تجميع عدد كبير من البالونات التي لا يتعدى سعرها الـ 5 جنيهات، وقررصناعة فانوس رمضان 2023. 

قال أحمد محمود في حديثه لـ اليوم السابع: "أنا شاب عندي 28 سنة مقيم في أسيوط ، الفكرة الأساسية للفانوس هي أني في البداية خالص كنت حابب أفرح طفل يتيم، فقررت أعمل فانوس حتي لو بسيط بالفعل كانت ابسط جدًا، فبدأت افكر طيب بما إن رمضان على الأبواب ممكن أشتغل حاجة مصرية بدأت في تنفيذ الفانوس بعدد من البالونات يتراوح من 5 لـ 8 بالونات.

طريقة صناعة  العاب مصرية
طريقة صناعة العاب مصرية

 

 وتابع:"  بدأت اتخلص من أي صناعة عندي غير مصرية وبدأت أنا أنفذ فانوس وخروف وكل لعبة أو  قطعة ترتبط بموسم كانت القطعة تأخذ وقت5 دقائق،  حاولت احول المحل الخاص لكل حاجة فيه صناعة مصرية حتي لو غير مكلفة أو بسيطة .

صناعة الفانوس
صناعة الفانوس

وأوضح:" أنا وشباب كتير عندنا القدرة على صناعة بعض الأشياء صناعة مصرية يدوية، لكن  ممكن نقابل الكثير من الشخصيات السلبية المحبطة لكن بحاول اتجاهل  أي حاجة ممكن توقفني لأن هدفي الوحيد هو رسم البهجة على وشوش الأطفال. ويقول:" أنا خريج دبلوم صناعي واشتغلت في اكتر من مكان لكن قررت أن أبعد عن أي شغل خاص مع أي شخصية سلبية وبدأت اتفرغ للبهجة واسعاد الغير ،  فكرت أن في أطفال كتير غير قادرة على شراء الفانوس، فقررت اوفره بجانب أنه  يمكن وضع عقد من النور بداخله أو بطريقة اللف عليه .

 

فانوس رمضان بشكل جديد
فانوس رمضان بشكل جديد
فانوس من البالونات
فانوس من البالونات

 










مشاركة

اضف تعليقاً واقرأ تعليقات القراء
لا توجد تعليقات على الخبر
اضف تعليق

تم أضافة تعليقك سوف يظهر بعد المراجعة





الرجوع الى أعلى الصفحة