أكرم القصاص

مش بس بالألوان والفرشاة .."مؤمن" بيرسم أجمل اللوحات الفنية بالمسمار والخيط

الأربعاء، 23 مارس 2022 06:00 م
مش بس بالألوان والفرشاة .."مؤمن" بيرسم أجمل اللوحات الفنية بالمسمار والخيط مؤمن جمال مع لوحاته الفنية
كتبت- نورا طارق

مشاركة

اضف تعليقاً واقرأ تعليقات القراء

"الجنون فنون" هذه القاعدة يتبعها الفنان الشاب مؤمن جمال، في أعماله الفنية حيث يؤمن بأنه يمكن الرسم بكافة الأدوات الممكنة بداية من الأدوات الكلاسيكية من ألوان مائية وفرشاة إلى الخيوط والمسامير وغيرها من الأدوات المختلفة.

"مؤمن" بيرسم بالخيط والمسمار
 

تحدث مؤمن جمال البالغ من العمر 23 عاماً وطالب بالفرقة الرابعة بكلية الحقوق جامعة القاهرة، عن اتجاهه لرسم اللوحات بالخيوط والمسامير، حيث قال لـ" اليوم السابع":"اكتشفت موهبتي بالصدفة لما كنت بشوف تابلوه فنى بالخيوط والمسامير وعجبتني الفكرة وعجبنى الفن ده عامة وحبيت أقلده ، وفعلا بدأت عن طريق التعلم الذاتي من غير أي كورسات أو ورش فنية وعملت أول تابلوه ليا كان شعار النادي الأهلي وكانت نتيجة مرضية جدا بالنسبة لى لأنها التجربة الأولى ليا في الرسم بالخيوط والمسامير".

تابع :" جربت أعمل بورتريه من الخيوط لوالدي لكن كان من الخيط الأسود وبعد ذلك طورت من شغلى شوية وجربت أعمل بورتريه بألوان وكان لوالدتي وجميع من حولى إعجبوا باللوحات ، وأشهر تابلوه ليا وجاب أكبر عدد مشاهدات كان تابلوه للكابتن علي معلول والفنان محمد هنيدي".

يواجه مؤمن بعض الصعوبات في عمله الفني، حيث قال:" أكتر الصعوبات اللي بتواجهني هو الوقت، لأن النوع ده من الفن بيكون محتاج وقت كبير جداً لتنفيذه بسبب كمية المسامير اللي بستخدمها وكمية الخيوط  وأكبر لوحة خدت وقت منى كانت لوحة لنمر وخدت حوالي شهرين وبعدها لوحة توت عنخ أمون خدت حوالي ١٥٠ ساعة خلال شهر بحاله".

وعن ردود أفعال الناس على لوحاته الفنية، قال :" زباين لوحاتي أغلبهم من فئة الشباب وأكتر حاجة بتطلب مني هي البورتريه، وبحب ردود أفعال الناس على لوحاتي جداً وإنبهارهم بها وده بيخلينى استمر وأعمل لوحات جديدة ".

يحلم مؤمن بتحقيق العديد من الأمنيات على أرض الواقع، حيث قال :"نفسي شغلي يوصل لوزارة الثقافة ويتعرض فى معارض تابعة ليهم ويوصل للعالمية".

لوحة توت عنخ أمون لمؤمن
لوحة توت عنخ أمون لمؤمن
شعار النادى الأهلى
شعار النادى الأهلى
لوحة النمر لمؤمن
لوحة النمر لمؤمن
لوحة محمد هنيدى
لوحة محمد هنيدى
مؤمن مع إحدى لوحاته
مؤمن مع إحدى لوحاته
مؤمن
مؤمن
مؤمن جمال
مؤمن جمال

 

 





مشاركة

اضف تعليقاً واقرأ تعليقات القراء



لا توجد تعليقات على الخبر
اضف تعليق

تم أضافة تعليقك سوف يظهر بعد المراجعة





الرجوع الى أعلى الصفحة